Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  baghjuls slør ???

Tags:
No tags yet.

(permalink) xs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hey

jeg har problener med slør i baghjulene , jeg har spændt center møtrikken hårdt flere gange , kører 1200-1500 km mellem hver efterspænding. er det normalt ??

jeg har 8 " brede fælge bagpå

hilsen Lars
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
spænd dem lidt hårdede - og husk splitter , er din bil sænket med skrå baghjul
og brede sutter er det nok derfor.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej det er ikke normalt. Der er ikke noget der kan "give sig" under kørsel.
Møtrikkerne på bagakslerne skal spændes 300Nm eller 30kgm. Gør man ikke det, er der ting der ødelægges.
Nu ved jeg jo heller hvem der har "været inde at rode" Men hvis du er i tvivl så skil det ad og find fejlen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) xs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tak for svar freaks
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej der være skal være lidt slør.. om du så spænder møtrikken 50 kg vil der stadig være slør.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Folk der er anonyme og som ikke ved hvad det handler om skal tie stille.

Når baghjulslejerne på en VW type1-4 er spændte, er der ingen slør. Lejer, shimskiver, bøsninger og hvad der findes, er spændt sammen så de udgør en lang enhed af stål. Det flytter sig ingen steder med mindre nogen har lavet en forkert blanding af noget fra forskellige årgange.
Uanset fælgbredde, camber, køremåde, osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) xs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej igen

jeg ved ikke hvilke dele der er rodet sammen , men det ser ud som om at afstandsskiverne under center møtrikken har været skåret over de er ca 11 mm tykke, giver det nogen mening ??

lars
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej. Der skal ikke være nogen skiver under den møtrik.
Der må være lavet noget med nogen smalle bremsetromler på en aksel beregnet til brede tromler.
Det kan også godt laves, men der kommer ikke slør ud af det.
Du må fortælle noget mere om din bil, eller få nogen der har forstand på det til at kigge på det inden du taber et hjul.

I den sidste tråd der var om emnet herinde, viste det sig at det var lejet der sat løst i akselrøret.
Lejet er sådan set holdepunktet. Hvis lejet ikke er spændt fast af lejedækslet vil der blive ved med at være "slør". Det er bare ikke i lejet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du mangler med sikkerhed splitten der låser møtrikken. Er det samlet korrekt med alle delene så kan der ikke være basis for efterspænding....og da slet ikke så hyppigt.
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Splitten holder altså ikke noget. Den forhindrer kun møtrikken i at køre af hvis skidtet skulle gå løst.
Da jeg var i lære hos VW kørte vi da rundt uden splitter i vores egne biler. Ikke fordi det var smart, men vi glemte vel at få købt nogen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) xs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej Frank

tak for dine altid gode svar .

har kontrollerert lejet de sidder fint i røret , og er spændt fast af dækslet .

tror på det med de smallere tromler , men det er noget fusk der er lavet afstandsskiverne var savet over og derfor ikke lige tykke/paralelle , prøver lige at få dem drejet af så de får fuld anlægsflade , håber på at det løser mit problem

hilsen Lars
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
I starten, da det blev moderne at køre med smalle tromler på lange aksler, brugte vi bare en af de bøsninger der sidder inde ved lejet. Altså den der kører inden i pakdåsen. Vi tog den fra en anden bil eller defekt gearkasse.

Hvis det har siddet løst og arbejdet, skal du jo nok lige være obs på om strålerne på bagaksler og i tromler har taget skade.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
der skal ikke sidde nogen afstands skiver - og slet ikke nogen hjemmelavede nogen..

skal der absolut sidde noget , så skal der sidde en hærdet ring imellem møtrikken
og tromlen - den hærdede ring er den samme som sidder inde bag lejeskålen på akslen...

det er det ENESTE der kan holde , alt andet gør at tromlen går løs.

har du ikke dem på skal du ud og finde nogen fra en anden gearkasse.





jeg vil anbefale at du lader bilen stå stille indtil du har lavet det
ordentlig - alt andet er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at køre med ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Biffo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Lige et billede - bare til orientering....
Med eftersynkroniseret tysk tekst....
Bagaksel.jpg

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Splitten holder altså ikke noget. Den forhindrer kun møtrikken i at køre af hvis skidtet skulle gå løst.
Da jeg var i lære hos VW kørte vi da rundt uden splitter i vores egne biler. Ikke fordi det var smart, men vi glemte vel at få købt nogen.



Nej selvfølgelig holder 3 gram dårlig jern ikke hele dynen, men den forhindrer at møtrikken drejer sig af....troede det var implicit. Uden den kan møtrikken dreje sig løs og med den kan den ikke :-)
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Biffo skrev:
Lige et billede - bare til orientering....
Med eftersynkroniseret tysk tekst....



ja det er den de kalder "abstandsring aussen" - det er det eneste der kan holde
til den konvetering
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) xs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tak for svarene , min konvertering ligner det på billedet .jeg prøver at finde nogen rigtige afstandsbøs der er hærdede

hilsen Lars
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
go ide

skulle der være andre end dig og Dani600 - VBALL - der kører rundt med hjemmelavede
afstandsskiver - så få dem skiftet for jeres og andres sikkerheds skyld...

er der ikke plads til den orginale hærdede VW ring - så få drejet lidt af tromlen..
og skift 36mm møtrikken ud til den model med kraven på - som på
billedet - så skal det nok holde.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har været ude for nogle dårlige repro.tromler der lavede nøjagtig det samme. Man kunne spænde super hårdt, og efter et par tusinde km var der lidt slør igen....

hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) vwolf Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej tager lige en gammelråd op.

Jeg har en ´64 type 1 hvor gearkassen gik, og har sat en langakslet i. Jeg skal bruge de afstandsskiver, der er beskrevet længere oppe i tråden (dem inde ved lejet) da jeg vil beholde mine 5 huls fælge. Findes de tykke afstandsringe også på min gl. gearkasse ved lejet?

Hilsen Vwolf

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

skil den ad og kig - jeg er ikke lige så sikker som du bliver når du set det ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwolf Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Godt fif. Bilen befinder sig dog et andet sted, så jeg ville bestille et sæt inden jeg skulle derud næste gang, hvis de ikke sidder på de gamle aksler.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

bestille ??? - tror ikke da kan bestilles egentlig - de skal findes brugte

de kan købes nye som et kit tilsynelandende - men ville stole mere på nogen orginal - har ikke meget tiltro til de kina produkter ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Brug da aksler osv. fra din gamle gearkasse på den nye, så passer det hele sammen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja gør som Warp siger - du har du noget der duer istedet for alle de hovsa løsninger.

ankerpladerne fra den brede gearkasse passer alligevel ikke til dine smalle 5 huls tromler. og skal du feks ha nogen modeller alufælge på vil centercappen ikke kunne sidde der med de lange aksler.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply »

You must log in to post.