Hvilken boble?
Hej alle VW-entusiaster.
Jeg står og overvejer utroligt meget om jeg skal købe mig en boble.
Jeg har længe gået og kigget, men jeg har indtil videre kun beskiftiget mig med udseendet.
Jeg har nu for alvor forelsket mig i en rigtig flot 1300 113.
Hvad betyder dette 1300 113?
Jeg har læst noget om bærekugler osv, men det er lidt svært at samle informationer fra så mange forskellige indlæg om så mange forskellige ting.
Til sidst men ikke mindst ville det være rart at vide om man reelt kan tune på en 1300 113 eller om det er helt hul i hovedet? vi snakker ikke om 1000hk, men bare lidt til hyggen...(hvis i forstår)...
Kan man forresten smide skivebremser foran på sådan et dyr eller er det helt umuligt?
Håber ikke indlægget er for langt til at nogen gider at læse det...
Den er fra 65 og i virkelig pæn stand.
Mvh Oliver
Forresten står der 1300 LIM 113 1200 i salgsannoncen...
Jeg ved ikke om det har noget at sige?
Glæder mig til svar.
Mvh Oliver
65 er en god årgang
tuning - man kan (hvis motoren ellers er sund) bygge 1600 cylinder sæt på
-->
http://www.bugservice.dk/index.php?id=10
skivebremser aner jeg ikke noget om, men tromlerne virker fint (hvis de virker)med mindre du skal have stor motor (over 1600) eller du har tænkt dig at køre råddent
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
Nu ville det jo være rart at vide, om det er en ægte '65-er. Fordi i '65, kommer den nye '66-model. Og hvis det er en '66-model, er det let at sætte skivebremsere på. Og går du op på 1500, eller 1600, i motorstørrelse, så er det anbefalelsesværdigt, at sætte skivebremsere på. Købte man en med 1500, eller 1600 motor, var den fra fabrik monteret med skivebremsere foran.
Det med hvad der står i annoncen, lyder lidt rodet. "113", så er det en deluxe. "1300", så er det en 1300cc/40HK motor, når vi er i de årgange.
Men ellers få stelnummer, og motornummer, så kan den spores.
Er det en '65-model, er den med styre-/bundbolte.
Er der en '66-model, er den med bærekugler.
Tune den - Så er det lettere hvis du finder en 1500, eller 1600 motor komplet. Så har du alle de andre ting du osse skal ha' på motoren.
Jan_vw
Herligt med så hurtige svar.
Erstatter '66-modellen '65-modellen, altså at f.eks '65-modellen går ti marts og '66-modellen går fra april?
Hvad er det med 6 Volt ledningsnet jeg har set nogle steder? Har nogle af disse det?
Og så lige et sidste nu når vi er igang... Hvad er en oval? hvorfor kaldes nogle af dem det?
Undskyld de måske lidt kedelige (for jer) spørgsmål, men jeg er helt ny på dette boble-område...
Bare for nysgerrighedens skyld, hvad er så den allerbedste at tune på?
Jeg elsker fora, som dette, der er fyldt med entusiaster!!!!
Mvh Oliver
En ovaler er årgangene mellem 53 og 56.
En ovaler er dem der har en lille oval bagrude.
Det bedste at tune på er en AS blok, dvs. en 1600 motor blok.
I ældre folkevogne er alting 6 volt, men mange af dem er lavet om til 12 volt så man kan bruge almindelig radio osv.
Jeg har iøvrigt en af slagsen til salg der har alt det du spørger om.
Det er en 56 ovaler med skivebremser, helt ny 1914 ccm motor med turbo, lavet til 12 volt osv.
Du kan se den her:
http://www.vwnettet.dk/forum/topic/247912
1300 kommer i 66.
Hvis den er meget fin og komplet er det OK men 66 og 67 er nogen vanskelige modeller.
Der ændrer man på mange detaljer. Ruder, håndtag, knapper osv. Det gør det svært at finde brugte dele.Man skifter også fra 5 til 4 hjulbolte. osv-osv.
Fra 68 passer rigtigt mange ting helt op til de sidste i 90-
En oval er en bil med den lille ovale bagrude vist nok til 57
En brille er med delt bagrude til 53
Den bedste motor at tune på er 411-412 kaldet type4 17-2000 cc.
I 66 bliver 1300-1600 12 volt men 1200 først i 74 (Jeans)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har fundet ud af at det er en 1200 lim 113.
Så er det vel en 1200ccm.? Kan man overhovedet tune på en 1200?
Er det så en 65 eller 66?
Prøver lige at få stelnr...
Jeg har godt set din oval, og hvor er den bare super fed...
Nogle små spørgsmål til den...
Hvordan bliver ladeluften kølet?
Kan man syne bilen som den står?
Hvor mange hk har denne bandit?
Hej igen.
Nu har jeg fået fat i stelnr og det er 115111981.
Hva kan i sige om den?
Mvh Oliver
Anonymous skrev:
Hvordan bliver ladeluften kølet?
Kan man syne bilen som den står?
Hvor mange hk har denne bandit?
Det er svært at lave en effektiv køling a ladeluften på en boble pga. motoren bagtil.
Derfor er det lavet i et "Drawthrough" setup fordi jeg er overbevist om at det giver mere køling end et almindeligt setup.
Turboen suger i karburatoren, og indsugningen bliver som is pga. vaacumet.
Det kan kun hjælpe lidt til på nedkølingen.
Den kører med 1,2 bar tryk uden tændingsbanken, så det virker fint nok.
Den har ca. 180-200 hk.
Bilen kan synes som den står og er godkendt med konstruktive ændringer.
Jeg tror såmænd også at den kunne synes med motoren hvis man skruer ned for ladetrykket. De kan jo ikke se at det er en 1914 ccm med gode toppe og knast.
Det var så lige mig uden logind.
Men er der ikke lige en bug her?
Det ser ud som om det er olle der har skrevet det indlæg jeg lige skrev... :-)
har du været på rullen med den motor eller ? og kan tåle at køre uden den brænder sammen.. her tænker jeg på den bagerst plade du ikke har på for at undgå at varmen stiger op....
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
Den kører uden problemer, og ligger på max. 90 grader.
Det er kun min gearkasse der er død nu.
LowriderMac> Det han nu godt lade sig gøre at køle lade-luften. Vandindsprøjtning virker overraskende godt ...eller endnu bedre vand/alkohol! Og der er ikke ret svært at lave selv.
Det er en '65-model du har.
Den med de 12 volt. Nope. Til og med '67, kører vi 6 volt. Fra og med '68-model, kører vi 12 volt. På nær 1200 standard, Den kører 6 volt, til og med '73-model.
Fra '64-model, til og med '68-model, er det rigtigt "sjovt"... Det er i disse årgange, der sker den største ændring af diverse dele. Og det uden nogen logik, overhoved. Bare som eksempel "dørene", der laver man om hvert eneste af disse år. Ikke let for folk, når der skal dele dertil. Men samtidigt lidt interessant..........
Og så lige for at slå hovedet på sømmet, så er '67-modellerne, nok de meste interessante. Der kører både den gamle, og den nye model, samtidig, Og der er osse lidt "blandsammen", i dette år.
Jan-vw
Anonymous skrev:
...eller endnu bedre vand/alkohol! Og der er ikke ret svært at lave selv.
Nej, er det ikke det der kommer ud lørdag morgen efter en god bytur? :-P
Hej igen...
Hvad er så fordelene og ulemperne ved denne 65'er?
Mvh Oliver
Ikke noget særligt. Den er bare anderledes end '66-er, og '64-er...
Jan-vw
Ok, det kunne godt være...
Er der noget man skal være specielt opmærksom på når man tager ud og kigger på sådan en?
Oliver
Er der skivebremser på? -kan man sætte det på?
Er der ikke nogle bestemte ting man skal være opmæksom ved med sådan en?
Rust bestemte steder?
Please svar, skal ud og kigge på den idag...
Glæder mig som et lille barn.
Oliver
Ok, jeg skal prøve at give et par bud på det.
Du skal kigge efter i inderskærmene, varmekanalerne (både invendigt, udvendigt og i bunden, hjørnerne under bagsædet bundfileterne (specielt under batteriet, men hele bunden generelt), døre, klapper, ruderammer. Som du kan se, er der jo ikke meget tilbage af bilen som man ikke skal kigge efter. Vær ikke bange for at stikke til det med en skruetrækker hvis det ser tvivlsomt ud.
Det bedste er at tage en med som ved hvad man skal kigge efter - jeg ville ønske jeg havde gjort det i sin tid.
Selv om det er i dag kan du være heldig at nogen i nærheden af dig gider tage med dig. Du kan prøve at udlove en flaske god rødvin som belønning. Hvis du har muligheden kan du også tage en masse billeder af den og smide her på siden til vurdering.
Håber du kan bruge det.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Jeg har nu købt den boble som jeg har snakket om i dette indlæg.
Og den er jo fantastisk, min allerførste boble.
En større dag skal man lede længe efter!
Nå, men nu blev jeg jo lidt nysgerrig mht de setlnumre.
-hvordan kan man ud fra stelnummeret se hvilken årgang det er?
F.eks blev der sagt, ud fra stelnr, at min var en "rigtig" 65'er.
Hvordan kan man se det?
Mvh Oliver
Her er der lige et par billeder af den.
Da dit stelnummer starter med "115 --- ---", så er det tredie tal et 5-tal. Dette indikerer at det er en '65-model.
Der er så flere forskellige ting, som man kan se ud fra dine billeder, der viser at bilen ikke er original. Som eksempel, de udvendige dørgreb, virker som om at der er rund trykknap. Dette er fra en '67-model. Kun '67-eren har disse dørgreb.
Da det er en ombygget model du har købt dig, er det altid svært, ud fra billeder, at tidsbestemme grundbilen.
Men ellers virker den jo som en ok bil.
Tillykke med vognen.
Jan_vw