Ventil afstand på W110 knast???
Hejsa..
Skal ventil afstanden være anderledes end org. når man køre med skarp knast og kugleløftere (tror jeg de kaldes). Jeg har stillet dem 0,15 men synes sq de støjer noget over det.
Mvh Martin
0,05-0,1mm. lidt efter hvad man synes.
Men den vil støje noget. Har du bøsninger mellem vippearmene ?
tak for det hurtige svar. det vil jeg prøve at stille den til så. hmm det med de bøsninger er jeg ikke klar over om den har.
Du kan også køre med "zero lash" hvis du har stålstødstænger... Dvs at du stiller dem så stramt at du nemt liige kan dreje stødstangen mellem to fingre og mærke svag modstand. (Helt samme måde man stiller ventiler på Harley'er med solid lifters)
Det kørte jeg med på min W110.. Det gik fint. Det kan dog være noget biks på de yderste stødstænger, da man ikke kan få sine pølsefingre derind for vippearmen... Så nu bruger jeg 0,05 søgerblad og stiller dem så stramt som muligt.. Kører med W120 nu og det lyder ok.
Ron.
WHAT??? det er sgu da en dårlig ide at køre med "zero lash". Der er nok en grund til at der er ventilspil fra fabrikkens side...(!)
Som vi alle ved udvider metal sig når det bliver varmt - og det er også vigtigt at ventilerne lukker tæt når de skal være lukkede!!! Derfor har VW fundet ud af at når motorerne bliver varme udvider ventiler/stødstængerne sig 0.10 til 0.15mm
Derfor skal de da ha det spillerum når man justerer ventiler på en kold motor. (Det er jo også derfor man skal justere det når motoren er kold ellers er det hele jo lidt lige meget...)
Hvis man kører med mindre ventilspillerum er der risiko for at ventilerne aldrig når at lukke helt tæt når motoren bliver varm = noget pis!!!
Hvis du kører med "zero lash" vil du ikke have ret meget ventilstøj da de ikke kan klikke når der ikke er noget at klikke imellem... Men så snart motoren bliver varm vil ventilerne åbne lidt hele tiden og det er altså ikke meningen...
Der er nogle der kører med 0.10mm på indsugningsventilen og 0.15mm på udstødningen da udstødningsventilen bliver lidt varmere og derfor også udvider sig mere...
Men se nu engang i haynes og stil jeres motorer derefter... Så er i på den sikre side... "Zero lash" er det sidste jeg vil køre med i hvert fald...
Og til Anonymous: "0,05-0,1mm. lidt efter hvad man synes. "
Hvis alle stillede deres motorer "lidt efter hvad man selv synes"... så var der sgu ikke mange motorer der holdt ret længe... Køb haynes!!!!
Og så lige en opfordring til at logge ind når i skriver indlæg så man ved hvem man skriver til hehe... Nu jeg er igang med at dele lusinger ud hehe...
God aften til jer alle sammen ;-)
Ja "Buggyboy". Men det er der altså mange der gør og har gode erfaringer med det.
Den motor der nævnes er ikke nævnt i Haynes. Haynes er for std. motorer.
Og det var som sædvanlig mig der ikke var logget ind. Det er lidt bøvlet at man skal det efter hjemmesiden er lavet om, så jeg glemmer det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hehe - ja det kommer snigende med alderen ikk hehe... glemsomheden... Nej, nu skal jeg nok være sød...
Men jeg må indrømme at jeg ikke kan se fidusen med "zero lash"... Men hvis du siger at der er mange der har gode erfaringer med det bøjer jeg mig da i støvet...
Jo men det er fordi de stålstødstænger ikke udvider slet så meget som de originale. Jeg tror såmænd det er fornuftigt nok.
Jeg har engang kontrolleret ventilspillerum med stålstænger og varm motor. Der var næsten 0,5 mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Zero lash er måden på cromo stødstænger. Jeg ynder nu at køre "0" på indsug og 0,05 på udst.- Eller simpelthen bare 0,05 på alle.
Da vi rodede med Allisons ræser i sin tid, legede vi osse med spillerum. Vi fandt faktisk ca. 0,10 sek på quarteren ved at justere 0 istedet for 0,05. stof til eftertanke.
t
BuggyBoy skrev:
WHAT??? det er sgu da en dårlig ide at køre med "zero lash". Der er nok en grund til at der er ventilspil fra fabrikkens side...(!)
Som vi alle ved udvider metal sig når det bliver varmt - og det er også vigtigt at ventilerne lukker tæt når de skal være lukkede!!! Derfor har VW fundet ud af at når motorerne bliver varme udvider ventiler/stødstængerne sig 0.10 til 0.15mm
Derfor skal de da ha det spillerum når man justerer ventiler på en kold motor. (Det er jo også derfor man skal justere det når motoren er kold ellers er det hele jo lidt lige meget...)
Hvis man kører med mindre ventilspillerum er der risiko for at ventilerne aldrig når at lukke helt tæt når motoren bliver varm = noget pis!!!
Hvis du kører med "zero lash" vil du ikke have ret meget ventilstøj da de ikke kan klikke når der ikke er noget at klikke imellem... Men så snart motoren bliver varm vil ventilerne åbne lidt hele tiden og det er altså ikke meningen...
Der er nogle der kører med 0.10mm på indsugningsventilen og 0.15mm på udstødningen da udstødningsventilen bliver lidt varmere og derfor også udvider sig mere...
Men se nu engang i haynes og stil jeres motorer derefter... Så er i på den sikre side... "Zero lash" er det sidste jeg vil køre med i hvert fald...
Hvorfor tror du jeg skrev "hvis du kører med stålstødstænger"??....
Og Ja,,, selvfølgelig udvider stødstængerne sig... men det gør cylinderen jo sikkert også,,.,, eller har støbegods en udvidelseskoefficient på 0?? Aner det ikke... ved bare at "zero lash" virker på mine motorer....
Ron.
Nu er det jo ingen personlig kritik jeg har givet nogle steder... Siger bare at tingene udvider sig når de bliver varme og at man skal have det i betragtning inden man "bare" gør noget...
At cromoly-stængerne har en mindre udvidelseskoefficient end alm. 1600ér std. stødstænger vidste jeg ikke.
Men så er pointen vel at hvis man kører med std.stødstænger bør man køre med std. ventilspillerum (0.10-0.15mm) og hvis man kører med cromoly-stænger kan man køre med 0.05 eller 0.00mm hvis man vil det...
BuggyBoy skrev:
Nu er det jo ingen personlig kritik jeg har givet nogle steder... Siger bare at tingene udvider sig når de bliver varme og at man skal have det i betragtning inden man "bare" gør noget...
At cromoly-stængerne har en mindre udvidelseskoefficient end alm. 1600ér std. stødstænger vidste jeg ikke.
Men så er pointen vel at hvis man kører med std.stødstænger bør man køre med std. ventilspillerum (0.10-0.15mm) og hvis man kører med cromoly-stænger kan man køre med 0.05 eller 0.00mm hvis man vil det...
Præcis som du skriver der - JA!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvadfan... Hvorfor har dette ikke været oppe før?? Nu har jeg kørt med moly stødstænger i 1 år, og tålmodigt stillet spillerummet til 015-Og så skriver i nu at jeg kan vinde 0,10 sek ved at juster spillerummet ned til 005, og i tilgift få fjernet lidt ventilstøj!!
Nå jeg er lige smuttet ud i værkstedet, med en 13 nøgle og en skruetrækker.
Bedre sent end aldrig!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Ja og for at gøre forviringen total kan man stille ventilerne på lunken motor lige for at få det "sidste" løft med hvis man jagter hundrede dele på strippen
(dog kun for folk som ved hvad de laver)nej har ikke selv prøvet kun læst om det
Niels Erik du har lige fået 1,5mm mere løft på ventilen = flere hk
ELNEF skrev:
Ja og for at gøre forviringen total kan man stille ventilerne på lunken motor lige for at få det "sidste" løft med hvis man jagter hundrede dele på strippen
(dog kun for folk som ved hvad de laver)nej har ikke selv prøvet kun læst om det
Niels Erik du har lige fået 1,5mm mere løft på ventilen = flere hk
JIP-JIP-HURRAAAAAA-Tak
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote=niels-erik]Hvadfan... Hvorfor har dette ikke været oppe før?? Nu har jeg kørt med moly stødstænger i 1 år, og tålmodigt stillet spillerummet til 015-Og så skriver i nu at jeg kan vinde 0,10 sek ved at juster spillerummet ned til 005, og i tilgift få fjernet lidt ventilstøj!!
Nå jeg er lige smuttet ud i værkstedet, med en 13 nøgle og en skruetrækker.
Bedre sent end aldrig!
Hilsen Niels Erik
Aarhh, nu er det jo ikke sikkert at det holder stik på din lille "plimsoller" ;-) Men måske. Der er en del "gratis" løft ved at gå fra 0,15 til "0". - Allisons motor var en pure race breed 2332, som trak 10,76 på quarteren.
T
Hvor kommer de 1,5 mm. højere løft på ventilen på Niels-Eriks motor pludselig fra ?
Det er fordi han kører med racervippetøj... Det har udveksling 1:15
Så når han får 0.1mm mere på stødstangen får han 0.1x15=1.5mm på vippen HAHAHA
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Anonymous skrev:
Hvor kommer de 1,5 mm. højere løft på ventilen på Niels-Eriks motor pludselig fra ?
Hvis Niels Erik fjerner de 1,5mm han har i spillerum må ventilen vel få dem mere i løft
sådan fungere det i mit hoved men jeg kan tage fejl
0,15mm spillerum gir vel 0,15mm x 1,25 (udveksling på vippearm) = 0,19mm mindre løft på ventilen.. ???
1,5mm spillerum er der vist ingen der kører med :-)
Fau_Weh_Mann skrev:
0,15mm spillerum gir vel 0,15mm x 1,25 (udveksling på vippearm) = 0,19mm mindre løft på ventilen.. ???
1,5mm spillerum er der vist ingen der kører med :-)
Okay jeg giver mig det er det satans fortynder man skal sku ikke drikke det :-)
Men nu når de 0,15 er målt på ventilen er det vel incl. udvekslingen så de 0,15 forbliver vel stadig 0,15 og jeg vil så mene det er mere løft og ikke mindre
[quote=niels-erik]...
Hvad så Buggyboy. Er du snart klar til at køre igen med buggyen- Vi andre fiser jo rundt uden tag hver eneste dag- Og det er bare så skønt! HAHAHAHAHAHA
Hilsen Niels Erik
Du er en satans karl... Du ved da godt at man på ingen måde sparker folk der ligger ned i forvejen!!!! hehe...
Men ja jeg kæmper en brav kamp for at nå lidt soltimer med bilen. Men det går da fremad og jeg håber bare resultatet bliver lige så godt som jeg har forestillet mig... Hvis det går efter planen har jeg en lille bitte sandsynlighed for den bliver helt færdig her i sommerferien så jeg kan hilse på de nordjyske damer i den her på sensommeren... Men ting tager jo tid når man laver bil så jeg tør ikke love noget.
Mit projekt med at få lidt mere knald i motoren står midlertid på std.by da jeg ikke lige kan overskue det mens jeg laver karossen. Jeg er jo også lige flyttet i lejlighed så pengene mangler ikke ben at gå på hehe...
Og hov - undskyld jeg skriver så meget i en anden persons topic... sorry...