Mbechmann's 67er Boble
Ja så skete miraklet. Jeg fuldte et råd jeg fik af Ib for noget tid siden. At finde den HELT rigtige Boble incl den rigtige årgang og det hele.
For mig er det de lodrette forskærme, stor forklap, små baglygter, skivebremser foran og så selvfølgelig en 1500 motor bagi.:) Kort sagt en 67 1500 Boble.
Der ringet frem og tilbage med ejeren, og jeg blev MEGET hurtigt klar over at det IKKE var imorgen jeg skulle derned og hente den. Det var NU. Hvis jeg ventede så var den væk. Jeg meddelte ejeren, at vi kørte nu og havde kontanter med derned.
1½ time senere stod vi en Alvhem (40 km nord for Gøteborg), og så på en KANON fed Boble. Der var MEGET MEGET MEGET lidt rust. Faktisk så vil jeg ikke sige at der var rust i den overhovedet, fordi det eneste der manglede var at svejse hjulbrønden fast. Det hele var tilpasset men manglede bare svejsningen. ALT andet rust ER lavet. Nye bundfiler, nye skærme (bredere skærme), nyt batteri og meget meget mere. Justerbar forbro (som er sænket helt i bund), sort malet brazilfælge med rigtigt brede dæk.:) Jeg kan blive ved. Der er lagt mange timer i bilen.
-------------------------------------------
Michael
Er det så ikke første gang at du rent faktisk ejer en luftkølet?
Tillykke med den.
Min første bil var foresten en 1500 deluxe med stål skydetag, jeg er ikke sikker men mener at det var en 69`og jeg fik den da jeg fik kørekort i 78`Fed bil !!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Jeg har da haft flere luftkølet. Jeg havde jo den 1600 fra 72 som jeg købte i Finland. Den byggede jeg sammen med min hvide 69 danske da jeg kom hjem. Derudover har jeg haft 2-3 03ere som skulle skrottes.
Men hold fast hvor er det dejligt at køre luftkølet igen.
-------------------------------------------
Michael
Så er der billeder.:) Bilen skal vaskes og puleres op.:)
-------------------------------------------
Michael
Det er en mekaniker der har malet den, men jo, det er ikke den bedste larkering der er lavet. Men jeg tror faktisk at en gang polering vil gøre rigtigt underværker.
-------------------------------------------
Michael
Til lykke med bilen Michael - sådan en '67er 1500er ligger godt nok også oppe i toppen af min ydmyge ønskeliste - stadig skrå lygter, stadig tank i bagagerummet, og så lir såsom skiver, dejlig enkeltportet 1500cc symaskine og højere topfart (på en eller anden led) og alt sammen fra wolfburg.
mht lakeringen så er det da ligemeget - en 1500er til under 5000 kr?, så er det da OK at den ikke er højglans lakeret - det kan den blive når de smålige kommentare og folkene med nøkker har fået raset af hehe :)
Tillykke med den michael...
Så fandt du en.. en fin bil...Lakering osv kan kommer senere...til den pris er der råd til at lave lidt...
Ja jeg klager bestemt heller ikke. Det er nødagtigt den model som jeg gik efter, og så skulle den også være rustfri.
I øvrigt, så blev den en del pænere i lakken, efter at jeg vaskede den her til aften.
Jeg har lagt nogle planer om hvordan og hvorledes for hvad der skal ske med den:
1. Den skal synes inden 1 okt (min føsdag).
2. Der skal købes indtræk mm til alt det indvendige. Måske også Porsche sæder, men nu må vi se.:)
3. Til jul skal jeg nok forære mig selv et sæt kardrons i julegave.;)
Hvad der derefter skal ske, vil tiden vise, men larkering, står bestemt også på listen.:)
-------------------------------------------
Michael
Tillykke med bilen. En 1500 US 67'er er også min T1 darling.
Mbechmann skrev:
For mig er det de lodrette forskærme, stor forklap, små baglygter, skivebremser foran og så selvfølgelig en 1500 motor bagi.:) Kort sagt en 67 1500 Boble.
'lodrette forskærme' er det lodrette forlygter du tænker på? Men de er jo skrå (på ikke-US modellen)!
Er der virkelig skivebremser på bilen?
TonniDK skrev:
sådan en '67er 1500er ligger godt nok også oppe i toppen af min ydmyge ønskeliste - stadig skrå lygter, stadig tank i bagagerummet, og så lir såsom skiver, dejlig enkeltportet 1500cc symaskine og højere topfart (på en eller anden led) og alt sammen fra wolfburg.
'tank i bagagerummet' ?!?
skivebremser = 4 huls fælge (se billed...)
Tank i bagagerummer = påfyldning ved at åbne bagagerummet
Ja Det er lodrette skærme jeg mener. De er en andelse mere lodrette end de ældrere, men ikke nær så lodrette som de nyere. En mellemting imellem årgangene.
Og ja, der er skiver foran:) Så den kan rent faktisk også stoppe igen:)
-------------------------------------------
Michael
Så skete der lidt med min bil igen. Faktisk har jeg det sidste stykke tid, siden jeg var i Dk, gået og gjort den klar til syn. Ventiler og lys er blevet checket og justeret. Jeg for synsdæk på imorgen. Derudover er der checket bremser og har selvfølgelig fået sat håndbremsen og speederkablet i, så det spiller perfekt.
Idag gik jeg så igang med at lægge de tæpper i som jeg købte til Skagen træffet. De er ikke blevet limet i endnu, fordi der skal lydisolering i bunden først.:) Men jeg har tilpasset tæpperne så det er hurtigt gjort.
Når jeg nu alligevel skulle have gearstangen af, kunne jeg lige så godt få sat min S gearstang i.:) Den med riflegang og træknop. Den er passede selvfølgelig ikke over i, så der måtte jeg "tilpasse" den også. Jeg er faktisk selv ret godt tilfreds med resultatet.
Anyway, Lige et par stemningsbilleder.
-------------------------------------------
Michael
Jeg har haft en rigtigt underlig dag idag.
Jeg kørte min bil til syn, og den blev IKKE godkendt. Faktisk så opførte den sig MEGET underligt da jeg var dernede.
Bilen kørte totalt godt hele turen derned, uden nogen som helst problemer med tomgang eller lignende. Da jeg så ankommer til synshallen, så er jeg 20 min for tidligt, så jeg slukker motoren igen. DET skulle jeg ikke have gjort. Da det så blev min tur, ville den ikke starte igen. Det endte med at vi skubbede den igang, og nu ville den OVERHOVEDET ikke kører tomgang. Den gik også MEGET ujævnt.
Men ok, vi holdt den tilpas meget igang til at kunne få synet kørt igennem. Jeg havde dog stadigvæk et par dumme fejl.
1. Lyset foran havde jeg i weekenden fået justeret for højrt.
2. Venstre baglys havde en løs forbindelse i stel, så den gik selvfølgelig ud da jeg kørte derind. Havde ellers også fixet den i weekenden.
3. Spindelled i højre side, var lidt for slidt. Det var på grænsen, men han syntes det var for meget.
4. Venstre baghjulsbolt, var ikke skruet ordenligt fast.
5. Ude foran vil de herovre have at der SKAL være tæpper i, så risikoen for kortslutninger er væk. Det vidste jeg ikke.
6. De kunne jo selvfølgelig ikke lave co2 testen når den ikke kunne gå i tomgang.
Det værste var, at efter at jeg havde kørt igennem synet, så stod bilen pludselig og gik i tomgang som den skulle. Den gik endda RIGTIGT godt. Samtidig så virkede venstre baglys selvfølgelig også igen.
Alt i alt, en MEGET underlig dag. Næste syn er så om 1 mdr, så der er god tid til at få dette lavet i orden.
-------------------------------------------
Michael
Mbechmann skrev:
5. Ude foran vil de herovre have at der SKAL være tæpper i, så risikoen for kortslutninger er væk. Det vidste jeg ikke.
Sjov regl.
Det er bare op på hesten igen.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
sådan er det med gamle biler og synshaller... det er næsten en natur lov, der skal gå noget i stykker når man triller til porten!
Jep op på hesten igen...... det hjælp meget med de tæpper og en gang oprydning i vognen!!!
VH
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Det lyder som om du har en løs forbindelse til tomgangsventilen... den der sidder på venstre side af karburatoren og skal have +12volt når motoren kører.
Tjek den er i orden inden du kører til syn næste gang
Det vil jeg checke her i weekend, Anders. Godt nok kører jeg kun 6volt, men det er vel samme problemstilling.:)
-------------------------------------------
Michael
Mbechmann skrev:
Det vil jeg checke her i weekend, Anders. Godt nok kører jeg kun 6volt, men det er vel samme problemstilling.:)
Jeg troede at 1500 modellerne alle kørte med 12v, eller er jeg galt på den her ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser, nu må jeg da godt nok blive dig svar skyldig. Jeg ved at det er et 6volt batteri, så jeg går ud fra at hele systemet er 6 volt.
Faktisk så tror jeg at det er fordi det er en 67er. Det er vist den sidste 6 volts 1500, men som sagt, så er jeg ikke sikker.
-------------------------------------------
Michael
Den er god nok, den med 1500 årgang 1967 og 6 volt...
Det tænkte jeg ikke på i farten. Den skal i hvert fald nok klikke højt og tydeligt hvis den får 12 volt ;-)
/AndersHH
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Så er der lige en opdatering mere. Har faktisk lavet nogle måtter til ude foran, så det er blevet rigtigt godt. Har så, som I ved, den sidste uges tid været godt igang med den bærekugle som skulle skiftes.
Den har godt nok drillet RIGTIGT meget. Den har også kostet mig en del værktøj fordi den bare sad RIGTIGT godt fast. Når det så er sagt, så trillede jeg over til en kollega, som har garage - og ikke minst trykluft.:) TRYKLUFT ER GODT HVIS I IKKE VAR KLAR OVER DET. Jeg har faktisk fundet ud af hvad jeg ønsker mig til jul:)
Efter 2½ times arbejde og et tlf opkald til Ib for assistanse (Ib jeg gir en STOR øl til næste træf), ja så lykkedes det at få det ordnet. Bærekuglen er nu skiftet og klar til syn.:)
Imorgen tidlig skal mit lys så justeres, og så er jeg færdig til syn igen.
PS. Dagens lektion er 2 ting.
1. Næste gang køber jeg både en ny bærearm og en ny bærekugle. Det er da godt nok bøvlet at skulle skifte den bærekugle:)
2. Det er koldt at ligge på jorden og skrue bil, når det SNER udenfor.:)
-------------------------------------------
Michael
Så skete det jeg har gået og ventet på et stykke tid. MIN BIL ER SYNET.
Den gik faktisk lige igennem. Det eneste han bemærkede var at lyset foran ikke var i orden, men årsagen er at der er sat 2 forskellige glas i forlygterne. De nye er bestilt de blanke hos Bugservice. Havde sedlen med, hvor han kunne se de var bestilt (tak for mailen Dennis).
Nu skal der så skiftes dæk/fælge igen, så de fede fælge kommer på igen.:)
Derefter skal den i garage/car port.
Har i øvrigt sat motorvarmer på den, så den er nu god lun både i motor og kabine, når man kommer derud om morgenen.:) Virker totalt godt.
Næste skridt er de kosmetiske der skal laves. Himmel, interiør og andre sæder står højt på listen. Også en ny motor vil være dejligt.
-------------------------------------------
Michael
Jamen faldt lige over den her tråd og syntes da lige jeg også ville sige tillykke med bilen...
Har selv en 113 fra 69 med 1500 motor... ;-)
Og jo din er sgu da fed.... ;-)
Nåå... Men snakkes....