Hjælp til Bobbel projekt
hejsa,
Vil til at starte med et lille Bobbel projekt.
Så har lige nogle spg's, kunne jo være der var nogen der havde nogle svar og kunne hjælpe mig igang.
Hvad skal man give for sådan en Bobbel, standen er egentlig ikke så væsentlig, idet regner med at skifte meget ud.
Nogen der kan hjælpe med et sted, man kan købe sådan en ?
Og det sidste spg, som måske er lidt dumt, men spørger alligevel, kan man få sådan en synet med en Porsche motor i ?
Håber at i vil komme med lidt feed-back, samt måske lidt hjælp til hvad man skal være opmærksom på.
slip tanken om at syne din kommende bobbel med en porschemotor. Syn bilen med en motor svarende til det bilen er født med, så slipper du for problemer med det. Når bilen er synet bytter du bare motoren ud med en større hvis du vil det.
hvis du skal have et projekt, så køb et der er 35 år eller ældre. Så får du fordelen af veteran vægtafgiften (godt 500 årligt) var jeg dig ville jeg som minimum have en hvor rammehovedet var iorden, for det er skod at skifte.....og skide besværligt.
Et godt projekt fåes for 1000-10000kr alt efter hvad du vil have......jj fra s.a.c købte et godt 65'er projekt for 1200kr. Den havde intakt rammehoved
hendrixxx
Hej
Jeg har en 67´er til salg som skal renoveres. Du kan ringe til mig på 55812664 og høre nærmere.
Hilsen Steven.
Jeg er selv ½-grøn på området....
-Gik sidste år i gang med en bobbel, og regner med at den er cruise-klar i løbet af september.
-Et sted at finde en bobbel er her på vwnettet, eller
http://www.dba.dk -Hvis du er klar på renovere fra bunden koster de ikke alverden. På den blå avis starter det ved 1500,- hvis det er OK med en 1303'er. En 1303'er en en fin bil, men der er ikke så meget gade-respekt i den, som en af de ældre bobler. Du kan kende den på den buede forrude.
-Man kan ikke syne en bobbel med Porsche-motor, Synsmanden ville lægge sig ned på ryggen med alle 4 i vejret og gispe efter luft. :lol:
men man kan smide sin originale motor i til syn, og skifte igen når man kommer hjem.
/Anders
1303-ejer
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
der var vidst nogle der kom mig i forkøbet der.... :mrgreen:
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
1303 har desuden en anden type rammehoved, og den kan godt være lidt pebret i reservedele. Den har desuden mc pherson ophæng og en masse andre nymoderne finesser.
den "rigtige" bobbel har lige forrude, og delene er generelt billigere. 1303 er heller ikke veteran endnu.
I vw kredse (ihvertfald dem jeg kommer i) kigger lidt skævt til 1302/1303 for det siges ikke at være "en rigtig folkevogn"
Så hvis det ikke skal være en 1303/1302, hvad for modeller findes der så.
Skal jo ikke være alt for ny, det med veteranbil-afgiften lyder jo som en dejlig ting !!
Regnede heller ikke lige med, at den kunne synes med en Porsche motor i, men det skader jo ikke at spørge :D
Hvad er rammehovedet ?
hvis jeg lige må spørge om dette.....
Cool med de hurtige svar og detaljerede svar !!! 8)
rammehoveder er det som forbroen skrues fast på.... det sidder forrest umiddelbart under tanken....u cant miss it. Altså der hvor broen der holder forhjulene monteres.....den skal være intakt og hvis der har været svejset i det skal du være meget kritisk. Der findes flere modeller, men skal du have en der er ældre end 35 år så bliver det alligevel ikke en 1302/1303, for de blev ikke lavet dengang. Det startede først i 70'erne.
Hvorfor porschemotor????
Det er en kammi og jeg der skal have dette lille projekt, og vi snakkede om at smide en Porsche motor i, for at kunne tage ud og trække 402 meter. Synes det er fedt, når sådan en bobbel trække afsted, og de nye biler halser efter.
Men nu må vi se, det kommer måske en dag. Først skal vi da lige have en bobbel, og have den restureret.
Og en Porsche motor, den koster sikkert også mange penge.....
Kan du anbefale en model, og hvad med motor størrelsen, hvad er bedst ?
[quote:e60aec9c29="nybroe"]Det er en kammi og jeg der skal have dette lille projekt, og vi snakkede om at smide en Porsche motor i, for at kunne tage ud og trække 402 meter. Synes det er fedt, når sådan en bobbel trække afsted, og de nye biler halser efter.
Men nu må vi se, det kommer måske en dag. Først skal vi da lige have en bobbel, og have den restureret.
Og en Porsche motor, den koster sikkert også mange penge.....
Kan du anbefale en model, og hvad med motor størrelsen, hvad er bedst ?[/quote:e60aec9c29]
Hej
En 1200 eller 1300 kører godt og rimlig uden problemer.
Hvis du er interesseret i en 67´er så ring på 55812664. Det er modellen med de skrå forlygter. Den har kun kørt i 3 måneder da det er en overgangsmodel. Det er en 1300.
Hilsen Steven.
Hej nybroe! (og alle andre..) 8)
Men tilgengæld kører en 1303 pissegodt i forhold til en der er 35 år gammel.., :wink: men nej... ikke en "rigtig" bobbel... har både en 69´er og en 1303 fra 74´.. og den ældste er da klart den sjoveste.. :D selvom den langt fra er en af de ældste..og som hendrixxx siger.. hvorfor Porsche..? du kan også lægge en T4 ( vw 412 - nyere model luftkølet vw ) i.. se f.eks den som sp.Rasmussen har til salg herinde..Eller en fra en T3 ( også anden luftkølet vw ) med dobbelte carbs.. eller tune den originale..så går det også lidt nemmere i synshallen hvis det var.. men nok bedst at lægge den i efter syn.. :wink: ... men en ovaler ( med oval bagrude ) fra før 1960 må være det du leder efter.. til syn hver 8 år.. billig i forsikring og vægtafgift.. og skal der så virkelig ske noget, så en nyere gearkasse og en 1914 cc motor i.. men ellers en 1300 eller 1600 går også godt, men knapt så hurtigt.. men forstod ligesom at det skulle det.. :wink:
Morten 8)
Chritte ->
Nu du siger T3 og T4.... så spørger jeg måske dumt, men er det transporter motor ??
Den 1914cc motor du snakker om, er det en std bobbel motor ?
Jeg er på udkig efter en som er over 35 år eller som blir det til næste år... så jeg kan slippe billigt med det hele.
Steven ->
Den 1300 du har der, hvornår er den fra ?
Og kan du komme med en ca pris lige sådan ud i den blå luft ? :)
[quote:d69a4ae71d="nybroe"]Chritte ->
Nu du siger T3 og T4.... så spørger jeg måske dumt, men er det transporter motor ??
Den 1914cc motor du snakker om, er det en std bobbel motor ?
Jeg er på udkig efter en som er over 35 år eller som blir det til næste år... så jeg kan slippe billigt med det hele.
Steven ->
Den 1300 du har der, hvornår er den fra ?
Og kan du komme med en ca pris lige sådan ud i den blå luft ? :)[/quote:d69a4ae71d]
Hej Nybroe
Den er fra 1967, sidste model med skrå forlygter og det gamle look.
Ca. pris er 6000kr., men ring så snakker vi om det.
Der er papirer på den.
Hilsen Steven.
Steven ->
Jeg vender lige tilbage, skal have snakket med min kammi om dette. men er da interesseret i den.
hvis du har lidt mere beskrivelse og eventuelt billeder, så må du gerne sende dem til
pemlo@wmdata.com. Så kan vi lige snakke sammen over mail/telefon.
Hej Nybroe
lige en hurtig forklaring..
T1 = Type 1 = alm. Bobbel
T2 = Type 2 = Bus,panelvan, pick-up, rugbrød osv.
T3 = Type 3 = Nyere/sideløbende model med bobbel - lidt anden
motor, bla. født med dobbel carburator men
grundkonstruktion den samme - også luftkølet.
T4 = Type 4 = Anden luftkølet model a la T3 hedder også 412
født med lidt størrere motor som med lidt snilde og
ombygning kan ligges i en boble. Prøv at se sp.rasmussens
indlæg under motordele.
så nej... ikke en standart motor.. Den T4 søren har er på 1910 cc, men du kan også bore en op ( standartmotor ) til de størrelser.. det var lige en hurtig forklaring i grove træk.. (ret mig hvis der er noget som ikke passer) ellers kan se at du kommer fra midtjylland... jeg arbejder ved Thansen i Herning.. der kan du bare komme ind hvis det er .. kører som regel i min 1303 ( turbo looker )... men ja.. det gør det noget billigere at vente til den er over 35 år eller finde en før 60´så du slipper med syn også..
Morten 8)
t3 og t4 er også en luftkølet model som vw lavede, men de ligner bestemt ikke boblen. T3 motoren har 56 hk standard, og kan nemt bygges om til t1 (boblen) t4 kunne f.eks være 1700, 1800 eller 2,0, og kræver lidt mere ombygning, men det kan lade sig gøre rimeligt nemt.....kig i tekniske spørgsmål, og du vil finde opskriften på hvordan man laver dem begge. Glem porsche med mindre du er millionær.....skaf dig en motor der har et monsteroptræk.....så kan du tage den på baghjul over vejkrydset. Men du skal lige vide at du ikke bare kan lægge 150hk i dyret og håbe på at det hele er lykkeligt. Der er en god chance for at du må opgradere til skivebremser, og evt. en bedre/kraftigere gearkasse, IRS istedet for pendulaksler osv. osv.
Et t3 motor med skarp knast og tarmslyng er en superkonstruktion og den rykker godt....den kan jeg anbefale, og deter til at ovrkomme økonomisk
der kom Hendrixx lige med den mere tekniske forklaring... tak :D :D men sådan hænger det nogenlunde sammen... Han er mere inde i det end jeg er .. jeg roder kun med T1..indtil videre da :D men han har helt ret..
Hej Nybroe
Jeg har sendt dig en mail med billeder og mere info.
Hilsen Steven.
Irs = uafhængigt hjulophæng som sidder bagpå i forbindelse med gearkassen..bla på en 1303 hvor imod de ældre har pendulophæng som hendrixxx nævnte..
Jeg har en bobbel der er et meget godt vinter projekt og den er synet (17-12-03) Men der en del at gå i gang med hvis den skal være tiptop.
Starter/kører perfekt!!! Kan veteranforsikres da den er fra 1967.
22000kr.
tlf. 22641769
et projekt til 22kg hvor der skal lavesen del.....det lyder da lidt dyrt synes du ikke selv det....det kan du jo få en færdig bil for....også fra 67
lyder lige i overkanten....hvis der skal laves en del.. jeg gav 14 kg for en helt nysynet 1303 som er helt i orden og med 1500 motor... okay.. godt nok en 1303 og fra 74.. men alligevel...
Bilen til projektet skal ikke koste såå meget, tror måske at 5-6k er max....
Skal jo næsten kun bruge karrosen :lol: :lol:
ja hold du dig til en lidt billigere model.....skulle du miste interessen eller andet, så er det lidt mere surt at brænde inde med en bunke skrammel til 22.000 frem for en til f.eks 5000
jeps, en billig bil, så der også lidt mere til at købe ting til den.
Bremser, undervogn, motor og kabine..... alt muligt som kommer ved siden af.
Blir sjovt at komme igang med sådan noget, lidt anderledes at køre i sikkert, end min Alfa 8) 8)