Hej Folkens.
Jeg har prøvet efter bedste evne at sætte et lille regnestykke op for at kigge lidt på konsekvenserne af de ændringer der er lagt op til i den nye skattepakke, jeg har taget udgangspunkt i min egen situation, som ejer af en Bay pickup fra '68 regisreret til veterankørsel.
BEMÆRK at dette skal tages med alle formner for forbehold, der kan komme ændringer, afvigelser, tilføjelser, måske kan vi være så heldige at veteranbiler bliver undtaget, eller jeg kan være en klaphat til at sætte mig ind i lovtekster og satser.
Jeg har taget udgangspunkt i nedenstående fra side 18 i præsentationen af forårspakken:
• Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften
for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til
den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften
for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften
for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler
fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse
for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007.
Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år.
Som JEG forstår det (correct me if i'm wrong, PLEASE!) Skal jeg fremover betale et privatanvendelsestillæg på 5040,- årligt oven i den årlige afgift,
derudover er der ikke længere noget der hedder vægtfafgift på gulpladebiler fra før 06/98, men fremover skal der betales en årlig afgift svarende til
den der betales for nye gulpladebiler, denne afgift er "grøn" og afhængig af brændstoføkonomi, min bil går ca. 9km/l (når det går godt!),
så det har jeg taget udgangspunkt i, da officielle fabriksangivelser på bilen vist ikke findes bliver realiteterne nok snarere noget ala den nye
udregningsmodel for miljøtillæg på registreringsafgift hvor man sætter vægt og motorstørrelse i en formel og blabla men lad os bare holde os til
brænstoføkonomien nu og her.
Jeg går så stærkt ud fra at reglen om 25% af den årlige afgift for veteraner stadig kommer til at gælde selvfølgeligt, med forbehold! ;-)
Nok om det til tallene:
Regnestykket ser således ud IDAG for min type 2 pickup, 2170kg. totalvægt:
Vægtafgift benzindreven varebil 2001-2500kg: 3140
Veteranstatus 25% af ovenstående: 785
At betale årligt: 785
FREMOVER er der lagt op til at samme bil skal koste:
Privatanvendelsesafgift 5040
Grøn afgift helårligt (kategori 8,3-9,1km/l) (3750 pr. halvår) 7500
Forventet veteranstatus 25% 1875
At betale årligt: 6915
Dette er en stigning på 881%!! hvis forslaget går igennem og ender med at regnestykket tager sig ud som ovenfor, hvad er så konsekvenserne for mig?
-Min hobbybil er nærmest blevet usælgelig (ergo har staten taget 30-40.000,- op af mine lommer, hvis nu jeg sælger bilen og æder tabet jeg har haft på den)
-Jeg skal betale en del mere for min hobby (ergo har jeg ikke råd til en nyere og mere miljøvenlig hverdagsbil, men skramler videre i min gamle skoda)
-Jeg kan jo så få den omregistreret til hvide plader (eller kan man med en pickup?) (Her på siden har jeg set nævnt at en panelvan fra 50'erne nu koster
12500+plader, ialt små 14000 og et toldsyn vel, altså ikke helt gratis heller..)
Det er meget muligt at alt ovenstående bare kan virke som flæberi fordi jeg skal betale noget mere for at ha en luksushobby, som en veteranbil
jo er MEN jeg vil gerne have lov at indvende, at der altså er tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft, og der er nogen der ejer nogle køretøjer
som nu bliver tvunget på skrotten, med div. mere eller mindre alvorlige økonomiske følger for ejerne.
Der er lagt op til at ændringen er for miljøets skyld, men mine årlige 2000km. om sommeren i min veteran som ellers står inde hele vinteren
sviner IKKE MERE end de XXX000km. jeg har lov til at køre om året i min gaaaaaaamle hvidpladebil der til sammenligning koster under det halve af det
der er lagt op til ovenfor om året.
Ligeledes får dem der oser rundt i en poloescortkadett på gule plader (Dem på hvide oser i øvrigt lige så meget) altså ikke råd til en ny og miljørigtig
bil af at man med et slag skrotmodner de biler som nu ikke er noget værd og for dyre til at køre rundt i, folk kører i den slags biler fordi de i
forvejen ikke har råd til andet.
Man må håbe på at fornuften indfinder sig, veteranerne bliver undtaget, og almindelige mennesker der uheldigvis er indehaver af en bil med gule plader
får tilbudt et reelt og fornuftigt alternativ til deres gamle bil, nye biler er jo ikke blevet billigere, og det er bussen i øvrigt heller ikke..
Alt i alt sidder man jo bare tilbage med den mistanke at det i bund og grund ikke har en skid med miljøet at gøre, men at bilejerne bare må holde for
så man med den anden hånd kan dele nogen skattelettelser ud til de højstlønnede. Hvis det var for miljøets skyld burde man måske kigge på nogen andre
ting, f.eks. hvor mange km. der køres årligt i den enkelte bil, industriens og u-landes udledninger mm. I øvrigt er der jo ikke nogen der har fortalt hvad alle disse penge der kommer ind nu skal gå til for at hjælpe miljøet, men det er jo nok også et andet sted pengene havner end på miljøforbedringer i fjernøsten, hvor der er brug for pengene..
Man kan jo blive ved, det blev sgu lidt langt..
(Forbehold for alt ovenfor, bemærk at ovenstående er worst case scenario, eller er det..?!)
Go´ søndag!
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX