Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ventil afstand på W110 knast???

Tags:
No tags yet.

(permalink) buggywoogie Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hejsa..
Skal ventil afstanden være anderledes end org. når man køre med skarp knast og kugleløftere (tror jeg de kaldes). Jeg har stillet dem 0,15 men synes sq de støjer noget over det.

Mvh Martin
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
0,05-0,1mm. lidt efter hvad man synes.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Men den vil støje noget. Har du bøsninger mellem vippearmene ?
(permalink) buggywoogie Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tak for det hurtige svar. det vil jeg prøve at stille den til så. hmm det med de bøsninger er jeg ikke klar over om den har.
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du kan også køre med "zero lash" hvis du har stålstødstænger... Dvs at du stiller dem så stramt at du nemt liige kan dreje stødstangen mellem to fingre og mærke svag modstand. (Helt samme måde man stiller ventiler på Harley'er med solid lifters)
Det kørte jeg med på min W110.. Det gik fint. Det kan dog være noget biks på de yderste stødstænger, da man ikke kan få sine pølsefingre derind for vippearmen... Så nu bruger jeg 0,05 søgerblad og stiller dem så stramt som muligt.. Kører med W120 nu og det lyder ok.

Ron.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
WHAT??? det er sgu da en dårlig ide at køre med "zero lash". Der er nok en grund til at der er ventilspil fra fabrikkens side...(!)

Som vi alle ved udvider metal sig når det bliver varmt - og det er også vigtigt at ventilerne lukker tæt når de skal være lukkede!!! Derfor har VW fundet ud af at når motorerne bliver varme udvider ventiler/stødstængerne sig 0.10 til 0.15mm

Derfor skal de da ha det spillerum når man justerer ventiler på en kold motor. (Det er jo også derfor man skal justere det når motoren er kold ellers er det hele jo lidt lige meget...)

Hvis man kører med mindre ventilspillerum er der risiko for at ventilerne aldrig når at lukke helt tæt når motoren bliver varm = noget pis!!!

Hvis du kører med "zero lash" vil du ikke have ret meget ventilstøj da de ikke kan klikke når der ikke er noget at klikke imellem... Men så snart motoren bliver varm vil ventilerne åbne lidt hele tiden og det er altså ikke meningen...

Der er nogle der kører med 0.10mm på indsugningsventilen og 0.15mm på udstødningen da udstødningsventilen bliver lidt varmere og derfor også udvider sig mere...

Men se nu engang i haynes og stil jeres motorer derefter... Så er i på den sikre side... "Zero lash" er det sidste jeg vil køre med i hvert fald...
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og til Anonymous: "0,05-0,1mm. lidt efter hvad man synes. "

Hvis alle stillede deres motorer "lidt efter hvad man selv synes"... så var der sgu ikke mange motorer der holdt ret længe... Køb haynes!!!!

Og så lige en opfordring til at logge ind når i skriver indlæg så man ved hvem man skriver til hehe... Nu jeg er igang med at dele lusinger ud hehe...

God aften til jer alle sammen ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja "Buggyboy". Men det er der altså mange der gør og har gode erfaringer med det.

Den motor der nævnes er ikke nævnt i Haynes. Haynes er for std. motorer.

Og det var som sædvanlig mig der ikke var logget ind. Det er lidt bøvlet at man skal det efter hjemmesiden er lavet om, så jeg glemmer det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hehe - ja det kommer snigende med alderen ikk hehe... glemsomheden... Nej, nu skal jeg nok være sød...

Men jeg må indrømme at jeg ikke kan se fidusen med "zero lash"... Men hvis du siger at der er mange der har gode erfaringer med det bøjer jeg mig da i støvet...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo men det er fordi de stålstødstænger ikke udvider slet så meget som de originale. Jeg tror såmænd det er fornuftigt nok.
Jeg har engang kontrolleret ventilspillerum med stålstænger og varm motor. Der var næsten 0,5 mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Zero lash er måden på cromo stødstænger. Jeg ynder nu at køre "0" på indsug og 0,05 på udst.- Eller simpelthen bare 0,05 på alle.

Da vi rodede med Allisons ræser i sin tid, legede vi osse med spillerum. Vi fandt faktisk ca. 0,10 sek på quarteren ved at justere 0 istedet for 0,05. stof til eftertanke.
t
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
BuggyBoy skrev:
WHAT??? det er sgu da en dårlig ide at køre med "zero lash". Der er nok en grund til at der er ventilspil fra fabrikkens side...(!)

Som vi alle ved udvider metal sig når det bliver varmt - og det er også vigtigt at ventilerne lukker tæt når de skal være lukkede!!! Derfor har VW fundet ud af at når motorerne bliver varme udvider ventiler/stødstængerne sig 0.10 til 0.15mm

Derfor skal de da ha det spillerum når man justerer ventiler på en kold motor. (Det er jo også derfor man skal justere det når motoren er kold ellers er det hele jo lidt lige meget...)

Hvis man kører med mindre ventilspillerum er der risiko for at ventilerne aldrig når at lukke helt tæt når motoren bliver varm = noget pis!!!

Hvis du kører med "zero lash" vil du ikke have ret meget ventilstøj da de ikke kan klikke når der ikke er noget at klikke imellem... Men så snart motoren bliver varm vil ventilerne åbne lidt hele tiden og det er altså ikke meningen...

Der er nogle der kører med 0.10mm på indsugningsventilen og 0.15mm på udstødningen da udstødningsventilen bliver lidt varmere og derfor også udvider sig mere...

Men se nu engang i haynes og stil jeres motorer derefter... Så er i på den sikre side... "Zero lash" er det sidste jeg vil køre med i hvert fald...


Hvorfor tror du jeg skrev "hvis du kører med stålstødstænger"??....

Og Ja,,, selvfølgelig udvider stødstængerne sig... men det gør cylinderen jo sikkert også,,.,, eller har støbegods en udvidelseskoefficient på 0?? Aner det ikke... ved bare at "zero lash" virker på mine motorer....

Ron.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu er det jo ingen personlig kritik jeg har givet nogle steder... Siger bare at tingene udvider sig når de bliver varme og at man skal have det i betragtning inden man "bare" gør noget...
At cromoly-stængerne har en mindre udvidelseskoefficient end alm. 1600ér std. stødstænger vidste jeg ikke.

Men så er pointen vel at hvis man kører med std.stødstænger bør man køre med std. ventilspillerum (0.10-0.15mm) og hvis man kører med cromoly-stænger kan man køre med 0.05 eller 0.00mm hvis man vil det...
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
BuggyBoy skrev:
Nu er det jo ingen personlig kritik jeg har givet nogle steder... Siger bare at tingene udvider sig når de bliver varme og at man skal have det i betragtning inden man "bare" gør noget...
At cromoly-stængerne har en mindre udvidelseskoefficient end alm. 1600ér std. stødstænger vidste jeg ikke.

Men så er pointen vel at hvis man kører med std.stødstænger bør man køre med std. ventilspillerum (0.10-0.15mm) og hvis man kører med cromoly-stænger kan man køre med 0.05 eller 0.00mm hvis man vil det...


Præcis som du skriver der - JA!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvadfan... Hvorfor har dette ikke været oppe før?? Nu har jeg kørt med moly stødstænger i 1 år, og tålmodigt stillet spillerummet til 015-Og så skriver i nu at jeg kan vinde 0,10 sek ved at juster spillerummet ned til 005, og i tilgift få fjernet lidt ventilstøj!!
Nå jeg er lige smuttet ud i værkstedet, med en 13 nøgle og en skruetrækker.
Bedre sent end aldrig!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja og for at gøre forviringen total kan man stille ventilerne på lunken motor lige for at få det "sidste" løft med hvis man jagter hundrede dele på strippen
(dog kun for folk som ved hvad de laver)nej har ikke selv prøvet kun læst om det

Niels Erik du har lige fået 1,5mm mere løft på ventilen = flere hk

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ELNEF skrev:
Ja og for at gøre forviringen total kan man stille ventilerne på lunken motor lige for at få det "sidste" løft med hvis man jagter hundrede dele på strippen
(dog kun for folk som ved hvad de laver)nej har ikke selv prøvet kun læst om det

Niels Erik du har lige fået 1,5mm mere løft på ventilen = flere hk



JIP-JIP-HURRAAAAAA-Tak

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Hvadfan... Hvorfor har dette ikke været oppe før?? Nu har jeg kørt med moly stødstænger i 1 år, og tålmodigt stillet spillerummet til 015-Og så skriver i nu at jeg kan vinde 0,10 sek ved at juster spillerummet ned til 005, og i tilgift få fjernet lidt ventilstøj!!
Nå jeg er lige smuttet ud i værkstedet, med en 13 nøgle og en skruetrækker.
Bedre sent end aldrig!
Hilsen Niels Erik

Aarhh, nu er det jo ikke sikkert at det holder stik på din lille "plimsoller" ;-) Men måske. Der er en del "gratis" løft ved at gå fra 0,15 til "0". - Allisons motor var en pure race breed 2332, som trak 10,76 på quarteren.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvor kommer de 1,5 mm. højere løft på ventilen på Niels-Eriks motor pludselig fra ?
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er fordi han kører med racervippetøj... Det har udveksling 1:15
Så når han får 0.1mm mere på stødstangen får han 0.1x15=1.5mm på vippen HAHAHA
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonymous skrev:
Hvor kommer de 1,5 mm. højere løft på ventilen på Niels-Eriks motor pludselig fra ?



Hvis Niels Erik fjerner de 1,5mm han har i spillerum må ventilen vel få dem mere i løft
sådan fungere det i mit hoved men jeg kan tage fejl

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
0,15mm spillerum gir vel 0,15mm x 1,25 (udveksling på vippearm) = 0,19mm mindre løft på ventilen.. ???

1,5mm spillerum er der vist ingen der kører med :-)
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fau_Weh_Mann skrev:
0,15mm spillerum gir vel 0,15mm x 1,25 (udveksling på vippearm) = 0,19mm mindre løft på ventilen.. ???

1,5mm spillerum er der vist ingen der kører med :-)



Okay jeg giver mig det er det satans fortynder man skal sku ikke drikke det :-)

Men nu når de 0,15 er målt på ventilen er det vel incl. udvekslingen så de 0,15 forbliver vel stadig 0,15 og jeg vil så mene det er mere løft og ikke mindre


(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]...
Hvad så Buggyboy. Er du snart klar til at køre igen med buggyen- Vi andre fiser jo rundt uden tag hver eneste dag- Og det er bare så skønt! HAHAHAHAHAHA
Hilsen Niels Erik

Du er en satans karl... Du ved da godt at man på ingen måde sparker folk der ligger ned i forvejen!!!! hehe...
Men ja jeg kæmper en brav kamp for at nå lidt soltimer med bilen. Men det går da fremad og jeg håber bare resultatet bliver lige så godt som jeg har forestillet mig... Hvis det går efter planen har jeg en lille bitte sandsynlighed for den bliver helt færdig her i sommerferien så jeg kan hilse på de nordjyske damer i den her på sensommeren... Men ting tager jo tid når man laver bil så jeg tør ikke love noget.
Mit projekt med at få lidt mere knald i motoren står midlertid på std.by da jeg ikke lige kan overskue det mens jeg laver karossen. Jeg er jo også lige flyttet i lejlighed så pengene mangler ikke ben at gå på hehe...

Og hov - undskyld jeg skriver så meget i en anden persons topic... sorry...


Reply »

You must log in to post.