Upd:17/3
Nåå skriver jo ikke skide meget men man kan jo ikke både turboskrue og lege sekretær for sig selv.
Men lidt sker der da:
Fik som beskendt flået motor + gearkasse ud og kigget lidt på beslag til gearkassen.
Så en hurtig shoppetur senere fik jeg fat på en type1 gearkasse med 4,125 og 0.89 i 4gear.
Og hva så .. stil skal der være over det så fremover må jeg være
"the man with the golden Box" guldfarvet gearkasse ..
Passer sgu super godt i en grøn bay.
Motor blev adskildt og topstykker er ude og få skiftet indsugningsventiler,
klaret en helicoil (Tak til Torkild for en sikker hånd og mandsmod)
hvor den smed et tændrør.
Viser sig det er 041 toppe der er bearbejdet en del på med 40mm/35mm ventiler og dobbelt fjedre, så det er jo ikke lige hyldevare hvis der går noget glat.
Så bliver de renset op så de er klar til montering igen.
Cylindre ser fine ud uden kanter und so weiter - lidt fedt lige at få kigget sin motor efter i sømmene og vide den er sund.
Så nu skal den rengøres , have nye stødstangsrør og så er det bare at vente på
mine manifjolser og 44IDF'ere kommer hjem.
De er også sendt ud til lidt flow 'N' fix...
Burde selv sidde og lære det men det er tiden sgu ikke til så det må jeg lære på den næste motor der skal bygges..
Og når der ligefrem er en venlig sjæl der melder sig til at hjælpe med flowbænk und alles så skal jeg ikk have sagt nej.
Speeder træk = Nr 7 (Lucky seven i ask?)
Manifolder bliver lidt sofisticated med udtag til Vacuum til bremseforstærker =
4 stk med envejs ventiler osv.
Og så lige twisten , i klodsen mellem karbs og manifolds kommer der studser til vacuum til WBX tænding.
Nu har de fleste så nok gættet det ikke bliver en super clean motor at se på men den skal nu også være solid og funktionel fremfor showcaseagtigt.
Så igår stod den lige på køleblik, blæserhus og lidt gejl og lir
Satanedme om ikke det er trist arb når man ikk har haft hele skidtet til sandblæsning men skal gøre det i hånden.
Men fik da klaret hele set-uppet inkl en motorbøjle.
I standard sort og nå ja men en kende grønt til i bussens farve.
Nu må vi se hvordan det ser ud.
Gearboxen er plads i hullet og til de der lige sidder og tænker trækaksler og længde så er der ingen problem i det.
Der er ca 5mm forskel pr. side og det er der så rigeligt i vandring.
Så alt i alt ser den ud til at sidde super. Nu skal motoren lige spændes op bagved
så vi kan kigge det hele endeligt efter og så dobbelttjekke vandring med mere.
Af kom bagkofangeren med træk så det hjørne der skal rettes er frit ...
Så det er noget af det næste der skal ske sammen med en lille motorrums cleanup ..
Regner med reservehjuls brønd bliver skåret ud for at give plads til ekstra batteri osv men nu må vi se.
Damn solen titter frem og min bus er langt fra køreklar... men pyt vi når det nok.
Ellers dukkede der lige lidt lir op i form af lidt stjerner (sikkert til min 181er) og så lige en hånd fede esser !
hmm kan sgu ikke huske mere men der kommer nok noget
Lægger lige lidt billeder ind, alt det gejlede blæse/køleblik følger .
det skal lige tørre op, så håber jeg ikke der er for mange løbere for det bliver sgu ikke lavet om nu.!
:)