Her
vil jeg så give et par små fif til jer, som har tid og lyst (og lidt ekstra $$) til at nulre lidt om jeres næsten std. motorer, for at få et bedre resultat. Det er et langt stykke hen ad vejen det jeg gør, når jeg en enkelt gang bygger en næsten std motor. Og i disse tider med efterhånden ret så høje benzinpriser, er det måske endnu mere relevant, i forbindelse med en ombygning eller renovering.
Totalt set, er 1600 motoren jo den billigste at bygge, set ud fra prisen på nye dele. Det er osse den de fleste ønker at lave.
Udover de relevante ting, som at undersøge donormotoren fra A til Z for slid og få udskiftet de dele som måtte trænge dertil, og få plejlstænger og stempler afvejet, og hvis det skal være rigtig godt osse krumtap/svinghjul og kobling, vil jeg her koncentrere mig om ting som de fleste springer let og elegant henover, men som faktisk, i fællesskab kan hjælpe kraftigt med til både mindre forbrug, bedre effekt, bedre køreoplevelse og ikke mindst større mulighed for at holde temperaturen i ave på motoren ved motorvejskørsel o.lign.
1.Knastakslen.
Der er efterhånden ved at være langt (som så meget andet) mellem brugte std knastaksler, som rent faktisk ikke er slidte. Derfor vil jeg nævne et par muligheder som kunne være aktuelle at bruge i stedet: CB 2232, CB 2280 og Bugpack 4061-10. Alle er knastaksler som er så milde, at de ikke influerer synderligt på tomgang og tomgangsemission, men som kan tilføre lidt ekstra moment, hk og brændstoføkonomi. (Bugpack´en er dog den dårligste hvad angår brændsoføkonomi ud af de tre, sammen med std karburator. Men f.eks i forbindelse med 2 enkeltkarburatorer el. lign. Er den rigtig fin.) Den holder snildt std niveau med std karburator, men kommer ikke op på siden af de andre.
2.Vendehøjde.
De fleste lægmænd samler deres motor med den stempelvendehøjde der nu bliver, når de monterer cylinderne. MEN, der er en del at hente i temperaturforbedring og forbedret forbrænding ved at optimere vendehøjden ned mod minimum. Jeg har set std motorer som havde optil 1,8 mm i vendehøjde. Det mest normale på en 1600 er omkr. 1,55
vil jeg så give et par små fif til jer, som har tid og lyst (og lidt ekstra $$) til at nulre lidt om jeres næsten std. motorer, for at få et bedre resultat. Det er et langt stykke hen ad vejen det jeg gør, når jeg en enkelt gang bygger en næsten std motor. Og i disse tider med efterhånden ret så høje benzinpriser, er det måske endnu mere relevant, i forbindelse med en ombygning eller renovering.
Totalt set, er 1600 motoren jo den billigste at bygge, set ud fra prisen på nye dele. Det er osse den de fleste ønker at lave.
Udover de relevante ting, som at undersøge donormotoren fra A til Z for slid og få udskiftet de dele som måtte trænge dertil, og få plejlstænger og stempler afvejet, og hvis det skal være rigtig godt osse krumtap/svinghjul og kobling, vil jeg her koncentrere mig om ting som de fleste springer let og elegant henover, men som faktisk, i fællesskab kan hjælpe kraftigt med til både mindre forbrug, bedre effekt, bedre køreoplevelse og ikke mindst større mulighed for at holde temperaturen i ave på motoren ved motorvejskørsel o.lign.
1.Knastakslen.
Der er efterhånden ved at være langt (som så meget andet) mellem brugte std knastaksler, som rent faktisk ikke er slidte. Derfor vil jeg nævne et par muligheder som kunne være aktuelle at bruge i stedet: CB 2232, CB 2280 og Bugpack 4061-10. Alle er knastaksler som er så milde, at de ikke influerer synderligt på tomgang og tomgangsemission, men som kan tilføre lidt ekstra moment, hk og brændstoføkonomi. (Bugpack´en er dog den dårligste hvad angår brændsoføkonomi ud af de tre, sammen med std karburator. Men f.eks i forbindelse med 2 enkeltkarburatorer el. lign. Er den rigtig fin.) Den holder snildt std niveau med std karburator, men kommer ikke op på siden af de andre.
2.Vendehøjde.
De fleste lægmænd samler deres motor med den stempelvendehøjde der nu bliver, når de monterer cylinderne. MEN, der er en del at hente i temperaturforbedring og forbedret forbrænding ved at optimere vendehøjden ned mod minimum. Jeg har set std motorer som havde optil 1,8 mm i vendehøjde. Det mest normale på en 1600 er omkr. 1,55





