Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  afviservinger til 12 v, hvordan?

Tags:
No tags yet.

(permalink) mille Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, hvordan gør man uden at brænde spolen på 6 v afviserne? noget med noget ekstra relæ???
(permalink) curthhansen (kbh-2800) Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej selda

kan den her bruges..

http://vwnettet.dk/forum/topic/295790

ses curth
-------------------------------------------

tlf: 26172817
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Selda

Jeg har på min sat 2 modstande imellem for at nedsætte spændingen(? - jeg var eleding til fysik...).



Du er velkommen til at kigge over forbi på værket i aften, hvis du ikke har aftenvagt. Ovalen står fremme så det er nemt at vise dig det.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja det ser rigtigt-rigtigt nemt ud :)

Og den sorte ledning er til ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
:lol:
Det ser mere forvirrende ud end det er.. Flere forskellige farve ledninger havde været rart, men sådan blev det ikke.
Billedet var primært for at vise Selda de modstande der er sat i til brug for afviservinge spolerne.
Det øvrige med blinkrelæ etc er så vidt jeg ved lavet efter lignende diagram som det i det indlg Curt har henvist til.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mille: Det kan laves som du nævner med nogle relæer og en spændingskonverter der stepper spændingen ned fra 12 til 6 volt osv., men jeg vil mene at det ikke er besværet værd.
I min egen bil er det lavet med relæer og det er uden tvivl den mest effektive løsning da der ikke brændes en masse effekt af i nogle store effektmodstande, som det ellers er tilfældet i den løsning Mette har lavet. Men når det så er sagt vil jeg til enhver tid lave det som Mette har gjort, da det er et meget mere simpelt system og meget nemmere at fejlfinde på hvis der er noget der går i udu i modsætning til løsningen med relæer som godt kan blive lidt uoverskueligt.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu må vi lige have Henriksen på banen igen.
Vikler man ikke "bare" nogen andre spoler ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
skal du ud og købe nye vinger - kan du jo også købe nye 12V vinger for en beskeden merpris end org 6V koster - men der skal jo så stadig laves et system med 2 relæer , det er dog ikke nødvendigt med de spændingsdropperer , smart trick det med justerbar visker voldtdropper ellers mette , det spiller sgu .
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sæt nu bare 2 effektmodstande i serie med afviserne, som Mette først skriver, og så er den skid slået!
Det der med at vikle nye spoler eller skifte til 12v afvisere er jo 100 gange så meget arbejde som at bruge 5 minutter på at sætte 2 sølle modstande ind i serie.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Nu må vi lige have Henriksen på banen igen.
Vikler man ikke "bare" nogen andre spoler ?


Jeg havde Henriksen på banen og hans vikle tingest var gået kaput. Hvad hedder sådan et apperatur?!
Så fik jeg et tilbud ude i byen på at få viklet nye spoler det lød på 1900 kr eks. moms, har en fornemmelse af at det var stykket faktisk. Uanset om det var 1 eller 2, synes jeg det var voldsomt.

Bornholmer skrev:
smart trick det med justerbar visker voldtdropper ellers mette , det spiller sgu .


Tak - Ja det virker super.

warp skrev:
Sæt nu bare 2 effektmodstande i serie med afviserne, som Mette først skriver, og så er den skid slået!
Det der med at vikle nye spoler eller skifte til 12v afvisere er jo 100 gange så meget arbejde som at bruge 5 minutter på at sætte 2 sølle modstande ind i serie.


:lol: Det virker i hvert fald fint stadig - har kørt med det et par år nu.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) mille Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for gode svar. jeg kommer forbi Ved en 20 tiden idag Mette
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
mille skrev:
Tak for gode svar. jeg kommer forbi Ved en 20 tiden idag Mette


Fint - vi ses!
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det er jo en "smags-sag" om man kan lide løsningen med en formodstand eller ej. Retningsviserens spole er jo en elektrisk modstand i sig selv, og sætter man en modstand i serie med den, skal effekten der afsættes i modstanden være den samme som i retningsviseren, for at der derved lægger 6V over henholdsvis retningsviseren og formodstanden.

Men husk at en modstand der optager effekt, uden at afgive effekt, hele tiden vil blive varmere og varmere, indtil den efterlader en lille røgsky, hvis man altså ikke får slået sin blinkarm tilbage i tide... Så sørg for gode afkølingsmuligheder.

Det er ved at være lang tid siden at jeg sidst har brugt mit spoleapperat, men ja. det er forholdsvis let at vikle en 12V spole. Så vidt jeg husker er det pedalen der vist brændte sammen, så jeg skal have fundet en ny fra en elektrisk symaskine eller lign.

Til sommer, når jeg får rigtig god tid, skal jeg prøve om jeg kan få det op at køre igen.

Det med de 2 relæer har ikke noget med selve retningsviseren at gøre. Det er noget man bruger for at få bremselyset frakoblet, således at det også kan anvendes til blinklys. Havde i sin tid en 54 oval med hjertelygter, og den kørte 12V uden relæer. I stedet satte jeg en db.polet pære i bunden af lygten, og brugte derved "hjertet" til blink. Men det er jo ved at være 12-13 år siden at jeg lavede det - puha, som tiden går...

Mvh.
Henrik

(permalink) MPA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har nøjagtig samme problem med mine afviservinger det er helt nye NOS 6 volt. og jeg har også ombygget min oval til 12 v.
Nu brummer afviserne helt vildt når jeg blinker, så jeg skal også have fundet en løsning på det... inden spolerne bliver brændt af.
Hvor køber jeg de formodstande?
(permalink) mille Member
Skrev for 16 years siden | | | |
prøv en autoelektriker.. surt at brænde spolerne af.

Prøv først at måle hvor meget spænding den præcist udgør når afviservingen skyder ud og lyser. Så er du sikker på ikke at brænder noget af..

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Er der nogen herinde fra, der nogensinde har brændt en spole af i en afviservinge?

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Har aldrig selv brændt en spole af, men jeg har da nok efterhånden set omkring 10 brændte spoler..

(permalink) MPA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mette skrev:
Hej Selda

Jeg har på min sat 2 modstande imellem for at nedsætte spændingen(? - jeg var eleding til fysik...).



Du er velkommen til at kigge over forbi på værket i aften, hvis du ikke har aftenvagt. Ovalen står fremme så det er nemt at vise dig det.


Hej Mette,

Hvor store er de modstande som du har brugt til dine afviservinger og hvor er de købt henne?

Hilsen
Martin
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
De er 1 ohm og åhhh watt'ene kan jeg ikke helt huske.. mmm 50?..
De er af mærket Arcol og er med køleribber.
Jeg har købt dem hos Brincks elektronik på Frederiksborggade i København.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) MPA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Okey dokey Mette, jeg vil prøve at tage kontakt til ham så:)
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
MPA skrev:
Okey dokey Mette, jeg vil prøve at tage kontakt til ham så:)


Jeg tror sørme det er dem her: http://octopart.com/info/Arcol/HS50-1.0F
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MPA: For at finde ud af hvor store effektmodstandene skal være bliver du nødt til at måle modstanden i dine spoler. Effektmodstanden skal nemlig have den samme modstand som din spole.
Når du ved hvor stor effektmodstanden skal være, efter at have målt på spolen, kan du udregne effekten vha. P = U^2/R hvor "P" er effekten, "U" er spændingsfaldet over effektmodstanden (U=6 volt hvis modstanden i spole og effektmodstand er ens) og "R" er modstanden i effektmodstanden.

/Jacob
(permalink) MPA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
MPA: For at finde ud af hvor store effektmodstandene skal være bliver du nødt til at måle modstanden i dine spoler. Effektmodstanden skal nemlig have den samme modstand som din spole.
Når du ved hvor stor effektmodstanden skal være, efter at have målt på spolen, kan du udregne effekten vha. P = U^2/R hvor "P" er effekten, "U" er spændingsfaldet over effektmodstanden (U=6 volt hvis modstanden i spole og effektmodstand er ens) og "R" er modstanden i effektmodstanden.

/Jacob


Tak Jacob,

Det tror jeg lige at jeg skal have på dansk hehe - jeg er bestemt ikke el-mand...
Men tak for din forklaring alligevel.

/Martin
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MPA skrev:
Anonym skrev:
MPA: For at finde ud af hvor store effektmodstandene skal være bliver du nødt til at måle modstanden i dine spoler. Effektmodstanden skal nemlig have den samme modstand som din spole.
Når du ved hvor stor effektmodstanden skal være, efter at have målt på spolen, kan du udregne effekten vha. P = U^2/R hvor "P" er effekten, "U" er spændingsfaldet over effektmodstanden (U=6 volt hvis modstanden i spole og effektmodstand er ens) og "R" er modstanden i effektmodstanden.

/Jacob


Tak Jacob,

Det tror jeg lige at jeg skal have på dansk hehe - jeg er bestemt ikke el-mand...
Men tak for din forklaring alligevel.

/Martin


Okay. :-)
Pointen er bare at du ikke kan købe en effektmodstand på 1 ohm bare fordi det er sådan en Mette har købt. Modstanden skal passe til de spoler du har.
Hvis dine spoler er mage til Mettes er det okay, men for en sikkerhedsskyld bør du lige måle modstanden i dine spoler med et multimeter for at sikre dig at den ligger i nærheden af 1 ohm.

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Og på simpel dansk..:

Vi ønsker et spændingsfald over retningsviseren på 6V. Og med et 12 V batteri, skal vi altså også have et spændingsfald på 6V over formodstanden. Jeg tager ikke hensyn til det lille spændingsfald der er gennem ledninger, kontakter, dårlige stelforbindelser osv.

For at der lægger sig 6V over retningsviseren & formodstanden, skal de have den samme elektriske modstand (måles i ohm.). Om en retningsviser har en elektrisk modstand på 1 ohm ved jeg ikke, men det er jo let at måle.

Og nu er sådan en spole jo ikke ligefrem "fin-elektronik", så hvis man ikke kan finde en modstand der helt, og der derved lægger sig 7-8 V over spolen, og derved kun 4-5 V over formodstanden, ja så går det også... Det er kun når man har med printplader osv at man skal være noget mere præcis med den elektriske spænding..

Men husk at modstanden skal kunne holde til den forholdsvis store strøm (måles i ampere) som der løber gennem spolen i retningsviseren, ellers brænder den af. Og den store strøm er skyld i at den udvikler meget varme, og derved skal have gode afkølingsmuligheder.

Reply »

You must log in to post.