Hjælp til indsugningsmanifold...
Håber der er nogen der kan give mig et lille hint her.
Kan jeg få indsugningsmanifolden (håber det er det den hedder) af uden at skulle have motoren ud??
For mig ser det ud som om jeg skal have generatoren af, men kan det lade sig gøre uden at afmontere hele blæserhuset??
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Meget kan lade sig gøre med en vinkesliber / nedstryger ;)
Med fare for at få stryg og sådan kan du så ikke få generatoren af blot ved at skrue den lille runde plade der sidder på blæserhuset af og så ellers de bolte den sidder på standeren med?
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
Zster skrev:
Med fare for at få stryg og sådan kan du så ikke få generatoren af blot ved at skrue den lille runde plade der sidder på blæserhuset af og så ellers de bolte den sidder på standeren med?
Det havde jeg jo også luret lidt på, men jeg har ikke villet løsne noget af det endnu, da jeg ikke er sikker på der er plads til at trække det hele bagud når manifolden ligger bagved.
Men skal man have den plade af? Kan man ikke få generatoren trukket fri af den uden? Der sidder en skrue med meget stor kærv på venstre side af generatoren, men den er måske til noget helt andet?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
I får lige et billede der viser hvor fortvivlet jeg ser ud (det er godt nok også lige ovenpå en julefrokost, så jeg har lidt ondt i håret).
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Jeg har gjort det med motoren i bilen, det er ikke så svært. Jeg mener bare jeg løsnede blæserhjulet inde i blæsehuset gennem det store hul på bagsiden af blæsehuset og så afmonterede generatoren bagefter. Så er det ikke noget problem at skiftemanifold når generatoren er væk.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
warp skrev:
Jeg har gjort det med motoren i bilen, det er ikke så svært. Jeg mener bare jeg løsnede blæserhjulet inde i blæsehuset gennem det store hul på bagsiden af blæsehuset og så afmonterede generatoren bagefter. Så er det ikke noget problem at skiftemanifold når generatoren er væk.
Altså uden at løsne de 4 x 10mm der holder dækpladen?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Jo Sebastian du piller de fire små skruer af der sidder på blæseren og afmonterer standeren til generatoren, så skulle du kunne tage det hele ud, husk nu at skifte pakninger alle steder når du monterer igen.
hilsen
ses-auto
-------------------------------------------
Alt hjælp er godt, men rigtig hjælp er bedre, så lær FØRSTEHJÆLP før det er for sent.
ses_auto skrev:
Jo Sebastian du piller de fire små skruer af der sidder på blæseren og afmonterer standeren til generatoren, så skulle du kunne tage det hele ud, husk nu at skifte pakninger alle steder når du monterer igen.
hilsen
ses-auto
Tak. Hmm..., så må jeg hellere få bestilt sådan et pakningssæt. Er det stadig noget du ligger inde med?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
ja da ring når du har et overblik over hvad du skal bruge
ses-auto
-------------------------------------------
Alt hjælp er godt, men rigtig hjælp er bedre, så lær FØRSTEHJÆLP før det er for sent.
Super!
Så kan jeg lige så godt høre med det samme; hvad er det bedste at male manifolden med efter slibning? Den bliver vel kold lige ved kaburatoren, og varm nede ved topstykkerne. Er der nogen maling der kan holde til de udsving over tid?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Kan jeg forresten få det af uden at afmontere oliepåfyldningen?
Jeg har nemlig ikke noget der kan gå i ned i de to hak for at løsne den.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
warp skrev:
Jeg har gjort det med motoren i bilen, det er ikke så svært. Jeg mener bare jeg løsnede blæserhjulet inde i blæsehuset gennem det store hul på bagsiden af blæsehuset og så afmonterede generatoren bagefter. Så er det ikke noget problem at skiftemanifold når generatoren er væk.
Jeg mener også man skal løsne blæserhjulet inde i blæsehuset for at få fjernet generatoren.
/Lars
Slet ingen forslag til maling/lak til manifolden?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
vw261 skrev:
warp skrev:
Jeg har gjort det med motoren i bilen, det er ikke så svært. Jeg mener bare jeg løsnede blæserhjulet inde i blæsehuset gennem det store hul på bagsiden af blæsehuset og så afmonterede generatoren bagefter. Så er det ikke noget problem at skiftemanifold når generatoren er væk.
Jeg mener også man skal løsne blæserhjulet inde i blæsehuset for at få fjernet generatoren.
/Lars
Hej. Det er rigtigt, at du skal afmontere den store 36 mm møtrik der sidder inde bagfra i blæserhuset, hvis du ikke har en 36 mm top og et langt tag til den, så har du et problem.
Du skal løsne den store møtrik inden du afmonterer spændebånd til generator, og remskive, så har du nemelig noget at holde imod med, og på.
Når møtrikken er afmont, tar du de 4 6mm bolte af (10 mm), så er dynamoen lige til at afmontere.
De store kærv skruer skal du endelig ikke begynde at skrue på.
Held og lykke.
Mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Oki...
Hvad så med oliepåfyldningen? Skal jeg have den skruet af?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Nej det skal du ikke, kun hvis du gerne vil skifte pakningen under konsollet, så kan du tage de 4 8 mm møtrikker af, men selve oliesstudsen er ikke lige til at skrue af uden lidt snilde med et stykke fladjern eller lign.
mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Ok..., tak for hjælpen. Så vil jeg knokle lidt videre. Det er fin terapi når man har lidt tømmermænd. Dog kunne jeg godt være foruden lugten af benzin i dag... bvadr!
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Ja god bedring.
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Ja det er jo selvforskyldt, men tak skal du ha'... :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
hmmm ????
manifoldet males lysegrå - og husk ikke at komme maling på i samlingsfladerne , og husk benzinfast klar lak...
der må ikke komme maling nogen steder fra i indsugningen - så stopper dysserne til i karberatoren..
det kan godt lade sig gøre at pille det adskilt på den måde du har gang i - men det er hurtigerer at tage motoren ud , du skal løsne de store 36 mm møtrik inde bagved for at gøre det på den måde - og er den spændt som den bør være så sidder den så godt fast at du næsten med garanti ødelægger noget ved ikke at tage motoren helt ud..
olie påfyldningen kræver et special værkstøj - enten et orgianlt eller et hjemmelavet.
men igen som jeg plejer at sige
if it aint broke . DONT FIX IT....
du gør det bare værre fordi du ikke er lige så god til at samle det igen som de var på fabrikken.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
if it aint broke . DONT FIX IT....
Eller som jeg siger:
If it ain't fixed, it's broken
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Tak for din anskuelse Ib.
Om ikke andet så får det mig i hvert fald til at være mere forsigtig i min arbejdsgang.
Jeg vil så lige overveje om jeg endnu engang skal hive motoren ud, eller om jeg evt skulle male manifolden med pensel, der hvor den sidder nu.
Det er muligt der ikke er noget der er i stykker, men pænt er det altså heller ikke (se billederne). Og der er stadig lang tid til forår endnu.
I øvrigt har jeg købt bilen lige så meget for at skrue på den, som for at køre i den. Sådan har jeg også haft det med mine motorcykler, det har altid været sjovest at skille dem ad(bortset fra Ducati'en), og det at køre dem er kommet i anden række.
Hvis alle holder sig fra at skrue, så vil der ikke gå mange årtier før der ingen hjælp er at hente...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
du har en 40 år gammel bil - der skal nok komme noget du skal skrue i , med garanti...
det er også kun fordi din viden virker begrænset at min anbefaling er at det er bedre at lade det være - var du en rutineret vw mand var det lidt noget andet..
jeg har jo selv engang været som dig , at jeg skulle pille i alting fordi det skulle se godt ud - for senerer at finde ud af at det var nok bedst at ladet være.
men jeg har da lært rigtig meget af det, både godt og skidt.
bla at virker det og det er serviceret korrekt og ikke slidt - så lad vær med at pille , og brug aldrig reservedele af tvilvsom kvalitet.
men vil du ha det pænt , så gør det endelig ...
det er jo ikke min bil.
for lige meget hvor dygtig man er - bliver man aldrig bedre end ham der samlede bilen da den var ny - han har nok monteret en specifik reservedel af god kvalitet 10000 gange - også dygtige bliver vi andre aldrig.
en ny bil er kun ny EN gang.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg lytter såmænd til dig Ib, tro ikke andet, og jeg er glad for dine råd (og alle andres).
Jeg er desværre ikke født ind i denne verden med al viden om folkevogne, og jeg har nu engang kun denne bil at øve mig på (endnu). Men jeg kan godt lide at komme problemerne i forkøbet ved at lave små forbedringer og se det hele efter i krogene. Og den dag der går noget galt, så er det også nemmere at overskue, når man én gang tidligere har haft tingene skilt ad. Sådan har jeg det i hvert fald.
Og skulle der gå noget i stykker mens jeg skruer i det, så har jeg jo også en god fornemmelse af hvad jeg har ødelagt, og hvad der så nødvendigvis må udskiftes. For mig er boblen en hobby, ikke et transportmiddel, så det gør heller ikke så meget hvis den i en periode ikke kan køre pga fejl jeg måtte have påført den.
Og hvem ved, en dag bliver jeg måske mere rutineret, og så skriver jeg måske som dig et svar til en novice, hvor jeg fraråder ham/hende at skrue i veteraneren, på baggrund af mine fejl dengang :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75