? vedr. centrering af kobling (værktøj) + clips
Hola..
Da jeg jo skal montere en ny kobling og derfor skal centrere den har jeg fået smidt en gammel gearkasse i nakken så jeg kunne tage axlen derfra og bruge som et fremtidigt centreringsværktøj.. Men!
Jeg har skilt gearkassen ad (i den ende axlen stikke ud) og har fjernet den låsering der sad på den.. Og den sidder så altså stadig fast! Kan kun rokke den en lille smule..
Skal man også åbne kassen bagtil, og slå den ud eller sidder der en ring til der? (fik ellers at vide at man bare hev låseringen af også kunne man trække den ud)
Håber I kan forstå mit problem..
Jeg mener at kunne huske at den skal skrues ud. Altså den har en pindbolt i enden som går sammen med "resten" af akslen..
[quote:630bb2c23a="dRjENSEN"]Hola..
Jeg har skilt gearkassen ad (i den ende axlen stikke ud) og har fjernet den låsering der sad på den.. Og den sidder så altså stadig fast! Kan kun rokke den en lille smule..
Håber I kan forstå mit problem..[/quote:630bb2c23a]
hvis du har differentialet ude så kan du da altid bare tage en bajonet sav eller en nedstryger og skære den af men det er sådan at den krave som forbinder de to axler skal skydes væk fra samlingen så vil du se at de to axler er forbundet af et stykke gevind!! som man kun kan dreje fra hinanden hvis du tager denne her (samle muffe) og skyder den væk fra samlingen!!
Kan jeg komme til at skrue den ud fra den ende jeg nu har åbnet? Jeg har ikke hevet noget ud fra gearkassen..
Det er sgu'da en smule bøvlet.. :|
Ja sjovt nok hedder det en skydemuffe.
Men normalt skærer man bare den stump af der stikker ud ved tryklejet. Men en slibemaskine eller skærebrænder.
Lige et sidespring. Hvis man skal samle en gearkasse skal højgearakslen ikke skrues stramt sammen her. Men lige løsnes et par "tænder".
Det er i øvrigt omtalte støttebolt der kan knække. Så følger højgearakslen med ud når man forsøger at tage motoren ud.
Her er det muligt at trække motoren så langt bag ud som muligt og så komme op med en skærebrænder og brænde akslen over.
Med en brugt aksel og den ny støttebolt kan gearkassen så repareres. Efter at den dog også er taget ud.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad er det for en "ende"
Du skal ind fra siden. Ind til kronhjulet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Den ende akslen stikker ud af altså..
Fra siden?
Er der forresten ikke noget med at biltema har et universal sæt!? *suk*
ellers så har jeg en til overs, jeg har ude du kan få den hvis du betaler forsendelsen!
det er godtnok fra en split gearkase men hvad gør det lige nu er den 50 cm lang evt kan jeg lige dele den på midten før at jeg sender den
men det er af med differentialet og så kører axlen igennem tunlen til differentialet. her er der en låse ring som du tager af.
skyder muffen til siden drejer axlen mod uret set fra motorens side og hiver den ud.
[quote:c1d0b57cfe="dRjENSEN"]Den ende akslen stikker ud af altså..
Fra siden?
Er der forresten ikke noget med at biltema har et universal sæt!? *suk*[/quote:c1d0b57cfe]
Du kan sku da ikke skille noget ad i den ende hvor akslen kommer ud.. Det er koblingshuset. Det er lukket.. Ud med differentialet som skrevet før..
Og du behøver den slet ikke, btw.. Det kan gøres fint på øjemål..
Nå ja hva faen ved jeg.. det går nok alligevel
Men tak for jeres svar ihvertfald! (ellers tak cardude.. men jeg klare den nok uden)
Ja eller en stang viklet med tape. Det kommer sig ikke på en tiendedel.
Stangen skal bare passe ind i lejet krumtappen og så vikle tape på så det passer inden i koblingsnavet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er jeg den eneste der bruger plastic centreringsdornen man kan købe ???
Jeg købte bare en hos KB Bent, og har brugt den mange gange nu uden problemer. Synes umiddelbart det lyder meget besværligt at skulle skille en gearkasse ad for at centrere en koblingslamel... eller hva ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg brugte en lang bolt med en møtrik der passede i rillerne i koblingen
Det har du ret i, men jeg troede det var fis og en begmand og hive den fætter ud.. ud over at gearolie stinker helt forfærdeligt så har det i det hele taget været en dødsyg galej at begive sig ud på.. Men nu møder den skodaksel mr.vinkelsliber i morgen og så er den færdig med at se godt ud..
du kan købe en i plastic ved K&B til en femmer tror jeg den koster
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja jeg ved det godt.. men Bent holder ferie ligesom alle andre lige for tiden, og jeg kunne egentligt godt tænke mig at få den kobling i, i morgen.. Såhhh
øjemål!!!!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:a111c78b5f="Rasser"]øjemål!!!!![/quote:a111c78b5f]
Ja det kan du sgu sagtens sige.. men med hinkesten i stellet, og 15 guldbajerer inden for vesten.. så er det med øjemål en større sag..
Men det skal nok gå... ja ja
En forlænger fra et 1/2 topnøgle med lidt tape omkring har altid fungeret for mig!
Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Drop flammekastere og vinkelslibere. Cardude har skrevet hvordan du får den ud med et minimum af besvær (og larm). Jeg bruger en sådan gammel højgearsaxel som centreringsdorn, og jeg garanterer at den aldrig bliver slidt op. (Derudover er den perfekt som dorn hvis man har brug for at "tæve" krydspindene ud af stemplerne på en gammel motor)
[quote:b9b4397d24="cardude"]men det er af med differentialet og så kører axlen igennem tunlen til differentialet. her er der en låse ring som du tager af.
skyder muffen til siden drejer axlen mod uret set fra motorens side og hiver den ud.[/quote:b9b4397d24]
-se evt i en reperationshåndbog hvis du stadig er i tvivl...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:10ca9f6ddc="vwanders"][quote:10ca9f6ddc="dRjENSEN"]Den ende akslen stikker ud af altså..
Fra siden?
Er der forresten ikke noget med at biltema har et universal sæt!? *suk*[/quote:10ca9f6ddc]
Du kan sku da ikke skille noget ad i den ende hvor akslen kommer ud.. Det er koblingshuset. Det er lukket.. Ud med differentialet som skrevet før..
Og du behøver den slet ikke, btw.. Det kan gøres fint på øjemål..[/quote:10ca9f6ddc]
Nu er det så vidt jeg ved en type 2 gearkasse hvor man kan skrue koblingshuset af, så det kan man sku da godt.
Og en højgears aksle er absolut det bedste værktøj til koplingsentering
Jeg bruger også sådan en plastikdorn fra KB Bent, men en hvilken som helst anden dims med den rigtige diameter kan vel også bruges...
Det er jo ikke verdens allermest kombliserede vw-special-tool.
Mvh. Kåre
Jeg har fået den ud.. og brugt den..
Nå.. Men nu til et nyt spørgsmål.. De clips der følger med til udrykkerlejet, kan det virkelig være rigtigt at man bare kan sætte dem på med fingerene (og tage dem af ligesådan) !?! De holder da ikke en dadel på det udrykkerleje!
Må man klemme dem, eller ødelægger man dem derved?
----
Nå jeg fandt lige et gammelt indlæg der ca omhandlede det samme.. Jeg klemmer dem lidt.. :wink:
[quote:f90b45dc63="48ida"][quote:f90b45dc63="vwanders"][quote:f90b45dc63="dRjENSEN"]Den ende akslen stikker ud af altså..
Fra siden?
Er der forresten ikke noget med at biltema har et universal sæt!? *suk*[/quote:f90b45dc63]
Du kan sku da ikke skille noget ad i den ende hvor akslen kommer ud.. Det er koblingshuset. Det er lukket.. Ud med differentialet som skrevet før..
Og du behøver den slet ikke, btw.. Det kan gøres fint på øjemål..[/quote:f90b45dc63]
Nu er det så vidt jeg ved en type 2 gearkasse hvor man kan skrue koblingshuset af, så det kan man sku da godt.
Og en højgears aksle er absolut det bedste værktøj til koplingsentering[/quote:f90b45dc63]
Aha... Jeg gik ud fra det var en T1 gearkasse..!