Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to: Ombygning af stålfælge - brede/smalle

Tags:

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er ved at være længe siden at jeg har lavet en
IMG_4927.jpg
IMG_4908.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Meningen med manøvren er at man flytter centeret over i en anden fælgbane, og før man kan gøre det skal man derfor pille centeret ud. Det gøres ved at slibe svejsningen væk og så slå centeret ud. Centeret kan godt sidde lidt fast, så der skulle lige en mejsel og en god hammer til at lokke den fra hinanden.
IMG_4907.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Med centeret ud af doner fælgbanen sliber man svejsninger væk så man har en jævn flade.
IMG_4906.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fælgen som centeret skal bruges fra skal igennem samme tur.
IMG_4918.jpg
IMG_4919.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Herefter er det simpelthen at sætte centeret over i en anden fælg og måle hvor dybt man vil have centeret til at sidde. Her har jeg valgt at vende fælgbanen om i forhold til hvad den var før. Det betyder at jeg får en dyb fælg og ikke kommer til at slås med inderskærmen. Problemet bliver så her at ventilen kommer til at sidde på bagsiden. Det løses på to måder.

1: man lader dem sidde og kommer luften i bagfra.
2: man lukker hullet med et stykke tyk plade som svejses i (og det skal selvfølgelig være tæt) og borer et nyt på den anden side.
Jeg vælger version to, men er har endnu ikke rykket hullet da fælgene kun er prøve samlet lige nu.
IMG_4921.jpg
IMG_4923.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
For at sikre at fælgen er lige har jeg monteret fælgen på en tromle/spindel som er monteret i skruestikken. Her kan man naturlig vis også blot afmontere et hul på bilen, montere fælgen og finde et fikspunkt at måle ud fra. Herefter er det så bare et spørgsmål om at måle, måle og måle indtil at fælgen løber helt lige.
IMG_4925.jpg
IMG_4926.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når man har opnået at fælgen er helt lige kan man sikre at det hele ikke løber når man fuldsvejser, ved at lave nogle punktsvejsninger til at holde det hele på plads. Når det er gjort er det så bare et spørgsmål om at koge centeret på plads igen. (dette har jeg ikke nået endnu da jeg sgu ikke gad at lave mere på værkstedet i dag. Når jeg får lavet fælgene færdige skal jeg nok opdatere denne tråd).
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tager du mod bestilling?
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja da, du siger bare til (send en PM)
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Vil det sige at det ikke er nødvendig at sætte dem op i drejebænk?
Jeg tænker på at sætte dem op og dreje dem rene, og så sætte et måleur på.
tolerancerne er måske ikke så nøjagtige?
(permalink) Jacob Søbygaard Member
Skrev for 16 years siden | | | |
man kan vel også svejse den i en afbalanceringsbænk, som anvendes når man afbalancerer dæk
-------------------------------------------
Oval 56
Mail: Jacob@soebygaard.com
(permalink) Hassan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja de ting kan man da godt men da mange af os er "hjemme" mekaniker har vi ikk alle drejebænk eller afbalanceringsbænk stående..
-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
Vil det sige at det ikke er nødvendig at sætte dem op i drejebænk?
Jeg tænker på at sætte dem op og dreje dem rene, og så sætte et måleur på.
tolerancerne er måske ikke så nøjagtige?


Måleuret satster jeg også på lige at sætte på mens de hænger på spindlen, men hvis ikke jeg lige kan låne sådan et, bliver det med tommestok og skydelære.

Mine tanker omkring præcition går hen mod hvor præcise dæk er, og det er sgu ikke alle der er 100% lige osv osv.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Anonym skrev:
Vil det sige at det ikke er nødvendig at sætte dem op i drejebænk?
Jeg tænker på at sætte dem op og dreje dem rene, og så sætte et måleur på.
tolerancerne er måske ikke så nøjagtige?


Måleuret satster jeg også på lige at sætte på mens de hænger på spindlen, men hvis ikke jeg lige kan låne sådan et, bliver det med tommestok og skydelære.

Mine tanker omkring præcition går hen mod hvor præcise dæk er, og det er sgu ikke alle der er 100% lige osv osv.


Har målt på en Fælg engang jeg gik med samme tanker,den var lige ved 2 tiendedele skæv,så med lidt hjemmelavet værktøj og måle metoder skal det nok gå,skal jo afbalanceres sammen med dækket bagefter

west

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
præcis.... billige dæk er sgu også vind og skæve i udgangspunktet alligevel. Prøv at se nogle af de thansen fælge der bliver solgt. De skal også have nogle gram før de snurre lige
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej søren jeg har et micrometer ur på magnet fod du kan låne
Allan
-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) Hassan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hendrixxx skrev:
præcis.... billige dæk er sgu også vind og skæve i udgangspunktet alligevel. Prøv at se nogle af de thansen fælge der bliver solgt. De skal også have nogle gram før de snurre lige


jeg havde nogle borbet t fælge fra thansen den ene sku ha 85gr i venstre side før den var lige.,.
-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
har prøvet samme omgang- endte bare på 70gr, og det var selom dækket blev drejet på fælgen som kompensation for skævheden....
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg skylder lige et billede af opstilling med måleuret.

I skruestikken er monteret en spindel med tromle (uden bakker og ankerplade) og måleuret på en tung stålplade på bordet.

Det kan godt tage en del tid at få fælgen til at køre lige, men det blot at gå metodisk frem. Hvis man starter med at markere fælgbanens højeste og laveste punkt, kan man stille og roligt udligne dem ved at slå banen lidt ned eller lidt op.
IMG_5121.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
(permalink) Hans_vestergaard Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det manden prøver at sige er, "det er pisse fedt at køre med brede stålfælge" og "i bør suse ned til ham Søren (som er en ægte kammerat) og få lavet et sæt"

"hilsen Ivan"
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Faktisk har jeg lige fået smidt et sæt brugte 205/?/15 dæk på de første fælge jeg har bygget (6,5"). Der skulle 30g på den ene fælg og 35g på indersiden af den anden - i min bog er det sgu rimeligt lige.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det kommer sig sku ikke på halv millimeter

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har tit tænkt på at det kunne være fedt at prøve at flytte centeret ud ad i en meget smal fælg. Så man fik det smallede look uden at økse i forbro og den slags.

Særligt foran på busser og type 3ere hvor der er bøvl med at få støddæmpere ind bag vanger/inderskærm.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply »

You must log in to post.