Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udstødningsskifte => Afmonteri

Tags:
No tags yet.

(permalink) Pharma Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad skal man bruge påskedagene til, hvis det ikke er til at rode med VW
(permalink) Milton Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Motoren skal nedenom!

Hæv bilen op på et par bukker, løsn motorboltene, kabler, ledninger og benzinslange. Understøt motoren med en donkraft og træk motoren bagud. Vupti sænk nu motoren ned på gulvet.

God arbejdslyst !
-------------------------------------------
Vh. Allan
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er muligt at skifte både varmekasser, udstødning og indsugningsmanchetter mens motoren sidder i bilen.

(men jeg ville tage den ud)

du kan sagtens bruge den højtløfter fra HN men den er lidt stor og klodset ifht. fx. en grøn Compaq

husk at være forsigtig med at løsne møtrikkerne på topstykkerne til udstødningen, jeg varmer dem til de er rødglødende inden jeg rører dem med en fastnøgle. -Hvis først pindboltene i topstykkerne knækker er du f..ked !

rækkefølge for arbejdet:

udst af
vk af
enderør+manchetter af
manchetter på
enderør på
udst+vk på
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Et lille tip vedr. pindbolte i topstykkerne: På mine motore sad møt. altid fast, og den del af pindbolten som var uden for møt. den tærede til en lille spids.
Sidste gang gad jeg så ikke det gedemarked mere,så jeg tog hen i en båd udstyrs forretning og købte en masse -8mm LUKKEDE rustfri møttrikker.
Og når det skal samles første gang , skal det overskydene gevind skæres af-en stor klat kobberfedt på spidsen- og så den lukkede møt. på.
Nu ruster mine møt. ikke fast mere,og det ser bedre ud med en fin rustfri lukket møttrik.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:d5bd67f772]husk at være forsigtig med at løsne møtrikkerne på topstykkerne til udstødningen, jeg varmer dem til de er rødglødende inden jeg rører dem med en fastnøgle. -Hvis først pindboltene i topstykkerne knækker er du f..ked ! [/quote:d5bd67f772]

HA! Ja, det gjorde jeg så lige præcist her forleden... Også ville jeg prøve at få gevindet ud med en "orneprik" (tror jeg det pæne ord for sådan en er...), men så knækkede jeg også den!!!

Så er man først RIGTIG ked!!!

Men jeg er snart ved at have situationen under kontrol igen, og jeg gør det aldrig mere!

Mvh. Kåre
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:1bf7c8607b]husk at være forsigtig med at løsne møtrikkerne på topstykkerne til udstødningen, jeg varmer dem til de er rødglødende inden jeg rører dem med en fastnøgle. -Hvis først pindboltene i topstykkerne knækker er du f..ked ! [/quote:1bf7c8607b]

HA! Ja, det gjorde jeg så lige præcist her forleden... Også ville jeg prøve at få gevindet ud med en "orneprik" (tror jeg det pæne ord for sådan en er...), men så knækkede jeg også den - og den satte sig fast!!!

Så er man først RIGTIG ked!!!

Men jeg er snart ved at have situationen under kontrol igen, og jeg gør det aldrig mere!

Mvh. Kåre
(permalink) HMS Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Men er uheldet ude så er de ikke så svære at få ud læg en møtrik ovenpå svejs den fast altså inden i møtrikken så får du varmet pindbolten op og du har noget at skrue på har været der og det virker for det meste
HMS
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
For sent...
(permalink) HMS Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:6ff38528d7="Hardcore"]For sent...[/quote:6ff38528d7]

Næste gang så :wink:
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der bliver ikke nogen næste gang, for jeg knækker dem ikke igen... Men tak for det, hehe!!

Mvh. Kåre
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ved udskiftning af varmekasser og udstødning, hvor bolte og møtrikker ser rustne ud, flækker jeg altid møtrikkerne med en skarp plademejsel. Slå på møtrikken således at hvis den drejer, så spændes den. Så knækker I ikke bolten.
Hvis varmekasserne er meget tærede oppe ved topstykket kan man mejsle røret over og fjerne varmekassen. Derefter er det nemmere at komme til møtrikkerne.
Jeg har aldrig knækket en topstykbolt på en motor der kun skullle have skiftet potte eller varmekasser.
Hvis motoren stadig har de originale mørtikker. Som har helicoil indeni. Kan man let mejsle den udvendige del væk og så fjerne stålfjederen bagefter.
Kobberfedt eller andre trik hjælper ikke.
Jo rustfrie møtrikker, men de falder ofte selv af. Dur ikke på en udstødning. Vær i det hele taget opmærksomme på rustfrit. Det strækker sig ikke på samme måde som almindeligt stål. Kun til pynt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak for svarene
(permalink) myc-dk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er en lille video 8)

http://www.guinnessworldrecords.com/index.asp?ID=54123
(permalink) MchAlf Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg mener man kan få selvlåsende ( ikke nylon ;-) ) kobber møtrikker.

Når udstødningen skal skiftes igen, er de dejlig nemme at mejsle over.

Kan det passe at de brugers på golf motorer ( 1.6 TD ) ???


MchAlf.
(permalink) Chritte Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det kan man også.. bliver brugt på flere vw udstødninger...
(permalink) Milton Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du køber nogle store autobukke, jeg købte mine for 149kr hos Harald Nyborg. Så hæver du bagenden af bilen først i den ene side, placerer en buk. Så i den anden side. Husk at sikre forhjulene så bilen ikke kan trille!

Du skal ganske rigtigt højt op, men hvis du har fast underlag og har sikret forhjulene så er det forbløffende stabilt. Husk ikke at sætte bukkene direkte på bunden eller på varmepanelerne, men ved donkraft beslagene eller lignende.

Prøv evt. at søg på emnet her på forummet. Jeg fandt flg.

http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1907&highlight=bolte

Citat fra Admin (VWmorten tror jeg) :

en højtløftende donkraft, og 2 høje bukke
en 8mm og en 17mm nøgle
17mm top og en lang forlænger på en skraldenøgle
evt. en skruetrækker..
og ½ time..

-det er hvad jeg lige kan komme på...

op på bukke med bagenden af bilen
Brystpladen over udstødningen af (ikke strengt nødvendigt)..
varmekabler, benzinslange, gaskabel af..
div. ledninger på tændspole, karburator og dynamo af..
de 4 17mm bolte/møtrikker der holder motoren pilles af..
motoren hives ca 5 cm tilbagemed donkraften nedenunder, og ned..

modsat når den anden skal op..
-------------------------------------------
Vh. Allan
(permalink) Pharma Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ok
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
mine bukke er 56cm høje når jeg hiver motor ud, så kan motoren lige præcis passere på donkraften under bagpanelet.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad gør i så hvis der er ekstra sump på motoren.... hvor placerer i donkraften (sumpen sidder jo forholdsvis "løst" på, og bliver nemt basket løs).

Jeg overvejer selv at lave et lille donkraft-stativ der kan støtte andre steder på blokken, så den ekstra sump ikke bliver mishandlet.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu er det beskrevet hvordan man gør, men her er hvad VW selv skrev om proceduren i 1960.

[img:e87e16fe71]http://img1.imagevenue.com/loc288/th_07e_M2_1.JPG[/img:e87e16fe71]

[img:e87e16fe71]http://img4.imagevenue.com/loc166/th_96e_M2_2.JPG[/img:e87e16fe71]

[img:e87e16fe71]http://img2.imagevenue.com/loc222/th_09b_M2_3.JPG[/img:e87e16fe71]
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Sæt bukkene under rørerne til torsionfjedrene!
De er vant til at bære vægten fra bilen og rørerne hviler stabilt på bukkene! Donkraft beslagene er ikke meget værd, og der er ikke nogen plan flade at støtte på!
(permalink) Pharma Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hejsan
(permalink) munken Member
Skrev for 19 years siden | | | |
...nice work og gode tips.

Den blå sejldug på under motoren er det en sikkerhedsfaldskærm?;-);-);-);-);-)

Cheers
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Faktisk meget sjov video,er der nogen her i danmark der har prøvet hvor kort tid det kan gøres på??har hørt om nogen der gjorde på 15 min ?? men ved ikke om hvor mange de var og om det er sandt
West
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Nu er det beskrevet hvordan man gør, men her er hvad VW selv skrev om proceduren i 1960.

[img:e87e16fe71]http://img1.imagevenue.com/loc288/th_07e_M2_1.JPG[/img:e87e16fe71]

[img:e87e16fe71]http://img4.imagevenue.com/loc166/th_96e_M2_2.JPG[/img:e87e16fe71]

[URL=http://img2.imagevenue.com/img.php?loc=loc222&image=09b_M2_3.JPG][img:e87e16fe71]http://img2.imagevenue.com/loc222/th_09b_M2_3.JPG[/img:e87e16fe71][/URL








Links dur ikke mere. Har du dem stadig må du gerne uploade dem igen her på den nye side.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply »

You must log in to post.