Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasse VW type 1 1957, afmontering

Tags:
No tags yet.

(permalink) Pharma Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Se vedhæftede billede. Hvordan adskiller i
IMG_2861-1.jpg
IMG_2860-1.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
du skal ha de to firkantede skruer løsnet - også kan du skubbe "koblingen" frem samtidig med at du trækker gearkassen tilbage - så hopper den lige af
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Pharma Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej Bornholmer
Boltene er løsnet, og har sågar prøvet med en hjemmelavet gaffel, at skubbe skidtet fra hinanden som markeret på billedet, men skidtet sidder fast! Som du kan se, er det alene den skide kobling, der holder skidtet sammen.
Jeg har afmonteret gearstangen
IMG_2861.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
ja monter gearstangen - og træk hele gearkassen bagud - samtidg med du rykker lidt i den "kobling" - så skal den nok komme - jeg har skilt over 70 biler ad på den måde
og aldrig oplevet ikke af få en af endnu ;0)

er det dig der skal til at konvetere til nyerer gearkasse - som jeg skrev med for
noget siden - så skær hockey staven over , den skal ikke bruges alligevel - så kan
du komme til med en forsigtig hammer og banke den ud når gearkassen er ude ...

er boltene ude kan man så vidt jeg husker godt komme til med to polygrip tænger
og dreje "koblingen" lidt og på den måde rokke den løs...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Pharma Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nej, ingen konvertering her - forsøger at bevare originalitet så langt som muligt, eller måske rettere, evt. ændringer holdes på niveau med droppede spindler og andre fælge - så det er let at konvertere tilbage.
Tak for dine hurtige svar, vender tilbage, hvis det ikke lykkes.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Pharma skrev:
Nej, ingen konvertering her - forsøger at bevare originalitet så langt som muligt, eller måske rettere, evt. ændringer holdes på niveau med droppede spindler og andre fælge - så det er let at konvertere tilbage.
Tak for dine hurtige svar, vender tilbage, hvis det ikke lykkes.



der er jo ingen , der SER man sætter en nyerer gearkassse i - og det kører
jo helt vildt fantastisk meget bedre , og kan til en hver tid laves tilbage til
org jo - det kræver bare en "Nosecone" >> splitbus gearkasse næse - så virker
det helt vildt fantastisk godt - bla forsvinder den der lyd af tandhul når man accelrerer - og man kan skifte ned til 1 gear uden at holde helt stille ...

jeg har jo selv en 57er og skal med garanti ha det lavet om - har bare en 1600
gearkasse med 205/80-15 dæk på - også en 1200 motor - så det bliver måske lige til den gode side - men det vil tiden vise ...
den kommer jo nærmest til at køre ca 110 kmt med 2000 RPM - og det er måske liiige
i overkanten mht til køling på motoren ...
findes der egentlig en formel man kan regne hastighed ud fra gearing og dækstørrelse
og rpm ud fra mon ????


-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Pharma skrev:
Nej, ingen konvertering her - forsøger at bevare originalitet så langt som muligt, eller måske rettere, evt. ændringer holdes på niveau med droppede spindler og andre fælge - så det er let at konvertere tilbage.
Tak for dine hurtige svar, vender tilbage, hvis det ikke lykkes.



der er jo ingen , der SER man sætter en nyerer gearkassse i -


Jeg gør :D

-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
[quote=Tonny Larsen]
Jeg gør :D


Tonny - jeg tror ikke du gider at bukke dig ned og ligge på knæer for at kigge
ind under en sænket bil med alufælge , for at se om at gearkassen i det mindste er
den orginale...

på en org højde bil med org hjul ville du nok hvis vejret var godt ;0)

men jeg forstod godt din humor i det ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Pharma Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg kan sagtens følge dig, Bornholmer. Men når der skal køres rart og godt, har jeg jo en 03'er - der kan de andre jo slet ikke være med, he, he...
Nej, du, nu skal det være "back to basic", med 6V, usynkront 1 gear manglende vinduessprøjt og hvad der ellers hører sig til af
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
så er du jo typen der skulle haft en standart med kabel bremser og usync i alle gear - det troede jeg også ville være sjovt engang - men jeg blev klogerer ...

men fiar nok - forstår dig godt i den retning ....

så skal du IKKE skære hockey sticken over i øvrigt ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TLS Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej IB her er et links til formel af dæk og hjul.
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
TLS
-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
TLS skrev:
Hej IB her er et links til formel af dæk og hjul.
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
TLS


tak den kan bruges til forhjulene da kablet til speedometeret sidder her
, men ikke baghjul og RPM og gearing

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kanalt Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej
Når nu vi er ved det med gearkasser og den aksel fra gearkasse til gerstang er der så en der kan fortælle mig hvordan man får den helt ud da vi har en buggy hvor den er knækket midt over stangen men det er som om den sigger i et leje i tunnelen

hilsen kanalt
michael
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
kanalt skrev:
Hej
Når nu vi er ved det med gearkasser og den aksel fra gearkasse til gerstang er der så en der kan fortælle mig hvordan man får den helt ud da vi har en buggy hvor den er knækket midt over stangen men det er som om den sigger i et leje i tunnelen

hilsen kanalt
michael



man trækker den ud igennem det låg der sidder foran på rammehovedet ..

og går ens karrosse ned over der hul så man ikke kan trække en lang stang ud - tager man lige karrossen af...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
TLS skrev:
Hej IB her er et links til formel af dæk og hjul.
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
TLS


tak den kan bruges til forhjulene da kablet til speedometeret sidder her
, men ikke baghjul og RPM og gearing



Det er altså ikke så kompliceret at opstille en formel.

Ud fra din gearing, kan du jo regne dig frem til hvor mange omd. motoren tager, hver gang dit hjul tager 1 omgang.

Derefter kan du jo måle hjulets diameter, og så gange med Phi (3,14). Så får du jo rullelængden.

Ud fra disse begreger, kan du jo f.eks regne dig frem til hvor langt bilen flytter sig (og derved hastigheden) ved f.eks 3000 motor omdrejninger.

Mvh Henrik
(permalink) kanalt Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
kanalt skrev:
Hej
Når nu vi er ved det med gearkasser og den aksel fra gearkasse til gerstang er der så en der kan fortælle mig hvordan man får den helt ud da vi har en buggy hvor den er knækket midt over stangen men det er som om den sigger i et leje i tunnelen

hilsen kanalt
michael



man trækker den ud igennem det låg der sidder foran på rammehovedet ..

og går ens karrosse ned over der hul så man ikke kan trække en lang stang ud - tager man lige karrossen af...


Vil det sige at man kan trække den frem i tunellen ved at pille gearstangen væk og så slipper den det leje der holder den oppe ?

Vi var ellers ved at pille motor og gearkasse ud for at lave det
hilsen michael
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
ja okay Hønse - men det er også phessor matematik for os der ikke har
lavet andet end plus og minus siden vi gik på handelskolen i 1989 eller deromkring..
var der en formel var det jo lettest - men må prøve mig frem med det du har - tak ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
kanalt skrev:
Bornholmer skrev:
kanalt skrev:
Hej
Når nu vi er ved det med gearkasser og den aksel fra gearkasse til gerstang er der så en der kan fortælle mig hvordan man får den helt ud da vi har en buggy hvor den er knækket midt over stangen men det er som om den sigger i et leje i tunnelen

hilsen kanalt
michael



man trækker den ud igennem det låg der sidder foran på rammehovedet ..

og går ens karrosse ned over der hul så man ikke kan trække en lang stang ud - tager man lige karrossen af...


Vil det sige at man kan trække den frem i tunellen ved at pille gearstangen væk og så slipper den det leje der holder den oppe ?

Vi var ellers ved at pille motor og gearkasse ud for at lave det
hilsen michael


jeps ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Pharma Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
så er du jo typen der skulle haft en standart med kabel bremser og usync i alle gear - det troede jeg også ville være sjovt engang - men jeg blev klogerer ...

men fiar nok - forstår dig godt i den retning ....

så skal du IKKE skære hockey sticken over i øvrigt ;0)



(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hallo Henriksen, er du færdig med at skifte bærekugler ?
Ellers lad være med at blande dig, når det samtidig er forkert det du skriver :)
Jo man kan godt måle sig til en rulleomkreds, men det bliver for stort, altså forkert.
Det er den belastede rulleomkreds man skal bruge og den kan findes i databøger. Hvilket dæk har I ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hallo Henriksen, er du færdig med at skifte bærekugler ?
Ellers lad være med at blande dig, når det samtidig er forkert det du skriver :)
Jo man kan godt måle sig til en rulleomkreds, men det bliver for stort, altså forkert.
Det er den belastede rulleomkreds man skal bruge og den kan findes i databøger. Hvilket dæk har I ?


ja ja ja, må jeg lige be´ om kammertonen...

Ok - indrømmer at der er en vis usikkerhed vedr. metoden med diameter og phi. Men så mål dog længden bilen flytter sig, når baghjulet ruller en omgang. Men med den metode, er der jo selvfølgelig også en måle usikkerhed...

Og Ib, hvis det har interesse, skal jeg gerne opstille en formål som du kan få på lørdag. Men der er selvfølgelig usikkerhed forbundet med den, primært mht. rullelængden...

- og nej, først i næste uge skal bærekuglerne skiftes.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvilket dæk har I ?


205/80-15 - og kører med gear der hedder

1-3,78
2-2,06
3-1,26
4-0,93

kom med et eksempel på hvordan det regnes ud , så er du en snuskebasse Frank ;0)

gerne med km/t ved pr 1000 RPM for at gøre en udfordring ud af det

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Frank_Andersen skrev:
Hvilket dæk har I ?


205/80-15 - og kører med gear der hedder

1-3,78
2-2,06
3-1,26
4-0,93

kom med et eksempel på hvordan det regnes ud , så er du en snuskebasse Frank ;0)



Du mangler udvekslingen i dit kron/spidshjul for at der er nogen der kan regne det ud.

Men hvorfor overhovedet regne det ud ?

Mål med GPS og se på dine omdr. Så er det klaret!

Når det hele er så meget std. som det du kører med, så ville jeg finde andre ting at få mavesår over at spekulere på. Men dine dæk ER store!

165/80 er std. størrelse, og du går så op i 205/70 - brug henriksens udmærkede rullediameter/omkreds udregningsformel (teoretisk udregnet), og du kan hurtigt finde den procentmæssige stigning i forhold til hvordan den er originalt. Det er vist fint nok til dit behov.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rasser skrev:

Men hvorfor overhovedet regne det ud ?


for at vide det inden man bygger bilen op rasser , men ja - jeg kan jo også bare vente og se ....

i dette tilfælde var det så for at se om jeg skulle nøjes med en alm 1200 gearkasse
for at få lidt køling / RPM på ... men denne gang en undtagelse

det var sådan mere genrelt myntet - men ka kan godt se der mangler antal tænder også

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 15 years siden | | | |
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/getriebeberechnung1.php

Reply »

You must log in to post.