Søger erfaringer med skiveombygni
Hej,
jeg vil lige høre om der er nogen som har gode eller dårlige erfaringer med det ombygningssæt som K&B sælger til ombygning fra tromler til skiver foran.
Jens
Det Bent sælger? Han sælger vel både CSP`s 5x205 skivebremsesæt og det mere almindelige 4x130 som er det samme som det VW org var monteret med.
Kan du uddybe en smule?
Nå ja, det er 4x130 udgaven
Jens
Det burde være Bolt-on på en bærekugle forbro..
Det eneste jeg lige kan tænke på er at spindlerne måske er til en anden størrelse styrkugler end dem du har siddende på bilen, så måske skal du skifte dem også..
(der findes "små" optil ´67, og "store" derefter)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hvis du vil forkæle dig og din bil køber du CB droppede spindler istedet for almindelige skivespindler.. Herefter de "crossdrilled" skiver og almindelige type1 calipere.. Så er du godt kørende.. Især spindlerne en en fornøjelse.. Og pengene er givet sindsygt godt ud.
Bent har sagerne liggende.
Jeg købte Talbot Horizon calipere istedet for de org. type1 sidst jeg monterede sådan et sæt. De passer lige på og har en større bremseklods end alm. De koster det samme.
Sæt igang.
Jeg har monteret et sæt standard 4 x 130 skivesæt fra Bent på min buggybund fra ´70. Det passede udmærket til de eksisterende styrekugler.
Desværre har jeg bittert fortrudt, at jeg ikke købte droppede spindler, da
jeg ska´ have sænket dytten - og den F... :evil: justerbare forbro klemmer
i bøsningerne.
Så hvis du vil sænke i fronten, er det bedste de droppede spindler - så må
du leve med lidt større sporvidde.
Iøvrigt tak til VW nettet for mange rigtig gode oplysninger - jeg startede
mit buggy projekt F
Tak for svarerne.
Mht. droppede spindler, så kører jeg idag med tromler og droppede spindler, men det irriterer mig at forhjulene går på skærmkasserne ved fuldt styrudslag når der er lidt læs på, og skiverne vil vist yderligere forøge sporvidden - derfor var det faktisk min plan at gå over til en justerbar forbro - eller er der andre gode ideer (jeg kører med std. 15" 4-huls fælge foran med 155 dæk)
Jens
Hej jens
ja det kan godt give lidt problemer med DP spindler
jeg køre både med just forbro og DP spindler og 145/65 15 det funger fint jeg har så fået fræst forbroens vandring (justeringsstykket) lidt længer op så jeg har mulighed for at hæven mere end forbroen kan fra ny.
jeg tror desværre at du vil fortryde at køre med forbroen alene for den bliver hård. denne metode jeg har valg gør at den har en lidt hårdere affjedring en std. men den kan stadig fjedre godt.
Det skal lige siges at jeg køre med skiver og 4 huls hjul på 4½ tommer som std.
Ved ikke om det giver dig lidt at gå vidre med?
[quote:b32d365177="Biffo"]Jeg har monteret et sæt standard 4 x 130 skivesæt fra Bent på min buggybund fra ´70. Det passede udmærket til de eksisterende styrekugler.
Desværre har jeg bittert fortrudt, at jeg ikke købte droppede spindler, da
jeg ska´ have sænket dytten - og den F... :evil: justerbare forbro klemmer
i bøsningerne.
Så hvis du vil sænke i fronten, er det bedste de droppede spindler - så må
du leve med lidt større sporvidde.
Iøvrigt tak til VW nettet for mange rigtig gode oplysninger - jeg startede
mit buggy projekt F
Hvis der er problemer med at sporvidde bliver for stor ved droppede spindler og skiver må man jo smalle forbroen.
-eller hvis man har stålfælge, så har man jo muligheden for at ændre indpresningen på fælgene..!
Jeg har lavet fælge masser af gange med custom-indpresing, ved at slibe/skære fælgtallerknen løs fra fælgbanen, flytte den, og svejse den fast igen.
Selvfølgeligt skal man checke undervejs at hjulet kører lige, men hvis man har styr på hvad man laver er det ikke noget problem..
De forreste fælge på min Bombster2 er fx. lavet sådan:
[img:cf38e7b15a]http://www.gearheads.dk/bombster2-04.jpg[/img:cf38e7b15a]
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ja den mulighed der der jo også
men husk på at hvis du smaller din forbro kan du få problemer med at din krængelstabilisator ikke passer.
har dog set at nogle bare saver et stykke af den og sætten den sammen med et eller andet form for muffe og pinot skruer.
Hva gør du Morten når du smaller dem??
Mvh allan
Jeg købte også en justerbarforbro ved KB,bærearmne gik lidt stramt,men så fik de en tur med et langsandpapir hele vejen rundt end til de kunne dreje hele vejen rundt i forbroen uden der var modstand,fyldte forbroen op med fedt,og den har virket fint lige siden,
Nu kan jeg så ikke bruge de bærearme til en std.forbro mere.
Jeg har også mont.skivebremse sættet fra KB.nemt at mont. og det vriker fint.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Min forbro (på Hebsteren) er smallet ved at der er skåret 1" af rørene på hver side den bolt der holder fjedrene i midten. (bolten er så drejet så broen er sænket (den er ikke justerbar)
Og min krængningsstabilisator er smallet med et bøsningsrør som du beskriver, bare med punktsvejsninger og ikke pinolskruer
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
du må bare op med muldvarpen Jens......sælg dine spindler og køb nogle nye....de må da kunne indbringe lidt.
Kalibre m. klodser ca 1200
ankerplader ca 250
skiver ca 550
Spindler ?? men kan vel købes brugt for 2500 og op
Så vidt jeg husker havde vi et indlæg på et af de gamle udgaver VWnettet om at der findes to typer af spindler til skivebremer. Forskellen ligger i forskellig diameter på selve spindlen som hjullejerne sidder på. Hvis man kører med en "lille" spindel og har lejer til den "store" spindel er hele belastningen på det yderste leje :cry: Der er sket at spindlen er brækket !!!!!!! Mål selv efter og vær sikker !!! MIn bror's Spyder replica var monteret med denne fejlagtige kombination og det opdagede vi ved at den meget let blokkerede forhjulene fordi skiverne ikke sad korrekt når kaliberen trykkede på skiven. Umiddelbart var der ikke noget at se og mærke, men det var en helt anden bil at kører og bremse med bagefter.
De ombygningssæt fra org tromler og til org skiver, som CSP, KB Service mf sælger, kommer fra Sydamerikanske leverandører og de er ikke altid lige samvittighedsfulde mht hvad de sælger deres kunder. Nogle gange er det det rigtige andre gange er det bare noget af sættet der ikke er ok andre gange ........ Selv om CSP eller KB Service bestiller det samme hver gang er det ikke sikkert de får det samme... Det er absolut ikke et angreb på omtalte retail sælgere, men de kan jo ikke stå og kontrollere og måle på stumperne i hver enkelt sæt de sælger og da slet ikke til den pris man vil betale... Jeg bruger/anbefaler altid at finde nogle org TYSKE stumper, eks spindler, når man bygger om til skivebremser. De sydamerikanske spindler er slet ikke lavet i samme gode kvalitets stål og heller ikke fremstillet med Tysk omhu. Jeg ved godt jeg er lidt af et tech hoved som har en tendens til at overdrive, men jeg vil bare gerne selv have den bedste kvalitet på stumperne fremfor billige stumper der kan være en masse bøvl med (eks forbro'er).
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Jeg mangler skivespindler der ikke er droppede!!!
47532387
-------------------------------------------
[quote:0d9b711a20="Fastoldvw"]Jeg mangler skivespindler der ikke er droppede!!!
47532387[/quote:0d9b711a20]
RING !!!!!
97925913
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
[quote:307ac283e8="Rolf"]Så vidt jeg husker havde vi et indlæg på et af de gamle udgaver VWnettet om at der findes to typer af spindler til skivebremer. Forskellen ligger i forskellig diameter på selve spindlen som hjullejerne sidder på. Hvis man kører med en "lille" spindel og har lejer til den "store" spindel er hele belastningen på det yderste leje :cry: Der er sket at spindlen er brækket !!!!!!! Mål selv efter og vær sikker !!! MIn bror's Spyder replica var monteret med denne fejlagtige kombination og det opdagede vi ved at den meget let blokkerede forhjulene fordi skiverne ikke sad korrekt når kaliberen trykkede på skiven. Umiddelbart var der ikke noget at se og mærke, men det var en helt anden bil at kører og bremse med bagefter.[/quote:307ac283e8]
Det skyldes at VW i 68 ændrede det inderste lejes indvendige diameter fra 27mm til 29mm (mener jeg) dvs de blev 2mm større indvendigt..
Alle spindlerne blev selvfølgeligt ændret tilsvarende, både til tromler og til skiver, så check altid den indvendige diameter af det inderste forhjulsleje matcher med den spindel det skal på.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Om ca. 3 uger kan jeg levere smallede forbroer, NYE, der virker !! Til noget der ligner 2800 kr. Med det rigtige sænkningssæt link pin optil 2" ball joint max 3"
Krængningsstabilidsatorerne er dog stadig lidt af et problem, men vi regner med at have en løsning på det i løbet af foråret.
T.
Svar til Jens_Bukbjerg
Jeg købte min justerbare forbro hos Bent for ca. 1 år siden - og magen til
L... ska´ man lede længe efter :evil:
- bøsningerne klemmer omkring bærearmene
- "tårnene" til støddæmperne er ikke i flugt med boltene på bærearmene,
dvs. støddæmperne skal "vrides" ca 1,5 cm for at komme på. Det du´r
ikke, så jeg har filet store ovale huller for oven, og lagt et par skiver
imellem for neden, så det virker nogenlunde.
- hullerne til de fire bolte, der spænder broen fast på rammeho´det sidder
ikke centreret, også her måtte filen i arbejde på to huller.
Der er nok ikke andet at gøre, end tage den berømte tyr ved hornene, og
bestille en ny forbro hos Farmer om 3 uger - jeg gider sgu ikke bøvle mere
med den skide forbro mere.
- Dagens lyspunkt - sneen vælter ned, så jeg ska´ ud og kælke med
børn & børnebørn. :D :D :D
mvh
Biffo
[quote:1eab8c6854="Biffo"]Svar til Jens_Bukbjerg
Jeg købte min justerbare forbro hos Bent for ca. 1 år siden - og magen til
L... ska´ man lede længe efter :evil:
- bøsningerne klemmer omkring bærearmene
- "tårnene" til støddæmperne er ikke i flugt med boltene på bærearmene,
dvs. støddæmperne skal "vrides" ca 1,5 cm for at komme på. Det du´r
ikke, så jeg har filet store ovale huller for oven, og lagt et par skiver
imellem for neden, så det virker nogenlunde.
- hullerne til de fire bolte, der spænder broen fast på rammeho´det sidder
ikke centreret, også her måtte filen i arbejde på to huller.
Der er nok ikke andet at gøre, end tage den berømte tyr ved hornene, og
bestille en ny forbro hos Farmer om 3 uger - jeg gider sgu ikke bøvle mere
med den skide forbro mere.
- Dagens lyspunkt - sneen vælter ned, så jeg ska´ ud og kælke med
børn & børnebørn. :D :D :D
mvh
Biffo[/quote:1eab8c6854]
godt så for jeg har det samme problem
og jeg har snakket med bent han sagde:
jeg har solgt 9 siden du har købt og de virker alle sammel.
så nu står jeg med en forbro der ikke er til andet end skrot :cry: :cry:
ps. jeg skal lige prøve noget i aften med den så nu må vi se om det hjælper.
JB
Lige inden i skrotter jeres forbroer helt.
Hvis ellers rørene er lige (!) så kontakt Flenne (Allan Flensborg) og Ulrik Thomsen fra Ikast. De har adgang til værktøjet der kan fixe jeres problem. Og de er yderst rimelige med prisen. just tellém I sent you.
T.
[quote:b3ac02b282="Farmer"]Lige inden i skrotter jeres forbroer helt.
Hvis ellers rørene er lige (!) så kontakt Flenne (Allan Flensborg) og Ulrik Thomsen fra Ikast. De har adgang til værktøjet der kan fixe jeres problem. Og de er yderst rimelige med prisen. just tellém I sent you.
T.[/quote:b3ac02b282]
michal`s broder har det vist også så der er det jeg skal prøve i aften.
Hejsa
Jeg har lige et spørgsmål til de som buggy. Jeg er ved at bygge en men er tvivl om hvilket boltmønster jeg skal købe bremser til?
Er der et boltmønster som er nemmere at f brede buggyfælge til end andet??
Eller kender i en hjemmeside som sælger 8-10tommer fælge hvor jeg så selv kan finde ud af noget med boltmønster??
Mvh Jakob
[quote:184d4d980f="Farmer"]Om ca. 3 uger kan jeg levere smallede forbroer, NYE, der virker !! Til noget der ligner 2800 kr. Med det rigtige sænkningssæt link pin optil 2" ball joint max 3"
Krængningsstabilidsatorerne er dog stadig lidt af et problem, men vi regner med at have en løsning på det i løbet af foråret.
T.[/quote:184d4d980f]
Det er sgu da det bedste der sket i årtier Torben- på tide med nogen kvalivarer her i landet :P :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)