Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Std motorer med lidt ekstra umph OG brænstoføkonomi.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Her
vil jeg så give et par små fif til jer, som har tid og lyst (og lidt ekstra $$) til at nulre lidt om jeres næsten std. motorer, for at få et bedre resultat. Det er et langt stykke hen ad vejen det jeg gør, når jeg en enkelt gang bygger en næsten std motor. Og i disse tider med efterhånden ret så høje benzinpriser, er det måske endnu mere relevant, i forbindelse med en ombygning eller renovering.
Totalt set, er 1600 motoren jo den billigste at bygge, set ud fra prisen på nye dele. Det er osse den de fleste ønker at lave.
Udover de relevante ting, som at undersøge donormotoren fra A til Z for slid og få udskiftet de dele som måtte trænge dertil, og få plejlstænger og stempler afvejet, og hvis det skal være rigtig godt osse krumtap/svinghjul og kobling, vil jeg her koncentrere mig om ting som de fleste springer let og elegant henover, men som faktisk, i fællesskab kan hjælpe kraftigt med til både mindre forbrug, bedre effekt, bedre køreoplevelse og ikke mindst større mulighed for at holde temperaturen i ave på motoren ved motorvejskørsel o.lign.

1.Knastakslen.
Der er efterhånden ved at være langt (som så meget andet) mellem brugte std knastaksler, som rent faktisk ikke er slidte. Derfor vil jeg nævne et par muligheder som kunne være aktuelle at bruge i stedet: CB 2232, CB 2280 og Bugpack 4061-10. Alle er knastaksler som er så milde, at de ikke influerer synderligt på tomgang og tomgangsemission, men som kan tilføre lidt ekstra moment, hk og brændstoføkonomi. (Bugpack´en er dog den dårligste hvad angår brændsoføkonomi ud af de tre, sammen med std karburator. Men f.eks i forbindelse med 2 enkeltkarburatorer el. lign. Er den rigtig fin.) Den holder snildt std niveau med std karburator, men kommer ikke op på siden af de andre.

2.Vendehøjde.
De fleste lægmænd samler deres motor med den stempelvendehøjde der nu bliver, når de monterer cylinderne. MEN, der er en del at hente i temperaturforbedring og forbedret forbrænding ved at optimere vendehøjden ned mod minimum. Jeg har set std motorer som havde optil 1,8 mm i vendehøjde. Det mest normale på en 1600 er omkr. 1,55
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kanon indlæg!
(permalink) Volle Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, super initiativ, jeg har dog ikke haft mulighed for at læse det, jeg skal lige have lagt den lille i seng! :wink:
(permalink) Fjels-Aircooler Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Lækkert Torben!

Indlægget er hermed kopieret, og lagt i min hemmelige gemmemappe :-)

Mogens
-------------------------------------------


40607123 - 9620 Aalestrup
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Supr indlæg T
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Se det var f... da et indlæg man kunne bruge til noget....
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, Så var jeg på rullefelt med sådan en "std plus" 1600 motor idag. Og den holdt standarden nærmest "efter bogen" 64 hk v. 4188 omdr. og mere end 115 Nm moment til rådighed fra 2000 til 4000 omdr.
Sender lige en kopi af udskriften til Morten. Så kan han lægge den ind her.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:D Damn hvor han kan ham Farmer. Er hermed kopieret, printet ud og er klar til at blive smidt i VW-mappen. En rigtig guldklump og ha' liggende. Tusind mange gange tak for det.
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
S
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad er det for en spids på kurven, sprang speederkablet ? Eller trådte du i en bananskræl ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den momentkurve er jo flad som en lineal..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:b41f79e6bb="Frank_Andersen"]Hvad er det for en spids på kurven, sprang speederkablet ? Eller trådte du i en bananskræl ?[/quote:b41f79e6bb]
:lol: Nej. det er der den får kniven, i 3de gear. Men det vidste du jo godt, du sku bare blære dig hva ! :wink:
Og Anders, ja den trækker fint. Vi målte den forleden på motorvejen. 147 km/t på stopuret, i en 1303S. Og den cruiser let og elegant med 130 kmt.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu må I lige bære over med mig, men det må vel så betyde at det er formålsløst at tvinge den over de 4200 o/min eller hur!?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Næh. - Du kan jo se på kurven, at den holder effekten, hvertfald til omkr. 4600 omdr. Så hvis det skal gå stærkt er det cirkapunktet man skifter gear ved. De 147 km/t er små 4500 omdr. i den bil. Hvis den var lavere gearet, ville den "bare" snurre lidt flere omdr. og måske kun gå feks. 144-145 km/t. afh. af hvor effekt/momentkurven møder vindmodstandskoefcienten.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja der kan du bare se.. Endnu en ting jeg ikke vidste en dyt om.. :wink:
(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Angående knastaksler: Er det "Eagle Racing Cams" der menes med
CB 2232 og CB 2280 ?

Hvis det er, skulle de ifølge CBperformance give bedst benzin-økonomi
med en "ekstractor-exhaust".
Men hvad er det ??
har det at gøre med potten (glasspack, straight-through, helmholz??)
eller udstødnings-manifold (4-2-1, 4-1, 4+2og3+1ellerhvaddethedder)

mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En extractor er en "merged header", altså de "lange" tarmslyng..

[img:2e02d37727]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/10307.jpg[/img:2e02d37727]

Der behøver ikke nødvendigvis sidde stinger på - hvis man vil undgå høreskader.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det vil altså sige at det er et balanceret system, hvor der er
tænkt over at de enkelte rør skal have samme længde ?
Og at det er de rigtige udstødnings porte der mødes ?

Kan man købe sådan et system hvor der også kan bruges
varmekasser ? (eller er det en håbløs tankegang....?)

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Aarhh, det er N
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker.
Hvad med knastakslerne, som jeg spurgte til ovenfor :?:

mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:0ec3e5ab9d="Farmer"]Ja, Så var jeg på rullefelt med sådan en "std plus" 1600 motor idag. Og den holdt standarden nærmest "efter bogen" 64 hk v. 4188 omdr. og mere end 115 Nm moment til rådighed fra 2000 til 4000 omdr.
Sender lige en kopi af udskriften til Morten. Så kan han lægge den ind her.
T.[/quote:0ec3e5ab9d]
FYI
Denne motor har nu gået godt 16000 km. Og brænstoføkonomien ligger på 12,5+ km/l i snit. Dette på trods af at 5-8% af kilometerne er med en 350 kilo´s trailer bagefter, med transport af alt fra have affald til reservedele.
Motoren går som en sveske. Ingen døjen med tøven eller gåen istå. Bare start og kør. Brug af karburatorsprit er heller ikke nødvendigt her om vinteren. Ikke indtil nu i hvertfald.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Super indlæg !!!

Der bør oprettes en "Farmer fanside" hæ hæ ;O)
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nogen der har nogle link til de Thunderbird udstødninger?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) MickiDines Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hmm, hvad er det for nogle knastaksler de der CB ??? - hvor køber man dem.. og prisleje ?
-------------------------------------------
Micki Dines

Reply »

You must log in to post.