Farmer skrev:
SJN skrev:
Farmer skrev:
FIN bil.
Men jeg vil lige komme med en løftet pegefinger, sådan for at beskytte din investering:
Jeg har lidt svært ved at se hvordan motoren får frisk luft, og kommer af med det varme. Hvis, og især hvis headeren stadig ligger oppe foran luftindsugningen til blæseren, og der ikke er nogen afdækning bagved motoren mellem den og fiberen, vil motoren "genbruge" sit eget luft i alt for høj grad. Det betyder alt for varme topstykker og cylindere. Sørg for at der kommer masser af FRISK luft ind forfra og at den kommer af med det varme.
T
Tog lige lidt måling på cylindre og topstykker efter en FRISK køretur. De ligger på mellem 105 og 115 °C, motorblok på ca 80°C og olietemperatur på 65°C (målt i oliesumpen).... er det for meget ?
Hej. Nej, det lyder egentlig ret ok for sådan en mild sommeraften. Olietemperaturen kan du nok ikke regne med, hvis du tar den i sumpen. der er som regel en 15-20 gr. fejlvisning. Det afspejler din blok jo osse med omkr. 80 gr.
- Nu kommer det jo osse lidt an på hvor lang den friske tur var. Man kan først rigtig begynde at se det reelle resultat efter 20 - 30 min konstant belastning. (Ikke WOT hele tiden, men en høj procentvis belastning) Men det kunne da godt tyde på, at dine luftindtag virker ret godt. Det er jo fint. Og så er der umiddelbart ikke så meget at være nervøs for.
T
Der er kun EN måde at teste det med varmen på - ud på motorvejen 20-30 min kørsel med konstant fart mellem 120-140, så skulle du gerne se resultater.
Selv de mest pumpede motorer kan som regel holde olietemperaturerne nede på "friske"
ture, men motorvejen afslører hvem der falder igennem og hvem der har bygget rigtigt.
Kunne være sjovt at se en måling efter sådan en tur.