Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Biffo´s buggy karosse

Tags:
No tags yet.

127
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu vælger jeg langt om længe at stikke en tå ind i cyberspace og berette lidt omkring min MK4 buggykarosse.

Jeg startede med at konstatere - som rigtig mange andre også har - at karossen har en meget optimistisk pasform. Min var 7 cm for smal i bagenden, og den vred sig i længderetningen. Den blev derfor flækket på langs, gjort bredere og vridningen rettet op.
Samtidig trak jeg adskillige rør fra bag til front, beregnet for det senere ledningsnet.
Efter de to halvdele var støbt sammen igen, og de skrækkelige sideskørter var monteret, passede karossen faktisk rigtig godt på bundrammen.

Hele bagenden blev bygget om for at få plads til ERMAX baglygter, og "lysthuset" blev gjort meget bredere - mest fordi jeg synes det passer lidt bedre i udseendet...
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da jeg var nået så vidt, måtte jeg desværre stille mig ud på sidelinien en lang periode, af personlige årsager.
Nu er jeg endelig tilbage, og har gravet projektet frem igen - og fortsætter...

Da jeg skal køre med en T4 motor, vil jeg putte kølerne ind i sideskærmene - der er forholdsvis go´ plads da jeg vil bruge standard T4 kølere.
Der er lavet spejlvendte huse til begge sider, og de er monteret i skærmene. Det kræver lidt fifleri at sætte kølerne ind på plads, men det virker fint.
Jeg har lavet en bagplade der skal forsynes med fintmasket net til at dække køleluft afgangen.
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
For at få lidt mere plads til sæder og højttalere, vil jeg lave nogle nye "sideklædninger", da der er fint plads til det i sideskørterne.
Først lavede jeg højre og venstre forme i MDF plade, som fik mange gange voks.
Det gik fint med at få fiberen til at slippe formene, så det var "bare" at save ud og støbe de nye sider ind.
Det gi´r faktisk rigtig meget ekstra plads - eller måske er det kun en fornemmelse..

(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da jeg har besluttet at køre med en T4 motor, konverteret til opret blæser, har min "motorguru" (Farmer) gjort mig opmærksom på, at der er meget knebent plads under den eksisterende bagende.
Derfor har jeg fundet vinkelsliberen frem igen, og savet hele bagenden af...

Den er monteret 6 cm længere bagud, og senere skal der tages lidt af skærmhøjden forneden. Så skulle der blive fin plads.

Samtidig gav det mig mulighed for at kigge lidt på selve bagskærmene. De er mildest talt ikke paralelle - faktisk er de helt ude i hampen !!
De er ikke placeret lige højt, og hvor den ene "falder" mod bagenden, "stiger" den anden. Lidt mere snitteri og en del mere spartel skal nok rette op på det....!

Bagende_snit_01.jpg

(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Med de ændringer af bagenden - af hensyn til motor - er der ikke nogen særlig "skærmeeffekt" tilbage til baghjulene.
Enten skal jeg hænge noget Scania-gummiflapperi på - eller lave nye hjulskærme.

Jeg synes det ku´ være lidt sjovt at se, hvordan hjulskærme - inspireret fra Lotus 340R - vil se ud på en buggy.

Planen er hjulskærme placeret umiddelbart omkring dækket, og som følger hjulets fjedervandring.
Jeg har lavet en form - med "frigangsdiameteren" indbygget - og støbt et par skærme.
Der skal så laves et metalstativ til at holde dem, og spænde dem fast til bagakselen.
Hvordan det ender skriver jeg om senere...
e340side.jpg

(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ser sq godt ud Biffo,men det jeg har set over ved dig så nu også godt ud,du har styr på sagerne
West
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er sgu total iorden fiber arbejde, glæder mig til at se fortsættelsen!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bliv endelig ved med at opdatere os om dit projekt, det ser ud som om du er et skridt foran mig, og jeg får en hel del ider til mit vinterprojekt.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for roserne - jeg fortsætter i takt med der sker mere ..
og Jakob - du stjæler da bare med arme og ben :-)

mvh
Biffo
(permalink) Jens_Bukbjerg Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det ser godt ud
har du kikket på dine forskærme?

min (mrk3) sad forskærme ikke lige
samt de 2-4 km som jeg prøvekørte var der også noget med sideskørtene i for der ikke passede helt som det skulle

JB
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ska´ garantere jeg har rigtig godt kig på forskærmene - de lever helt op til den øvrige pasform karossen har..!!!

Hele forenden skal bygges lidt om, da jeg vil ha´ en smallet forbro m. dropspindler på. Det kræver der bli´r lavet plads til støddæmpertårnene i karossen. Så snupper jeg lige forskærmene med når jeg alligevel har gang i vinkelsliberen..
Efterhånden har jeg ikke speciel meget respekt for fiberarbejde.. hø hø

Sideskærmene rettede jeg op inden de blev monteret, så de sidder sådan set rigtig godt. Der skal så laves lidt mere frigang til hjulene, når den nye forbro + spindler kommer på, men den tid - den glæde...

mvh
Biffo
(permalink) Eg Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er kanon flot arbejde! Var ude og se den IRL for et godt stykke tid siden og billederne har svært ved at vise hvor pænt det er lavet...

Keep going! Det bliver en rigtig flot bil når du bliver færdig!
(permalink) kanalt Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det ser skide godt ud det du laver hvad for en slags voks bruger du til det du skriver

For at få lidt mere plads til sæder og højttalere, vil jeg lave nogle nye "sideklædninger", da der er fint plads til det i sideskørterne.
Først lavede jeg højre og venstre forme i MDF plade, som fik mange gange voks.
Det gik fint med at få fiberen til at slippe formene, så det var "bare" at save ud og støbe de nye sider ind.
Det gi´r faktisk rigtig meget ekstra plads - eller måske er det kun en fornemmelse.

er det muligt at se et billede af formen ??

hilsen michael
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du finder billede af formen + den støbte "inderside" længere oppe - kig på filnavnene.
Voksen er en speciel voks beregnet til fiberarbejde. Den smøres på - sidder i 10 min - og poleres op. Processen gentages 5 - 6 gange, så slipper fiberen fint.
Du får lige et billede af voksen - købt hos en proff. glasfiberstøber, hvor jeg også køber alle materialer.
Meguiars_voks.jpg

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Viste du at pva basseret slipmiddel er meget nemmere at påføre? Man pensler et tyndt lag på, og støber 30min efter- Det skal dog påføres før hver støbning, og vaskes af med vand og sæbe efter at emnet er taget ud af formen.
Grunden til at din proff. leverandør bruger voks er at det giver en spejlblank overflade, hvilket er nødvendigt når fiberen ikke skal males. Men vores fiber bliver malet, så der er den lidt matte overflade efter et pva slipmiddel iorden.
Bare et lille hint.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for et hint - det lyder som en noget lettere fremgangsmåde.
Har du et navn på slipmidlet - det gør det lidt nemmere at finde det rigtige.

mvh
Biffo
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der har været nogle PM forespørgsmål ang. ERMAX baglygter. Jeg har valgt at smide oplysningerne her i tråden - så ka´ andre også kigge med...
ERMAX.jpg

(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Biffo.
Det finmaskede net du taler om på bagsiden af kølerne, må altså ikke være sådan ultra finmaskaet. Fordi der må ikke være modstand på bagsiden af køleren. Så mister den sin virkning. FYI
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) SJN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har du flere billeder af baglygter fra Ermax ??


Kan ikke finde noget sted på nettet hvor man kan se dem ... og har forsøgt at bestille katalog... men det kommer aldrig .

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nix -jeg fandt dem i et katalog jeg fik lov at kigge i hos et firma, der bygger karosser til busser og lastvogne.
Har du spurgt KClasse ? - kitcar branchen bruger vist jævnligt Ermax lygter...

mvh
Biffo
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Folientrenmittel kan køber her:http://www.avionic.dk/index.php?cPath=36_52&osCsid=ea9dbbc11248a729f395e0f6ca308f90
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Niels Erik

Tak for linket - og en prøveportion er bestilt.
Kan det bruges på alle overflader - eller skal der laves nogle forsøg ?
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du kan bruge det på alle overflader. Det er lavet til epoxy, men virker fint til poliester. Du skal påføre det med et lille stykke skumgummi, som du holder med en klemme, en pensel kan også bruges. Jeg har også med held brugt en sprøjtepistol.
Når du skal støbe på det, skal du være sikker på at det er helt tørt (ca 30min) og du må ikke røre det med fingerne (fugten fra en finger kan lave hul i det)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Her du ikke et billede eller 2, eller bare en beskrivelse på hvordan du lave de lygtehuse bag på til de ermax lygter.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den hurtige version...

Smut ned i den lokale Imerco/Brugs/Fakta/Netto/ osv. - de steder hvor du træffer en del husmødre- og husk at ta´ en tommestok med...
Så går du på udkig efter runde plastbøtter/ dåser, der oprindelig er beregnet for mel, kaffe, småkager, mariekiks, ris & gryn - du ved sikkert hvad jeg mener.
Du skal finde en med en ydre diameter på 140 - 142 mm - det er faktisk ikke specielt svært :)
Den smører du INDVENDIGT med slipvoks, og så er det bare at støbe 4-5 lag fiber indeni. Når du trækker formen (dåsen) af, har du det første lygtehus.
Processen gentages så mange gange, du har lygter til...

Så kommer det svære - Der skal mærkes op i bagskærmen til de huller, husene skal sættes i, og hullerne skæres. Det kan godt gi´ lidt fifleri at få dem på linie og i samme højde - bagskærmen krummer jo alle vegne.
For at få husene lodret, skal du ende op med nogle ovale huller i skærmen. det gør ikke så meget hullerne er LIDT for store - det kan lappes med fiber når husene støbes fast.
Inden du støber, skal husene også rettes ind i længderetningen. Jeg stoppede husene i hullerne og skruede et passende lige bræt fast på bagenden med skruer gennem husets center. Det gør det lettere at få dem placeret rigtigt og symmetrisk selvom der ikke er meget plads på bagsiden af bagskærmen.
Tilbage er bare at støbe husene fast med glasfiber - skære overflødigt materiale væk og slibe - spartle - slibe - spartle indtil det er fjong...
Husk at lade være at spartle skruehullerne i centrum af husene - det er meget lettere at skære et centreret hul til lygten senere.

I

127

Reply »

You must log in to post.