Porsche 911 gearkasse i Bobbel/Speedster
Hej. Er der nogen der har erfaring med at putte en 5 trins 911(type 901) gearkasse i en bobbel. Overvejer en til min speedster. Det ser overkommeligt ud på det link jeg har hæftet ved, men vil lige høre mine danske venner inden jeg går igang. Mvh Per
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/porsche5spdconv.htm
Det er da set at folk har lavet den konvertering, men det er nok ikke for sjov at de på det link du sevl henviser til skriver:
BE WARNED! The Conversion to a Porsche 5 speed tranny is NOT a "weekend mod" - and should only be undertaken if you are an experienced fabricator. You will also need to be prepared for some fine tuning in order to achieve perfectly smooth shifting.
Men hatten af for den der gider at gå igang med projektet. Jeg tror hellere jeg ville finde en 5 trins Gene berg gearkasse, den passer lige på....
Ok.det var da værd at overveje? Jeg syntes nu ikke det ser så farligt ud på den hjemmeside.
Det er ikke bøvlet værd. Den gamle Porsche 911 gearkasse (type901) er jo gearet til en motor der ikke giver særligt meget moment. Den er altså kort gearet og f.eks. slet ikke velegnet til en firecyl. på måske 2000cc, der ikke skal køre så mange omdr.
Den ville måske være god til en 1600cc der måske yder max. ved 6500 omdr. Men en typisk knast som W110 giver max ved 5200-5500 omdr.
Desuden har den et elendigt, for at sige det pænt, gearskifte. Helt håbløst.
Og den er længere end en type1 gearksse, så motoren kommer til at sidde længere bagud.
Spar dine penge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der er flere ting i det du siger jeg ikke helt kan forstå. Er 901 gearkassen ikke højere gearet på toppen end en 4 trins 1500 type 1. Har en 911 dårligere moment end min 1914 ? Angående længden, er de konverteringer jeg har set på nettet lavet sådan at den sidder stort set samme sted, ved at den er rykket ind mod center af bilen. Hvis gearskiftet i en 911 går dårligere end i en bobbel må det være pga. slid
Men tak for advarslen :-) tror nu at det skal prøves. Så må vi sgu hive skidtet af igen. MVH Per
Inden du går igang, så overvej muligheden for et GeneBerg 5 trins kit. Det er nyt skiftehus osv. til en std. T1 gearkasse.
Så kan du f.eks. bruge et 3.44 Kron/spidshjul og så vælge alle de 5 gearinger som du har lyst til. Så har du mulighed for at køre 230km/t med 5000 omdr.... eller hvad du nu har lyst til ;-)
Hvad er grunden egentlig til at du vil skifte gearkassen ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nej en gammel 911 med 1 gear nedad/bagud, sætter simpelthen rekord i dårligt gearskifte, skarpt forfuldt af ældre Alfa Romeo.
Det er noget bedre på 911 med 1. gear i "normal" position. Men det er en 930 gearkasse. Den er kæmpestor bag i en bobbel.
Ja en 911 har mindre moment end en 1914. Det er fordi den har små cylindre. 2-2,4 liter fordelt på 6 cylindre. Nej den har måske nok mere moment end din 1914, men ved et højere omdr.tal. Derfor er gearkassen tilpasset en motor der er beregnet til at køre mange omdr.
Hive skidtet ud igen !! Ja tak men så er tunnelen også skamskåret.
Men nydeligt lavet på de billeder der er linket til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er ikke et must at have 5 gear. Mere det at få et højere 4 gear. se billede. MVH Per
Super billede! ...tror ikke jeg selv ville have overskud til at tage billeder med 160 i timen og 6000 rpm. ...hehe
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Heller ikke mig, men sidemanden. Den går iøvrigt rimeligt stabilt.
Det er faktisk et mere med lidt flere rpm på. Til sarte sjæle hører det nok med at vi kun lige var der oppe i kort tid...
Enten kører du med en 1200 AM gearkasse og så noget i retning af 195/50 X 15 bagdæk. eller osse har du en kraftig fejlvisning.
Men hvis du gerne vil have en højere gearing, så kan du jo feks investere i en alm 1500 gearkasse. Den går 32,1 km/t pr. 1000 omdr. med std dækstr. Eller en med "S" gearing der går 33,2 km/t. eller en "freeway flyer" med 0,82 4. gear. Der er masser af muligheder, inden man begynder at lege med 911 gearkasser. Og lige en tilføjelse. gearskiftet kan godt laves ret ok. med 901 gearkassen. Det kræver kun lige en gearstang til godt 5000 kr. og en ny aksel ind gennem centralrøret.
T
Jeg tror også du har en fejlvisning, selv med en 1200 gearkasse skal du køre hurtigere en 160kmt.
Og som frank siger så er en 901 kasse næsten gearet som en 1500 gearkasse!
Find du hellere en type-1 AT gearkasse så slipper du for en masse bøvl og udgifter
Gamle Porsche gearkasser er som regel mere slidt en godt er
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Hej
Nu ved jeg ikke, hvilket speedsterfabrikat du kører i, men jeg fik at vide af Bent fra KB, at der ikke var plads til en 5 trins gearkasse under karossen på min Chesil.
Så måske skal du også påregne noget glasfiberarbejde.....
Mvh
Mr-M
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
Der er mange forskellige udvekslinger til en Porsche. Men jeg prøver nok bare at sige at det er en generel misforståelse at de har lange udvekslinger.
Så skulle den måske være fra en 912 ? Eller nej den er jo nok gearet til at slæbe en tung bil.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Prøv lige at kør en tur med en GPS og sammenlign. Jeg har ikke gjort det endnu uden at blive slemt skuffet.
Og test evt. lige din omdr. tæller også. 6500 omdr er langt over din knasts arbejdsområde - og det lyder lidt underligt at du kan køre den helt derop.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hvad med at starte med at finde ud af hvad gearing du har lige nu, og så overveje en ny gearkasse fra farmer med de udvekslinger i som du vil have i stedet for at sætte en 911 gearkasse i, prisen blive nok ikke så meget anderledes, men arbejdet forbundet med monteringen bliver væsentligt mindre umuligt. og du vil få en bedre gearkasse som kan holde og som stadig er god at skifte gear i.
brug evt denne beregner til at finde ud hvad gearing du vil have:
http://www.thoerup.dk/gearkassegraf.xls
Ragazzon skrev:
Hej. Er der nogen der har erfaring med at putte en 5 trins 911(type 901) gearkasse i en bobbel. Overvejer en til min speedster. Det ser overkommeligt ud på det link jeg har hæftet ved, men vil lige høre mine danske venner inden jeg går igang. Mvh Per
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/porsche5spdconv.htm/quote
Hej Per
Finder du ud af at det ikke virker, så køber jeg gerne din 901'er.
mvh
Jesper
Ragazzon skrev:
Hej. Er der nogen der har erfaring med at putte en 5 trins 911(type 901) gearkasse i en bobbel. Overvejer en til min speedster. Det ser overkommeligt ud på det link jeg har hæftet ved, men vil lige høre mine danske venner inden jeg går igang. Mvh Per
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/porsche5spdconv.htm/quote
Jeg glemte før, at logge ind.
mvh
JDamm
Vi har chekket med gps. Den viser 5 kmt mere end den faktisk kører. Men rpm visningen har vi ikke chekket. Det må prøves. Porsche gesrkassen er nok droppet med alle det gode grunde til at lade være.MVH Per
Ragazzon skrev:
Vi har chekket med gps. Den viser 5 kmt mere end den faktisk kører. Men rpm visningen har vi ikke chekket. Det må prøves. Porsche gesrkassen er nok droppet med alle det gode grunde til at lade være.MVH Per
5 km/t ved 160... det er faktisk rigtig rigtig flot!
Prøv lige at checke om rpm tælleren virker som den skal.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
bare lige til info, jeg ikke om du er med på at fejlvisningen ikke er et fast tal der gælder hele hastigheds spektrummet, det er nærmere en procentvis fejl som den viser, viser den 50 indikeret når du kører 55 rigtigt (gps) så er der 10% fejlvisning når den så viser 160 indikeret vil det jo svare til ca. 176 rigtige km/t.
det bedste er at køre den hastighed som du vil have fejlvisningen til for at få det helt præcist.
forresten er det lovligt at have 10% afvigelse plus eller minus. de fleste nyere biler viser 10% for meget på speedometeret.
Hej. Nå spedometeret viser 150 viser gps. ca 145 og det er stort set samme fejl på hele skalaen. Som jeg læser det du skriver tolker du det modsat,,,altså at speedo viser for lidt, eller?. Vi chekker lige idag om det er en 1200 gearkasse.
MVH
hvad bagdæk kører du med ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia