Idag kom min bror hjem med Caravellen. Den lød nærmest som om 3. Verdenskrigs var ved at blive kørt i stilling. Nå. :cry: Så måtte jeg jo bruge lidt af min sparsomme tid på at få den til at lyde mere humant igen. (Det højre J rør fra cyl. 1 var der nærmest ikke mere.)
Og for at skifte den må potten af og 1/2 forrør af og udskiftes. Så fandt jeg ud af at en eller anden person med hang til at svejse alting sammen havde haft fat i den engang før mig. Ihvertfal var potte og forrør svejst sammen AAAARRGHH !
Af med det hele. Det viser sig så at den potte der sad på var sådan en "rustfri" fra JP. Og den så da egentlig osse stadig pæn ud, selvom den er mindst 4 år gammel.
Jeg må ind på lageret og se hvad jeg har at gøre godt med. Jeg finder så en halvgammel men i fin stand Leistritz potte fra en 412S Den passer jo på min. Fint. På med den.
Og ved i hvad. Min er - stadig - kun en let trimmet 60hk´s. Men efter den nye gamle potte kom på fik den
1, en meget mere behagelig lyd,
2, mindre larm inde i bilen (?)
3, Når jeg har lavet diverse plejer jeg lige at køre en bestemt tur for at se om den trækker som den skal, og det er normalt for 3/4 til 4/4 kraft. Der er mærkbart bedre moment til rådighed ! Dvs. den er hurtigere om at accellere feks fra 80 - 100 i høj gear. topfarten er nær den samme. OG
4, da jeg kom tilbage opdagede jeg at varmemåleren stod næsten en viserbredde LAVERE end normalt når jeg kører hårdt ! For så at være sikker på at det ikke bare var et tilfælde, tog jeg turen igen. Og denne gang med "no mercy" fod. - Samme resultat.
nu er jeg så spændt på at se om brændsoføkonomien forbedrer sig. Den har nemlig altid været en kende tørstig.
Bottomline: Vil i ha´noget der dur, så hold jer (desværre) fra det danske skrammel, og køb kvalitet. Og kvalitet i dette tilfælde er altså indenfor std potter til VW, - stadig - Leistritz og Ernst udstødninger !
T.
Og for at skifte den må potten af og 1/2 forrør af og udskiftes. Så fandt jeg ud af at en eller anden person med hang til at svejse alting sammen havde haft fat i den engang før mig. Ihvertfal var potte og forrør svejst sammen AAAARRGHH !
Af med det hele. Det viser sig så at den potte der sad på var sådan en "rustfri" fra JP. Og den så da egentlig osse stadig pæn ud, selvom den er mindst 4 år gammel.
Jeg må ind på lageret og se hvad jeg har at gøre godt med. Jeg finder så en halvgammel men i fin stand Leistritz potte fra en 412S Den passer jo på min. Fint. På med den.
Og ved i hvad. Min er - stadig - kun en let trimmet 60hk´s. Men efter den nye gamle potte kom på fik den
1, en meget mere behagelig lyd,
2, mindre larm inde i bilen (?)
3, Når jeg har lavet diverse plejer jeg lige at køre en bestemt tur for at se om den trækker som den skal, og det er normalt for 3/4 til 4/4 kraft. Der er mærkbart bedre moment til rådighed ! Dvs. den er hurtigere om at accellere feks fra 80 - 100 i høj gear. topfarten er nær den samme. OG
4, da jeg kom tilbage opdagede jeg at varmemåleren stod næsten en viserbredde LAVERE end normalt når jeg kører hårdt ! For så at være sikker på at det ikke bare var et tilfælde, tog jeg turen igen. Og denne gang med "no mercy" fod. - Samme resultat.
nu er jeg så spændt på at se om brændsoføkonomien forbedrer sig. Den har nemlig altid været en kende tørstig.
Bottomline: Vil i ha´noget der dur, så hold jer (desværre) fra det danske skrammel, og køb kvalitet. Og kvalitet i dette tilfælde er altså indenfor std potter til VW, - stadig - Leistritz og Ernst udstødninger !
T.