" 5 trins gearkasse...??
Hej.. Er der nogen som ved , hvor jeg finder lidt oplysninger om 5 trins gearkasser til type 1,har hørt noget om at man kan købe et andet hus , og montere det..?? og vis der ellers noget i ved..?? 8)
-------------------------------------------
Landets bedste løsning - fix og færdig:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4710
Der er en pris nævnt i mit stumpemarked, men den kunne vi nok godt kigge lidt på.
[quote:cd987a63cb="Frank Andersen"]Gearskiftet skal også bygges ind i tunnelen.
Gearskiftet er elendigt i en 911´er så det bliver det jo nok også i en VW.[/quote:cd987a63cb]Da alt er lavet så kunne man i dette tilfælde (sammen med køber) teste gearskiftet og se om der hold i Franks bekymring eller om folkene hos Martin Racing har lavet et rigtig flot stykke arbejde.
Udover det, er der skrevet mange gode (og enkelte tåbelige) indlæg her på vwnettet om 5 trins gearkasser. Prøv at søg engang.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Kanon Rune... Ja jeg ved godt det er lidt lækkert dyrt... :(
Men det ser dejligt ud.... ik
Snakkes Troels.
Ja det ser godt ud og praleværdien er god. Men de gamle 901 gearkasser er alt for korte gearede til en VW motor med lidt HK. Undtagen måske en 90-100HK 1600cc.
Der kan sikkert findes andre udvekslinger, men det er gammelt og dyrt.
Gearskiftet skal også bygges ind i tunnelen.
Gearskiftet er elendigt i en 911´er så det bliver det jo nok også i en VW.
Tænk jer godt om. Også mht. Berg gearkassen. Hvad er det I vil og kan man få de dele I skal bruge ? Hvis det bare er en lang udveksling I er ude efter får I en lang næse. Så er det bedre at købe lange gearinger i Tyskland og lave en 4 gears med dem i.
Hej Frank.. Det jeg var ude efter, er en gearkasse med en udvæksling som er rimelig lav i de første par gear (8:31 ) og når den så fik feks. 5 ja så kommer omd. talet ned.
Men det kan sku godt være at det er noget gejl.!! Jeg har prøvet at ,finde en gearkasse med koderne:AN,AS,AT,AO,AR, og AU Som alle har en udvæksling på 0,93 i 4 gear,men det er faneme ikke nemt..
Men tak for svaret.
Troels.
Pas nu på.
Med lav mener du så mange omdr. ?
Alle std. gearkasser er "lav" i første og andet gear.
Det rigtige udtryk er H
Hej Frank.. Jeg skal bruge den til et2,2 type 1 projekt,men jeg kom lige i tanke om at en type 1 motor, er kølet efter omdr.. det må sige: flere omdr, bedre køling lavere omdr dårlig køling. med mindre man har en stor olie køler..?? eller hvad..??
Se efter hvad fabrikken kører med.
Tingene hænger sammen, men du skal ikke tro du får lavere temp. ved bare at køre mange omdr.
Se nu hvad jeg skrev om mine type4 motorer.
Type4 motoren har også større topstykker, altså større køleflade.
Jeg kørte med 2,4L type4 og type1 blæser på en 1303 S gearing
Min 2,0 type4 kørte også med type1 blæserhus.
Du må nok ikke køre mindre end 3000 omdr. ved 100 km/t.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har lidt af samme problem. Jeg har (så vidt jeg ved) en gearbox der fuldte med en 1300 motor til min 1600 motor. Det betyder at jeg ved 20 km/t allerede har omkring 5000-6000 omdrejninger. Jeg er ikke 100 på omdrejningerne fordi jeg ikke har måler på, men det er meget høje omdrejninger.
Det giver godt og hurtigt træk men en utrolig lav topfart. Jeg har ikke været over 100 endnu fordi det simpelt hen er alt for høje omdrejninger.
Hvis jeg forstår din beskrivelse ret Frank så er det ikke nødvendigvis en fordel med en 5 trins gearkasse. Den 4 gears med lavere gearing vil også kunne gøre det.
Er det korrekt forstået?
Hvilken gearbox vil det fx være fra? Nogen specielle årgange man skal kikke efter?
-------------------------------------------
Michael
En moment-svag motor har alt andet lige "brug" for et større antal gear end en moment-stærk motor har :twisted:
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Finland.... kunne din dækmontering ikke også have noget med den lave gearing at gøre ??? 5000-6000 omdr/min. er nok lige højt nok hvis den ikke er tunet el.lign. (afbal. osv. )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Muligvis Rasser, Jeg køre med Michelin 195/60 R15.
Jeg tror personligt at det er pga gearkassen, men det kan godt være jeg tager fejl..:)
-------------------------------------------
Michael
jeg mente også bare at dækkene måske kunne have en lille del af skylden !!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hehe. Jeg troede du mente størrelsen på dækkene.:)
Anyway, hvad har dækkene egentligt at skulle sige med mindre det er lavprofil?
-------------------------------------------
Michael
Det skal lige nævnes at Berg5 gearkassen ikke har 5 gearet som overgear, men det erstatter det normale 4 gear, der bliver så bare tættere mellem de andre gear.
Forstod i det?
Geargeargeargeargear
Personligt mener jeg det er pengene værd at bygge en 4-trins med de rigtige gear til netop din bil..
195/60-15 er lavere end standard 165'ere..
-------------------------------------------
jamen...jeg mente jo netop også at din rulleomkreds måske var mindre på dine dæk end rulleomkredsen er på et std. vw dæk (kan man kalde et dæk det ?? :-) )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hehe. Så er jeg helt med igen.:)
Så vidt jeg ved sad der fra starten 14tommer fælge på.
Men hvis jeg nu fx skulle ud og købe en "ny" gearkasse hvilken type skulle jeg så vælge? En fra en 1500?
Findes der en standard gearkasse med lavere gearing fra starten? Eller er der ingen anden løsning end selv at bygge en.:)
-------------------------------------------
Michael
gearkasser ved jeg ikke noget om...sorry (men det er der sikkert andre der gør herinde).
Jeg ved dog at du ikke kan få dæk der er små når du kører langsomt og store når du kører hurtigt :P
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
LOL I hvert fald ikke med mindre det er en eller anden form for dragracing dæk..:) Nå nej, det er jo modsat de virker..:)
-------------------------------------------
Michael
Hvis du kører 5-6000 omdr ved 100 km/t så prøv at skifte op i 3. eller måske 4. gear. En std. 1300 kan køre 82 i 2. Det har jeg gjort engang med en bil der kun havde 2. gear.
Hvis vi taler samme sprog så ligger et std. 155-15 omkring 1900-1910 mm. i rulleomkreds.
Et 175/70-15 ligeså og 205/60-15 passer også.
Et 165-15 ligger på ca. 2000mm.
Så bliver 4. med 0,89 og 4,375= 3,89.
Så ser regnestykket ved 1000 omdr. sådan ud:
1000:3,89 x 1,91 x 0,06= 29,46 km/t
Med 1303 S Bliver det:
0,93 og 3,88= 3,60.
1000:3,60 x 1,91 x 0,06= 31,83 km/t
Sæt selv andre udvekslinger ind. De 0,06 er en fast værdi.
Og ja en motor uden moment kræver flere gear. Derfor kører Porsche med 5. En VW motor giver et godt moment.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:c718c030b9="Frank_Andersen"]Og ja en motor uden moment kræver flere gear. Derfor kører Porsche med 5. En VW motor giver et godt moment.[/quote:c718c030b9]
Normalt er Porsche gearkasserne vel heller ikke meget mere end maginalt længere end en lang vw gearkasse (ca. samme spænderum bare inddelt i 5 hak istedet for 4, præsis som Fastoldvw er inde på)?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Hmm. Jeg er ikke meget inde i de forskellige regnestykker omkring udvekslingen.
Det ser rigtigt ud, men i praksis (i hvert fald på min bil) er det ikke muligt at køre 29km/t i første gear.
Jeg skifter gear nogenlunde sådan her:
1. 0-20 Kørt ret langt ud i gearet
2. 20-35 Ikke kørt helt ud
3. 35-60 Ikke kørt helt ud
4. 60-100 Kørt ret langt ud i gearet
Jeg kan ikke lide at køre gearene helt ud, idet jeg har lært at det slider på gearkassen.:)
Det er derfor jeg overvejer at skifte den ud med en som er gearet lavere end den jeg har.
Det jeg ville være på jagt efter var noget i den retning:
1. 0-25 Ikke kørt helt ud
2. 25-45 Ikke kørt helt ud
3. 45-70 Ikke kørt helt ud
4. 70-110 Ikke kørt helt ud
Det ville gøre min gearkasse noget mere jævn end den jeg har.
-------------------------------------------
Michael
Prøv at montere en omdr. tæller ( de billige kan fås til under 500), så får du en noget bedre fornemmelse for hvor hurtigt du kører ved de angivne hastigheder.
Samtidig skal du jo så også skele til om din dækmontering er std.
det kan næsten ikke passe at når den er helt kørt ud i 4. gear , så kører den kun 100
Jeg brugte 4.gear i eksemplet, ikke 1. gear. Det kunne jeg jo godt have tænkt på. Men jeg tænkte at man selv kunne sætte andre værdier ind.
Undskyld, glem jeg skrev noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.