PATINA
Nu har jeg læst en del om "min bil er med patina" og patina mig her, der og alle steder. Men hvad er det? Er det en gennemtæsket bundfaldet møgkjærv at et stykke befordringsmiddel eller?
Det er rent nysgerrigt dset her, nogen der kunne forløse en uvidende?
Mvh Martin :-)
Patina er tiden der har sat sit aftryk på bilen, i form af slidt lak, buler og andre ting der viser at bilen ikke er købt i går. Dette kan være en meget smuk ting, som i mine øjne er mere værd end en ny renoveret bil. Men patina må dog ikke forveksles med dårlig vedlighold, talentløs renovering osv. Det er i sidste ende nok en smags sag.
klokmose skrev:
Patina er tiden der har sat sit aftryk på bilen, i form af slidt lak, buler og andre ting der viser at bilen ikke er købt i går. Dette kan være en meget smuk ting, som i mine øjne er mere værd end en ny renoveret bil. Men patina må dog ikke forveksles med dårlig vedlighold, talentløs renovering osv. Det er i sidste ende nok en smags sag.
perfekt forklaret !!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hvor er den hårfine forskel så? Jeg ved det kan virke som om det skal skæres ud i pap, men det er for at jeg ikke en dag jokker nogen over tæerne så når de snakker patina osv, så der nok ingen hjælp at hente, hehe...
[quote=Gamle Gule]hvor er den hårfine forskel så? Jeg ved det kan virke som om det skal skæres ud i pap, men det er for at jeg ikke en dag jokker nogen over tæerne så når de snakker patina osv, så der nok ingen hjælp at hente, hehe...
Det er lidt som kvinder, nogen bliver kønnere med alderen og det gør ikke noget at de har lidt rynker osv. Andre kan kan man kan se er et sminket lig der er kørt hårdt og har haft mange ejere...
Den hårfine forskel er simpel-Hvis patinaen er kommet af sig selv i løbet af mange år, så er den ok
Hvis den er "lavet" kunstigt, så er det ikke ok- Så er det "wanabee"
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Patina=almindeligt slid, fremkommet af vejr eller mennesker uden at være i stykker/ødelagt.
En bule er en skade.
Mvh Jakob
kort og godt
raffineret NATURLIGT slid uden misbrug og andet hærværk.
såen forklarer en antikvar ordet.
________________________________________________________________________
men klokmose beskrriver det også meget godt
men dvs at det er ikke noget man fremstiller - det er noget man venter på i flere år at det kommer, dvs det er ikke en tjeneste man kan købe sig til.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hørt Klokmose og Bornholmer
Og så igen er det jo subjektivt ikke? Jeg har da set biler til salg hvor jeg har tænkt kææft den er jo plumrådden mand ( og det skal lige siges at min bil ER med MEGET patina)
så patina kan også være et andet ord for gennemrusten, men jeg vil gerne have solgt min bil.
Jeg synes patina er skøønt.. men kan også godt li dem der er lavet kunstigt.
[quote=Snibeke/Vibse]Hørt Klokmose og Bornholmer
Og så igen er det jo subjektivt ikke? Jeg har da set biler til salg hvor jeg har tænkt kææft den er jo plumrådden mand ( og det skal lige siges at min bil ER med MEGET patina)
så patina kan også være et andet ord for gennemrusten, men jeg vil gerne have solgt min bil.
Jeg synes patina er skøønt.. men kan også godt li dem der er lavet kunstigt.
Woaw - kanongodt udtrykt, det kan jeg kun tilslutte mig.
Bjarne
-------------------------------------------
Keep it simple & cool.......shine can never replace attitude
40577989 BeeGee17(a)privat.dk
Patina er noget dem der ikke har råd til at få malet deres bil har fundet på. Lidt lige som de tykke piger der har fundet på at mænd godt kan li runde former...
Hej der, hvordan slipper man for "plumrådden" hvis man gerne vil havde sin bil PATINA?????. Ja jeg spørg bare for jeg har meget svært ved at holde gennentæring væk fra det PANTINE hvis man ikke må lappe og male lidt.
Jeg ved godt grænsen er svær.
Hilsen Ole
Lige i øjet Jønke, det kan jeg tilslutte mig......
Anonym skrev:
Hej der, hvordan slipper man for "plumrådden" hvis man gerne vil havde sin bil PATINA?????. Ja jeg spørg bare for jeg har meget svært ved at holde gennentæring væk fra det PANTINE hvis man ikke må lappe og male lidt.
Jeg ved godt grænsen er svær.
Hilsen Ole
ole du flytter til texas eller andre lign klimaer hvor der ikke er salt på vejene.
[quote=jønke]Patina er noget dem der ikke har råd til at få malet deres bil har fundet på. Lidt lige som de tykke piger der har fundet på at mænd godt kan li runde former...
og falsk patina er for mænd der oprigtigt tror på en pige der siger:
det er gørelsen og ikke størrelsen ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det jeg får rodet mig frem til på bedste begyndervis er at patina er en bil der er ældet med stil, folk uden en klejne til at fikse den med kan prale med (Sagt i alt andet end ond mening)? Det ligesom med vin så, den bliver bedre med alderen, skulle det være sådan er kærestens polo fra 86 dælme patina af pureste karakter :-)
Men jeg takker for de mange indlæg, jeg er sandsynligbis nærved næsten hundrede med på hvad patina er nu :-)
[quote=Gamle Gule]Det jeg får rodet mig frem til på bedste begyndervis er at patina er en bil der er ældet med stil, folk uden en klejne til at fikse den med kan prale med (Sagt i alt andet end ond mening)? Det ligesom med vin så, den bliver bedre med alderen, skulle det være sådan er kærestens polo fra 86 dælme patina af pureste karakter :-)
Men jeg takker for de mange indlæg, jeg er sandsynligbis nærved næsten hundrede med på hvad patina er nu :-)
det skal lige med at tendensen er at det kun er fedt på biler der er ældre end 67 med visse undtagelser.
det har ikke så meget med penge at gøre - en bil med god patina er ofte dyerer end en med ny lak , alle kan købe en ny lak - men få kan finde en bil med god patina.
og med en god patina har man noget andre med garanti ikke har mage til.
patina er altid en "ONE OFF"
problemet med udtrykket er ofte at der er mange der virkelig gør det for at spare penge - og mislykkedes - derfor er der mange patina biler der ødelægger rygtet for de få fine patina biler der findes.
men sådan er det jo med noget der er fedt og holdbart - der vil altid være wannabee's
lidt det samme som med MATSORTE biler - mange gør det for at spare penge på en rigtig lak - men nogen gør det fordi de kan li det - men alligevel er det kun en promille hvor det reelt ser godt ud på.
jeg har og vil dog ikke selv ha en - men skal jeg kigge på en - kan jeg godt li at det er gennemført. så har det min dybeste respekt - men er det ikke gennemført er det bare endnu en skodbil ligesom så mange andre.
AN ORIGINAL VINTAGECAR IS ONLY ORIGINAL ONCE !!!
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
og falsk patina er for mænd der oprigtigt tror på en pige der siger:
det er gørelsen og ikke størrelsen ;-)
Havde jeg ikke forventet at høre fra en gut på din størrelse, men kan godt tilslutte mig udsagnet ;)
Mvh L A N G E
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
Et par Carlsberg kommer på bordet...
Hov Niels.Erik siger du at jeg har en fed bil så ??
Ib synes du er sjov.:lol:
Og Jønke vi er ikke tykke vi er erotisk buttede..der er en forskel.
Ole plumrådden er jo også patina..det holder bare ikke charmen så længe..
jeg ved der er nogen der for seljer deres patina med fx. bivoks, og så er den 0 kørsel i regn og laaangt væk fra saltede veje..Bivoksen giver dem også et mat lækkert look så de ser endnu mere brugte ud..
Gamle gule er du i tvivl om ægte patina skal du vidst bare se min, den er rusten med huller og buler og ridser hehe.
hvad mener sygeplejesken så forskellen er på skrot og patina ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Snibeke skrev:
Et par Carlsberg kommer på bordet...
Gamle gule er du i tvivl om ægte patina skal du vidst bare se min, den er rusten med huller og buler og ridser hehe.
Smid da bill. i tråden så, og carlsbergerne sender du bare hertil :)
Bornholmer skrev:
hvad mener sygeplejesken så forskellen er på skrot og patina ???
Hmm Bornholmer prøver at fange hvor min uddannelse som sygeplejerskekommer ind i vurderingen af patina ...
Men en klog mand har engang skrevet:
"Patina er raffineret NATURLIGT slid uden misbrug og andet hærværk." og det tilslutter jeg mig.
Det jeg mente med det jeg skrev henover er at det er en hårfin balance mellem patina og rådden og kun en tåbe frygter ikke rust..eller noget.. og det er jo en subjektiv vurdering, hvornår det er hvad?
kunne jo godt være i havde lært noget om patinerede mennesker på skolen som jeg ikke vidste noget om , siden du mener at plumrådden er raffineret naturligt slid og ikke misbrug.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
-------------------------------------------
Bornholmer skrev:
kunne jo godt være i havde lært noget om patinerede mennesker på skolen som jeg ikke vidste noget om , siden du mener at plumrådden er raffineret naturligt slid og ikke misbrug.
Min bil er plumrådden og jeg finder den yderst raffineret, og det er der også andre der gør..den vandt jo pokal for sin rust i sommer husker du nok, men skulle du have glemt det får du lige en reminder :wink:
Og Rune jeg tilslutter mig helt og holdent, jeg synes det er smukt, hvis man gør det ordentligt.
[quote=Gamle Gule]Smid da bill. i tråden så--
Her er 2 eksempler på god og "rigtig" patina i min fortolkning.
Søren J's 64'er hvor man helt tydeligt kan se hvor den tidligere ældre herre af en ejer har pudset mest på bilen:
Og Thomas 49 caddy som er blevet helt ru af soltørring og sand/grus/støv fygning igennem årene -og med svag overflade rust men ingen gennemtæring:
-------------------------------------------
~Mette