Dette var sådan set et svar i forbindelse med udskiftning af skiftehus og gearvælger ved ombygning af tunnelgearkasse til brug i en bil fra før 60.
Men det kan jo også bruges ved ombygning, afkortning eller andet på en VW:
Sørg for at gearkassen står i frigear før du skiller den ad. Og når du samler igen !
Løsn de to bolte der holder gearstangen og sæt gearstangen i midten.
Og når den så er monteret, så sætter du gearkassen i 1. gear, sætter gearstangen i 1.gears position og borer et LILLE mærke i skiftestangen, skruer pinolbolten i og tester gearskiftet. Også bakgear og bakgearspærren !
Og vær nu kritisk, der er ikke noget værre en sådan en gammel balje hvor gearskiftet ikke virker som det skal. 1. og 2.gear skal ligge ovre til venstre når man holder gearstangen over mod stoppet til venstre, med blød, flad hånd og fører hånden frem og tilbage. Ikke næsten eller midt imellem. Og man skal bruge bakgearspærren for at komme i bakgear, uden vold. Og den skal give et tydeligt smæk når gearstangen hopper op igen på vej ud af bakgear.
Når du så er tilfreds og har prøvekørt, så borer du pinolhullet færdigt og spænder bolten.
Spænd efter igen efter et par køreture, den går løs efter et par dage.
Jeg er også så naiv at tro at man også har udskiftet bøsningen til den lange gearstang inde i tunnelen, så det forklarer jeg ikke.
Men det kan jo også bruges ved ombygning, afkortning eller andet på en VW:
Sørg for at gearkassen står i frigear før du skiller den ad. Og når du samler igen !
Løsn de to bolte der holder gearstangen og sæt gearstangen i midten.
Og når den så er monteret, så sætter du gearkassen i 1. gear, sætter gearstangen i 1.gears position og borer et LILLE mærke i skiftestangen, skruer pinolbolten i og tester gearskiftet. Også bakgear og bakgearspærren !
Og vær nu kritisk, der er ikke noget værre en sådan en gammel balje hvor gearskiftet ikke virker som det skal. 1. og 2.gear skal ligge ovre til venstre når man holder gearstangen over mod stoppet til venstre, med blød, flad hånd og fører hånden frem og tilbage. Ikke næsten eller midt imellem. Og man skal bruge bakgearspærren for at komme i bakgear, uden vold. Og den skal give et tydeligt smæk når gearstangen hopper op igen på vej ud af bakgear.
Når du så er tilfreds og har prøvekørt, så borer du pinolhullet færdigt og spænder bolten.
Spænd efter igen efter et par køreture, den går løs efter et par dage.
Jeg er også så naiv at tro at man også har udskiftet bøsningen til den lange gearstang inde i tunnelen, så det forklarer jeg ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.



