Bremse spg. Jeg er løbet tør for ideer
Ja, jeg er løbet helt tør for ideer...
Jeg har problemer med bremserne på buggyen, og den blev kasseret tiul syn på grund af det...
Lad os starte...
der er monteret et csp skivebremsesæt på foran, og nye tromler bagi, Med større hjulcylinder, så bremse effekten bliver fordelt ordentlig...
Der er monteret nye bremseslanger, nye bremserør, og ny hovedcylinder 2 kreds, altså alt er nyt...
Så kommer problemet så...
Når jeg træder pedalen ned, så kommer den til et nogenlunde trykpunkt 1/3 ned, men kan derefter fjedre en del længere ned.
Bremserne er luftet helt ud, den bremser perfekt, 1% på forhjul, 2% på baghjul og 7% i håndbremsen.
Først troede jeg at det var hovedcylinderen der var gået i stykker, der kunne jo være kommet et eller andet skidt i den eller gummiet var flækket, alt kan jo ske selvom det er nyt... Så nu har jeg prøvet at sætte en ny på, men lige lidt hjælper det...
Når jeg blokere kredsen bagpå, bliver pedalen hård som den skal være, når jeg så herefter blokere for kredsen foran så bliver pedalen også hård som den skal være, med meget lidt fjedring da en kaliber altid kan give sig lidt.
Men når så det hele kører samlet som det skal så bliver det fjedret igen..
Jeg har tjekket bremseslanger for udposninger (bobler), samt for at se om hele slangen udvider sig, men det gør de heller ikke. der er ingen utætheder, hverken i samlinger eller hjulcylindre.
Og har trukket næsten 2 ltr bremsevæske igennem til hver bremse, for at være sikker på der ikke er luft....
Pinden ind i hovedcylinderen er justeret så der er meget lidt frigang som der skal være, 10-15mm efter sigende.
Kom så med flere ideer til hvad det kan være, jeg er løbet tør... :cry: :cry:
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
er det nye bremseslanger hele vejen rundt??? for mig lyder det bestemt som om at det er en slange der er fejl på!!!
vh
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Efter hvad jeg har testet så skulle slangerne være gode nok, medmikndre de kan være defekte indeni, men jeg havde nu også tænk mig som det næste skridt af skifte slangerne, men ville lige høre et per meninger.
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Er dine bremsebelægninger tilpasset dine tromler?
Hvis det er iorden så prøv at sætte en klemmetang på bremseslangerne, en ad gangen. Og det skal selvfølgelig være i "starten" af slangen hvis du forstår..
Så kan du udelukke hvert hjørne, og hvis problemet stadig er der så er det nok stadig hovedcylinderen. Og husk at en ny hovedcylinder ikke må "tørpumpes". Du skal lige fylde væske i den inden du udlufter normalt. Det er mest fordi den er fra Brasilien og med alle de støbegrater der nogengange er i dem, så skal det have noget smøring fra starten..
Jeg har en Baja hvor alt er nyt som på din,
også bremseslangerne og har samme problem
uden jeg har fået det løst endnu,
så jeg følger tråden med spænding
Hilsen Ole
Hjælper det at trække håndbremsen ?
Hvis det gør er dine bagbremser ikke justeret rigtigt.
Er slangerne af anerkendt fabrikat ? ATE, Lockheed eller sådan ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det lyder meget som dengang da escortens ene slange var sprunget indvendig. bremsen ter sig på de mærkeligste måder.
Jeg må tilslutte mig Farmers vurdering. Hvad har du sat sammen ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
er det en "Master Cylinder Bug / Karmann Ghia 67- (19.05mm)" du har sat i. hvilke cylindre har du sat bagved.
Der er nogle Hovedcylindere der fjedre de første par uger. Det kunne være det. Det har jeg selv været ude for. Jeg ville prøve at se om det ikke ændre sig. Du kan evt. ringe til Jan Koed på 57801455 . Hvis det ikke hjælper må du nok skille dine bagtromler ad.
VWenlig hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Ja...jo
Det er en standard 19,05 mm hovedcylinder som csp foreskriver...
Der er monteret 22mm hjulcylinder bagi, jeg fik at vide af Bent kb at der skulle disse i da der ellers ville være for stor forskel i forhold til skiverne...
Bakkerne liner helt op til tromlen, og de er justeret helt ud som de skal være...
Men kan det være at hovedcyl. ikke kan følge med til at lave trykket, når det er lavet om til 22mm bagi. Men hvis ikke hvilke hjulcylindre skal der så til... 17 eller 19..
Når jeg tager en klemtang på en bremseslange, ligemeget hvilken en, så kan den levere mere tryk, men det giver íngen forskel til hvilken side/for-bag, jeg lukker for.
svar modtages med kyshånd, da dette snart driver mig til vandvid, jeg har heller ikke kunne finde nogen steder, hvor der står hvordan man evt. selv kan lave en udregning på det...
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Har du ikke et sæt std. hjulcylindre du kan prøve med. jeg tror måske at det er der problemet er hvis alt andet ellers er i orden. csp forskriver jo heller ikke 22mm.
Lige et fatalt ?
hvordan har du monteret dine bremselyskontakter:
[quote:09dbb6d42f="csp shop"]When planning your brake line routing, be sure to fit the brake switch 'below' the master cylinder centre line. Otherwise air can be trapped in the system which will make it difficult to bleed the brakes.
[img:09dbb6d42f]http://www.csp-shop.de/shop/images/techtips/hbzinfo1.jpg[/img:09dbb6d42f][/quote:09dbb6d42f]
Det var den ene ting.
den anden var at du måske skulle gå op til en "Master Cylinder Bug / Karmann Ghia 67- (20.64mm)"
du bruger jo mere væske når du både har store cylindre bagved og skiver foran.
yder mere hvis det er ventilerede skiver så forskriver csp også 20,64mm
20,64 er jo et udtryk for hvor stor diameter stemplet i hovedecylindren er. gør du den større bliver bremsen hårdere at trykke på men samtidigt presser du mere væske igennem med samme bevægelse på pedalen end med en 19,05. jeg er ret sikker på at det er her problemet ligger hvis alt andet er i orden.
Prøv evt først at montere std. stempler bagved.
det at når du blokerer en kreds så kommer der træk nok på tyder på at du har et problem med at dit system kræver for meget væske for at fungere. (løsning: større diameter hoved cylinder)
det skal lige siges at jeg ikke har nogen form for praktisk viden inden for området med større cylindre bagved. Jeg er dog generelt god til at tænke ting igennem. Og så har jeg også selv et csp skive bremse sæt selv.
Jeg har sat lyskontakterne ordenligt.... det er ihvertfald et forsøg men det er ikke det...
Men med hensyn til hjulcylindrene, så skal det prøves af jeg smider nogen på i aften, ville havde prøvet det i går, men nåede det ikke... men det skal prøves..
Ja det var så mig :lol:
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Hej
nogle gange må jeg tage hjulcylinderen ud af anker pladen og vende den mens jeg lufter ud for at få alt luft ud ,har dog også haft det problem med fjedrene bremse som Peterwings omtaler det forsvinder ?? efter lidt tid tror det er gummiet der gir sig og så er 22mm alt for meget bagpå tror at den vil overbremse bag og det er ikke fedt hvis du skal bremse hårdt op
Dennis
Jeg vil garantere med 100% sikkerhed at der ikke er luft i systemet...
Bakkerne er stillet helt ud, alt er tjekket..
Har prøvet at skifte hjulcylindre til 17mm, lige lidt hjalp det...
Men kan i så svare mig på når jeg lukker den forreste kreds af, så bliver den bagerste kreds hård som den skal være, og nå jeg lukker den bagerste bliver den forreste ligeledes hår....
Hvorfor :?:
Det eneste jeg mangler at prøve er at køre en tur med hovedcylinderen...
Jeg vil prøve at se om der er vejr til det en af de næste dage...
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
når du siger at det bliver hård? betyder det så også at den bremser?
kører du med ventilerede eller ikke ventilerede skiver.
hvordan udlufter du? vacum eller pedal trykken eller lufttryk i bremse beholderen
hvor sidder hjulcylinderen bagpå ,oppe eller nede på ankerpladen
Dennis
Hjulcylinderen sidder foroven. Men jeg kan ikke forstå hvis der skulle være luft i...
Det burde ikke kunne lade sig gøre, jeg udlufter bremserne med alm. tryk på pedalen, og jeg har nok kørt 2ltr igennem hver bremserør, bremsevæsken er helt kklar og der kommer overhovedet ikke luft med.
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
prøv evt at sætte tryk på beholdern (ikke særligt meget bare nok til at det løber. det er den eneste metode jeg har fået til at virke ordentligt. har dog ikke prøvet vacum.
selve tryk delen kan gøres ret simpelt. det betyder jo ikke noget at luften er lidt utæt ved beholderen. så en slange der passer udover gevindet og så en luft puster i den anden og så lidt gaffa så virker det.
er dine skiver ventilere eller ikke ventilerede.
du ved det sikkert godt. men alligevel pas på ikke at få det stads på huden :)
Jeg lægger mærke til at du skriver "den forreste kreds".. Du har vel ikke begge forhjul på samme bremserør, ligesom bagpå vel?
Ikke fordi det skulle have så meget med dit problem at gøre, det er bare forkert..
Har du en gammel beskidt, og af tvivlsom forekomst, hovedcylinder liggende? De plejer at virke, hvis ikke de er knastørre indvendigt - så kunne du jo lige prøve.
Jeg tror jeg har en cylinder til at ligge, det kunne være at man skulle prøve det...
Og bare rolig det hele er samlet som det skal samles.
Har endda haft Carøe nede og kigge, og han kunne heller ikke lige komme med en løsning..
Jeg er ikke helt grøn i vw verdenen mere så jeg ved godt hvordan det skal være. Men denne gang har jeg ikke kunnet finde ud af hvad der er galt.
Men tusind tak for hjælpen, kom endelig med nogle flere løsningsforslag..
Det er nemmere at prøve mere af på en aften end kun 1 ting..
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Jeg tror du skal holde dig lidt til hvad Anders og Torben skriver, dine bakker er ikke tilpasset 100% din tromler. Jeg havede nemlig samme problem for 2 år siden. Jeg havde lige skiftet hjulcylinder og tromler og bakker, så alt var nyt, og da jeg fik det hele luftet ud var pedalen lige som du beskriver, jeg kørte så rundt med det i en uges tid men det var ikke blevet meget bedre, og den skulle nemlig til snart til syn, så jeg måtte finde ud af hvad der var galt. Jeg pillede så bakker og tromler af igen kørte ud til noget der hedder
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn