Faldt lige over denne artikel fra JyllandsPosten. Den er faktisk KANON god.
http://fpn.dk/motor/bil/article1126286.ece
Sådan overvintrer veteranbilen bedst
Af CARL J. BUUS
Offentliggjort 12.10.07 kl. 03:00
Præcis som når børnene skal puttes, skal klassikeren eller veteranen have en kærlig omgang, før turen inden længe går til vinterhiet. Sådan gør du.
Snart er det tid for gamle at søge vinterhi. Men da mange af dem er henvist til lader og magasiner af svingende kvalitet, er det ikke helt problemfrit at overlade dem til kulde og - værst af alt - fugtige rum. Men forbereder man vinterhiet med tilstrækkelig omhu, kan de allerfleste ulykker holdes i ave.
Gør køretøjet rent i alle ender og kanter. Der skal støvsuges, vaskes og fedtes ind, hvor det er nødvendigt. Er der læder, skal det have sin årlige omgang læderfedt. Er der tekstiler, skal de renses.
Motorrummet vaskes med børste og sæbevand. Ganske almindelig sæbe, ikke sulfo og ikke rengøringsmidler. Flydende sæber er det bedste. En børste af opvasketypen, og så afskylning med varmt vand. Lad motorhjelmen stå åben, til alt er tørt. Glem alt om brug af højtryksspuling. Den presser vand ind i alle forbindelser og danner helt sikkert rust.
Har motorolien kørt hele sæsonen, skal den skiftes. Har den kun kørt få hundrede km, og er den af god kvalitet, er det helt o.k. at lade den overvintre.
For at få den friske olie ud i alle kroge af maskinen rykkes ledningen op af tændspolen, motoren tørnes med starteren en halv snes sekunder. Så er man sikker på, at selv det øverste galleri driver af olie.
Kølevandet skiftes/måles. Ikke alene for at holde systemet frostfrit, men også for at modvirke galvanisk tæring mellem blok og topstykke.
Gammel benzin er o.k.
Da vi sidste efterår var inde på samme emne, anbefalede vi, at tanken før opstaldningen blev fyldt op. Naturligvis for at beskytte pakningerne mod udtørring og tanken mod rust. Det gav diskussioner. Emnet er lige så eksplosivt som benzinen, men da vi har fuld opbakning fra de mest kvalificerede benziningeniører fra Shell og andre olieselskaber, gentager vi, at benzinen ikke tager den mindste smule skade af en overvintring.
Dækkene er nemmere at blive enige om, især når vi anbefaler at give dem 20-30 pct. højere tryk for at forhindre flat spots. Med jævne mellemrum vinteren igennem skubbes køretøjet en snes cm frem eller tilbage.
Mange sætter af ren godhed batteriet ind ved siden af centralfyret og mener, at det er det rette. Men batteriet har det bedst køligt og fuldt opladet. Til det brug kan man anskaffe en elektronisk batterilader, der kan holde batteriet fuldt opladet, lige til stregen og ikke længere.
Vi har prøvet Black&Deckers lader til vedligeholdelsesladning. I displayet kan man aflæse den aktuelle ladespænding, og den melder selv ud, når det er tid til at slukke, hvis man vil slukke. Den har derudover en række andre funktioner. For eksempel kan den - når man kører - vise, om generatoren kan følge med belastningen. Prisen ligger omkring 750 kr.
Smæk til musene
Sidste vinter fik min MGB absolut ubudne gæster, der flyttede ind under passagersædet, gnavede i måtterne og holdt gilde i næsten alle krogene. Rede og unger, det hele var efter musenes mening et helt perfekt vinterbo. Det kostede et sæt nye måtter og en ekstra grundig rengøring, da sæsonen gik i gang.
I år er jagten på bæsterne gået ind midt i september og har efter tre uger giver fangst stort set hver nat. Nu er belejringen stilnet af. De fire gammeldags smækfælder - ingen barmhjertighed når det gælder klassikeren - med bacon står nu urørte, men vil være skarpladte til forårets komme.
I år har vi gjort alvor af et gammelt ønske. Fire gamle lagner er syet sammen til en næsten perfekt vinterfrakke. Den holder støv og skidt, og hvad der ellers dumper ned fra garageloftet, borte.
Det vigtigste af alt: Sørg for en grundig ventilation. Er garagen tæt, så invester i en el-ventilator, der tænder og slukker alt efter den relative luftfugtighed. Er der revner og sprækker i tag eller vægge, giver det sig selv. Men glem alt om ophængte poser med kaliumhydroxyd. Det er rent salt, og hvem lader sit kæreste eje overvintre i selskab med en pose salt?
Tilbage er kun: Vi ses til foråret. Friskere end nogensinde.
http://fpn.dk/motor/bil/article1126286.ece
Sådan overvintrer veteranbilen bedst
Af CARL J. BUUS
Offentliggjort 12.10.07 kl. 03:00
Præcis som når børnene skal puttes, skal klassikeren eller veteranen have en kærlig omgang, før turen inden længe går til vinterhiet. Sådan gør du.
Snart er det tid for gamle at søge vinterhi. Men da mange af dem er henvist til lader og magasiner af svingende kvalitet, er det ikke helt problemfrit at overlade dem til kulde og - værst af alt - fugtige rum. Men forbereder man vinterhiet med tilstrækkelig omhu, kan de allerfleste ulykker holdes i ave.
Gør køretøjet rent i alle ender og kanter. Der skal støvsuges, vaskes og fedtes ind, hvor det er nødvendigt. Er der læder, skal det have sin årlige omgang læderfedt. Er der tekstiler, skal de renses.
Motorrummet vaskes med børste og sæbevand. Ganske almindelig sæbe, ikke sulfo og ikke rengøringsmidler. Flydende sæber er det bedste. En børste af opvasketypen, og så afskylning med varmt vand. Lad motorhjelmen stå åben, til alt er tørt. Glem alt om brug af højtryksspuling. Den presser vand ind i alle forbindelser og danner helt sikkert rust.
Har motorolien kørt hele sæsonen, skal den skiftes. Har den kun kørt få hundrede km, og er den af god kvalitet, er det helt o.k. at lade den overvintre.
For at få den friske olie ud i alle kroge af maskinen rykkes ledningen op af tændspolen, motoren tørnes med starteren en halv snes sekunder. Så er man sikker på, at selv det øverste galleri driver af olie.
Kølevandet skiftes/måles. Ikke alene for at holde systemet frostfrit, men også for at modvirke galvanisk tæring mellem blok og topstykke.
Gammel benzin er o.k.
Da vi sidste efterår var inde på samme emne, anbefalede vi, at tanken før opstaldningen blev fyldt op. Naturligvis for at beskytte pakningerne mod udtørring og tanken mod rust. Det gav diskussioner. Emnet er lige så eksplosivt som benzinen, men da vi har fuld opbakning fra de mest kvalificerede benziningeniører fra Shell og andre olieselskaber, gentager vi, at benzinen ikke tager den mindste smule skade af en overvintring.
Dækkene er nemmere at blive enige om, især når vi anbefaler at give dem 20-30 pct. højere tryk for at forhindre flat spots. Med jævne mellemrum vinteren igennem skubbes køretøjet en snes cm frem eller tilbage.
Mange sætter af ren godhed batteriet ind ved siden af centralfyret og mener, at det er det rette. Men batteriet har det bedst køligt og fuldt opladet. Til det brug kan man anskaffe en elektronisk batterilader, der kan holde batteriet fuldt opladet, lige til stregen og ikke længere.
Vi har prøvet Black&Deckers lader til vedligeholdelsesladning. I displayet kan man aflæse den aktuelle ladespænding, og den melder selv ud, når det er tid til at slukke, hvis man vil slukke. Den har derudover en række andre funktioner. For eksempel kan den - når man kører - vise, om generatoren kan følge med belastningen. Prisen ligger omkring 750 kr.
Smæk til musene
Sidste vinter fik min MGB absolut ubudne gæster, der flyttede ind under passagersædet, gnavede i måtterne og holdt gilde i næsten alle krogene. Rede og unger, det hele var efter musenes mening et helt perfekt vinterbo. Det kostede et sæt nye måtter og en ekstra grundig rengøring, da sæsonen gik i gang.
I år er jagten på bæsterne gået ind midt i september og har efter tre uger giver fangst stort set hver nat. Nu er belejringen stilnet af. De fire gammeldags smækfælder - ingen barmhjertighed når det gælder klassikeren - med bacon står nu urørte, men vil være skarpladte til forårets komme.
I år har vi gjort alvor af et gammelt ønske. Fire gamle lagner er syet sammen til en næsten perfekt vinterfrakke. Den holder støv og skidt, og hvad der ellers dumper ned fra garageloftet, borte.
Det vigtigste af alt: Sørg for en grundig ventilation. Er garagen tæt, så invester i en el-ventilator, der tænder og slukker alt efter den relative luftfugtighed. Er der revner og sprækker i tag eller vægge, giver det sig selv. Men glem alt om ophængte poser med kaliumhydroxyd. Det er rent salt, og hvem lader sit kæreste eje overvintre i selskab med en pose salt?
Tilbage er kun: Vi ses til foråret. Friskere end nogensinde.
-------------------------------------------
Michael
Michael