Sidste nyt....men ikke godt nyt !!!!!
Efter mange montering aftenner, som jeg nyder meget....var denne weekend udset til at skulle være turweekend med bussen, planen var at tage en masse småture , og finde/justere de sidste ting....men men men :-)
Først på ugen havde jeg stadig det problem at der ikke fandtes kromhjulmøtrikker til mine nye krom fælge,men det løste min meget gode smede kammesjuk....
Fik simpelthen nogle krom kuglehovedet i anden str. boret op med 14x1,5 mm gevind.
Senere skulle motoren lige testes, den havde selvfølgelig været startet masser af gange, men jeg mente at en lang test måtte være på sin plads....
Alle døre op, porten til side og gang i motoren...startede fint, alt kørte godt, og den lød rigtig fint...PIS efter ca. 10 min pissede olien under ud mellem motor og gearkasse...pis pis pis jeg havde glemt at skifte pakdåsen, den skulle jo lige ned af motorbænken for at komme til - så det tager vi den dag den ryger i bussen...
Men den dag kunne det jo ikke gå hurtigt nok, så der glemte Clausen sgu alt om den.
UD med motoren og ordne pakdåse, som viste sig at være et problem, blokken havde en lille skade og hvem det så end er der har lavet denne motor "overthere" havde lige fyldt godt op med flydende pakning...det duede dælme ikke...
Heldigvis for mig, som er så våd bag ørene.....har vi her på egnen ( hvis ikke hele Fyn-han hjælper mange ) en meget meget hjælpsom person, som altid stiller op,når der er problemmer....
Således også denne gang( for nok 10. gang på denne bus ) løste denne person dette motor problem.
Hans navn er John...." Doktor John "
Monteringen kunne fortsætte de næste par dage, hver dag startede med motor test jo den var fin..næsten alt var nu monteret og jeg kunne opstarte montering af indtræk i førerkabinen , sæder - beklædningerne - måtter...lækkert, kl. 03.00 kravlede jeg til køjs, blot for at vågne kl. 06.00 --- NU SKULLE DER TRILLES -----
en tur rundt i omegnen, inden den store tur til Langeland.
Motoren trak lige knapt så godt, og måske var den lige varm nok...tænding !!
Jeg kørte lige forbi Doktor John, jo han var stået op, fint vi gennemgik motor/tænding og den skulle lige justeres lidt, nu kørte den fint !!
Så skulle vi på vøres første køretur hele familien...alle blev læsset
og ungene glæede sig helt vildt, Faren havde lovet dem deres livs køretur....
Efter 10 km. lyste ladelampen æv ...ind til siden og kigge...HVAD min helt nye tandrem på mit serpintine sæt lå overalt i motorrummet i stumper på max. 5 cm længde....
Endvidere måtte jeg konstaterer at mit "førstehjælps" kasse med bestod af alt det værktøj-olie-ja alt andet...bare ikke den ekstra tandrem, den lå på værkstedet....
Men hvem kører op bag ved bussen ? Doktor john med frue i deres meget flotte buggy
Igen er John manden der hjælper,jeg får fruens plads og afsted med fuld fart efter den ekstra rem, den er godt nok hurtig hans buggy...
Tilbage til resten af familen og på med remmen...turen kunne fortsætte, men hvorfor havde den spist remmen ??? Havde jeg strammet for meget mon ? når men nu var vi afsted igen...
Da vi ankom til vores opsamlings punkt med alle de andre der skulle med på Langelandsturen, som havde ventet tålmodigt, skulle motoren jo lige dobbelt tjekkes.
Og så viste det sig at her endte turen for vores vedkommende...
Det første jeg så, var at den nye rem også var lidt flosset nu..
Så her lærte Clausen noget mere nyt...når man arbejder med svinghjul i den ene ende af krumtappen ( pakdåsen) så EFTERSP