T&S
Er der nogen der kan hjælpe mig
Jeg har en Buggy som kun har tromlebremser / 5 huls
/ 2 kredset og en 1200cc motor.
For 6 år siden har den været ved T&S (afgift betalt).
Bilen er lige synet igen for 2 md. siden.
Spørgsmålet er om jeg lovligt kan ændre motoren
til en 1600cc som er peppet til ca 70HK. når den ikke
har skivebremser, eller er det for mange HK. for tromler.
Hvis jeg må, skal jeg så betale fuld afgift igen. (12.800-
som jeg kom af med) eller kun for motoren.
eller må man slet ikke.
[i:5266615439]PS. håber der er en som ved noget om reglerne,
jeg kan ikke finde ud af det.[/i:5266615439]
Regler er en ting - at følge dem slavisk er jo noget andet..
Hvis vi skal følge reglerne både for syn og for told (som INTET har med hinanden at gøre - overhovedet) så nej, det må du ikke.
1 - syn. Du må ikke montere en motor der er mere end 20% kraftigere end den oprindelige. Din 1200 har op til 34 hk. En 1600 har minimum 50. Den går ikke.
Medmindre du følger VW's anvisninger om ombygning af undervognen, hvor det gør det muligt at syne den med 120 hk. Men det gør du jo tydeligvis ikke..
2 - told. Du må ingenting udover at betale din vægtafgift og køre pænt!
Men tilbage til den virkelige verden.
Hvem skulle finde ud af om du monterer den anden motor? T&S får det kun at vide hvis du fortæller dem det.
Når du kører til syn er der god chance for at den bliver godkendt hvis bilen ellers er iorden, ellers må du jo bare til omsyn med din 1200.
Det tager vel et sted imellem 7-12 minutter at skifte motor på en buggy, så jeg kan ikke se problemet..
HVIS du vælger at betale afgift af den større motor, så er det ikke fuld afgift igen, men kun motoren. Men selvom du betaler afgift kan den ikke synes "efter reglerne".. Den overholder stadig ikke reglerne for syn.
Nej, men afgiften af motorøgningen alene kan nemt beløbe sig til noget i retning af 7-9K. Så glem det, når den nu er som den er.
Du må godt ombygge til skivebremser uden at skulle betale afgift.
- Hvis du skal kunne køre helt lovligt med mere end 20% effektstigning, skal du jo tune på den oprindelige blok, (eller en magen til) med den rigtige motorkode. I dit tilfælde "D"
Men det er der skrevet stolper op og planker ned igen om herinde. "Søg, og du skal finde"
T.
Tak for svar
Du skriver:
[i:e27c5bdf0a]Medmindre du følger VW's anvisninger om ombygning af undervognen, hvor det gør det muligt at syne den med 120 hk. Men det gør du jo tydeligvis ikke.. [/i:e27c5bdf0a]
Hvor finder jeg den vejl. til ombygning.
Og hvis jeg ikke vil ombygge den, kan den så blive
godtaget ved T&S og godkendt ved syn, med tromlebremser
når jeg taler om 70HK. :lol:
Der findes ikke anvisninger fra VW om 120 HK. Jeg læner mig op af 100 HK i en type1 med skivebremser som tyskerne har godkendt i mange år.
VW siger en topfart på 130 med pendulaksler og skiver foran og 140 med IRS. Eller er det 140 og 150, jeg husker det vist ikke. Men ikke noget om HK.
Din topfart bliver ikke så høj i en buggy. Men 70HK kan sagtens bremses med tromlebremser fra 68- Evt. kan du sætte 19mm hjulcyl bagi. Bare bestil dem til Porsche 924
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har næsten opgivet ideen om at få min 69'er godkendt med en DJ'er, men kunne det ikke lade sig gøre med et af de tyske tüv-godkendte bremse setups (f.eks fra
http://www.kerscher-tuning.de) ?
Er der nogen der kender 'turen' og kan fortælle hvordan det med tüv-godkendelsen fungere?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
DJ´er ?
Altså 100HK er 100HK uanset hvor de kommer fra
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Den store WBX - 117 hk på papiret
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
[quote:006fe909e9="jacob"]Jeg har næsten opgivet ideen om at få min 69'er godkendt med en DJ'er, men kunne det ikke lade sig gøre med et af de tyske tüv-godkendte bremse setups (f.eks fra
http://www.kerscher-tuning.de) ?
Er der nogen der kender 'turen' og kan fortælle hvordan det med tüv-godkendelsen fungere?[/quote:006fe909e9]
DJ (!) WBX 1,9, 90 hk. ? - Det burde da ikke være noget problem. Er din ikke født aut. ? Så har den jo IRS bagtøj, og kan med få modifikationer godkendes med optil 110 hk. uden problemer.
T.
112 HK på papiret, hvad skal man så gøre?
___________________________________________________
There is two type of them 1.9 and 2.1 also late and early (1.9) models.
DF early 1.9 60HP solex carb!
DG early and late both with Pierburg progressive carb 78HP
GW USA spec 1.9 early injection 90HP
DJ 2.1 112HP
MV 2.1 95HP catalytic conv
SS 2.1 92HP """"""""" """"" sweden spec
SR 2.1 87HP """"""""" """"" mobile campers from factory
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
UPS ! Jeg huskede forkert.
1. Læg hele moletjavsen over i en DF blok.
Eller 2. Opdater forbremserne iflg. TüV.
Eller 3. Se om ikke de kan acceptere de 2 hk for meget. - du kan evt montere enkelt ventilerede skiver foran, sammen med 19 mm bremsecylindere bagi. Det øger bremseeffekten med ca. 10%.
T.
[quote:61363d8bf9="Frank_Andersen"]Der findes ikke anvisninger fra VW om 120 HK. Jeg læner mig op af 100 HK i en type1 med skivebremser som tyskerne har godkendt i mange år.
VW siger en topfart på 130 med pendulaksler og skiver foran og 140 med IRS. Eller er det 140 og 150, jeg husker det vist ikke. Men ikke noget om HK.
Din topfart bliver ikke så høj i en buggy. Men 70HK kan sagtens bremses med tromlebremser fra 68- Evt. kan du sætte 19mm hjulcyl bagi. Bare bestil dem til Porsche 924[/quote:61363d8bf9]
min topfart ligger på 145 (gps og to personer) og jeg har (hvad jeg ved af og tror på) 45 hk 1600 motor. (der sidder en 1600 carburator og motoren har H kode så måske er det en 1500 men jeg tror at den er renoveret)
og det er altså en buggy med tromler og pendul (forresten så bremser den fint med mindre at man bremser mange gange i træk ned fra høj hastighed) så begynder det tilgængælde også at være slemt med bremse effekten (det er som om at man skal presse ekstremt hårdt for at den overhovedet bremser)
independant rear suspension 4 ledet bagtøj
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Tak
1. Er et 4 ledet bagtøj (IRS) meget stærker/bedre end de pendulaksler den er født med.
2. Har det betydning ved 70HK.
3. Kan den let bygges om til IRS.
4.Findes der ombygningssæt skiver for til gammel forbro/5huls fælge.
søg her
[web:3e28925d47]http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=search[/web:3e28925d47]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Kør med den motor du vil, men sæt en standard motor i når den skal synes- det er jo kun hvert andet år.
Jeg skifter motor hver forår og efterår, da jeg køre med 1914 hele sommeren og 1300 om vinteren(med varmekasser) Samtidig får jeg så lige rengjort bagtøj og gearkasse og smurt koblingskablet.
Det giver mig så mulighed for at rengøre den motor som ikke sidder i bilen,og evt tune eller udskifte dele.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:591b859063="Anonymous"]Tak
1. Er et 4 ledet bagtøj (IRS) meget stærker/bedre end de pendulaksler den er født med.
2. Har det betydning ved 70HK.
3. Kan den let bygges om til IRS.
4.Findes der ombygningssæt skiver for til gammel forbro/5huls fælge.[/quote:591b859063]
1. Ja, og nej. Det er mere stabilt ved højere hastigheder, hence bedre køreegenskaber. Styrkemæssigt er der vis ikke meget forskel.
2. Minimalt.
3. Mnjarhhh, det kræver at man tænker sig NOGET godt om, og har visse evner indenfor alignment og svejsning.
4. Ja. kr. 6500.- Og det er et rigtigt godt system.
T.
Tak for svaret "Farmer". Du har sku´styr på det.
Jeg har været inde og se på dem (link), men kan det godkendes ved syn,
her tænker jeg ikke på om det er synsmandens vudering ved syn, men mere på en godkendelse, som kan bruges ved syn.
Tak for de gode svar
Har lige en ting at tilføje......
FORSIKRING
Min kærste har lige haft en sag. Hvor en ung gut har kørt en lille pige ned,
hun overlevede, men er lam resten af livet.
Så til sagens kerne.
Personen kører i en corolla 1,2
Det viser sig, at da politiet kommer til ulykke stedet, at de kender manden. som er en fart glad person.
De for målt motoren og den viser motoren er skam tunet "min kærste kan ikke de præcis tal" politiet kontakter så forsikrings selskabet med de fakta de har.
Forsikrings selskabet kontakter så den unge mand og siger de gerne vil have et møde med ham.
Hold så fast.
Personen for at vide at han skal i retten fordi der er bevis på at bilen
ikke over holder de krav i forhold til hvad han har oplyst til sit forsikrings selskab.
Så i retten
Den unge gut for en bøde på 800,000kr for under forsikring
+ at han skal betale en astatning til familien på 1.300,000kr
Fedt liv at have som 20år
Så inde i tuner alt for meget OG R
if you can't do the time - don't do the crime 8)
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
Det er jo bla DERFOR, at jeg slår på tromme for at bla bremser, undervogn og numre skal matche, og eller få det godkendt og skrevet i papirene.
Når jeg blir spurgt til råds om disse ting, læner jeg mig meget opad de retningslinier T
Sagt på en anden måde.
[b:663655bf89]Ville jeg kunne få orden i papierne[/b:663655bf89], med det jeg skrev.
er der nogle godkendelser/test på det.
[i:663655bf89]Jeg har en Buggy som kun har tromlebremser / 5 huls
/ 2 kredset og en 1200cc motor.
For 6 år siden har den været ved T&S (afgift betalt).
Bilen er lige synet igen for 2 md. siden.
Spørgsmålet er om jeg lovligt kan ændre motoren
til en 1600cc som er peppet til ca 70HK. når den ikke
har skivebremser, eller er det for mange HK. for tromlebremser[/i:663655bf89]
Eller skal man kører rundt med sommerfugle i maven
PS se "Nor" indlæg
Eftersom den er afgifsberigtiget med en 1200 motor, skal du motormæssigt, enten finde en 1200 jeans blok, og lægge 1600 grejer indeni. (eller evt købe en helt ny blok og gøre det på.) Eller lægge en 1600 i, og køre op til T&S og betale.
Bremsemæssigt siger VW/TüV at tromler (4*130, 68- ) er tilstrækkelige optil 65 hk i en personvogn ! Hvis det så er en buggy, som jo vejer 125-150 kg mindre, mon ikke de accepterer det med 70 hk. så.
Hvis det derimod er 5*205, -67, tror jeg ikke der er nogen vej udenom en ombygning enten til skiver 4*130 eller 5*205, hvis altså det skal være 100% efter bogen. Men som nævnt, er jeg ikke sikker i min sag hvad angår buggyer og bremser kontra effekt.
Jeg ved hvad jeg ville gøre, men det er en anden sag.
T.