Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Solex 34 PICT, problemer med tomgang

Tags:
No tags yet.

(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har haft startet min buggy op et par gange her i løbet af vinteren, og den har spundet som en mis. Men nu kan den pludselig ikke stå i tomgang når den er varm. Så nu vil jeg prøve at tage tomgangsdysen ud og blæse den godt igennem. Men hvordan er det nu lige? Der er jo 2 dysen lige ved siden af hinanden på sådan en 34 PICT kaburator - en stor og en lille. Ifølge Haynes bibelen er den store skrue en ” Bypass Screw”, og den lille skrue er en ” Volume Control Screw”. Hvad er det for en jeg skal have fat i?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ingen af dem. Den sidder på modsatte side! Og du er sikker på at din choker slår helt fra når den er varm?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja, chokerspjældet står helt lodret når motoren er varm, så den er god nok. Så tomgangsskruen sidder på den modsatte side? Jeg må hjem og kigge:-)

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nej det er tomgangsdysen der sidder på den modsatte side af blandingsskruen/luftskruen, dvs samme side som chokerelementet sidder tomgangsdysen

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tomgangsdysen sidder under chokerelementet, højre side af karb.
Den store skrue, på venstre side er luftomløb og der justerer man tomgangshastighed. Den lille er en mængdeskrue, hvor man justerer mængden af benzinblanding der tilsættes til tomgang.

Jeg tror dit problem er karburatoris. Det viser sig nemlig først når chokeren er slået fra. Hvis ikke din tomgangsdyse er tilstoppet, det chekker du lige.
Lad den stå slukket et kvarter til en halv time med varm motor. Kan den så gå tomgang, er det is.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

perfekt, tak for input. Jeg må hjem og rode lidt med det.

(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nu skal jeg lige være helt sikker. Mener I den skrue der er markeret med en rød cirkel på dette billede: http://www.myupload.dk/handleupload/7cffc4635a812eaeb40deb5a4c48c8d31236949003

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er tomgangsdysen

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

takker og bukker

(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så er tomgangsdysen blevet blæst godt igennem, men det hjalp desværre ikke. Det går rigtigt godt på alle "choker-hak", men når motoren er varm og chokeren er slået helt fra, så dør den. Hvis jeg lader den stå i 20 minutters tid, så hjælper det heller ikke noget, så det lader ikke til at være karburatoris der driller. Jeg har opdaget at der er en lille utæthed i et af mine j-rør, men kan det have noget betydning? Mangel på modtryk i udstødningen?? Ja, hvad ved jeg:-)

Er der nogle gode forslag?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

prøv at se om du har en utæthed et sted i indsugningssystemet, det kan jo være den suger falsk luft. Prøv med vand.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Platinerne lukker ikke op, som de skal. Meen det er svært via en PC. Hvor bor du ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg prøver at tjekke for falsk luft imorgen. Jeg fandt lige en detaljeret guide til at spore utætheder i indsugningen jeg vil prøve at følge: http://www.vw-resource.com/air_inleakage.html

Frank: jeg bor i Strøby ved Køge.

(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

update:

efter lang tids forgæves søgning efter utætheder i indsugningen, prøvede jeg at skrue tomgangsdysen (som er blevet blæst igennem flere gange) halvt ud når motoren var varm, og så virker tomgangen som den skal?! Så det er jo godt nok. Men hvorfor nu det? Det er vel meningen at den skal være skruen helt ind. Skal jeg prøve at udskifte dysen eller bare lade den være skruet halvt ud og evt give den en gang locktite så den ikke flytter sig? Kan der ske noget ved at den ikke er skruet helt i?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er skidt i din tomgangsdyse. Rens den evt. med tynde kobbertråde fra et flerkoret kabel.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når du løsner tomgangsdysen lukker du benzin udenom dysen. Så virker dysen så at sige ikke. Motoren får så bare noget benzin hvor der ikke er styr på mængden og det kan den jo køre på.
Nej du kan ikke køre med dysen skruet lidt ud. Som Rasser siger, rens.
Skidtet kan også sidde i kanalen eller hullet hvor dysen sidder i. Jeg plejer at blæse med trykluft på tværs, fordi hullet, så jeg kan se at der bliver trukket noget benzin med ud. Det renser så hullet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

øv, det hjalp desværre ikke. Jeg prøver sku at hive karburatoren af og giver den en grundig rens.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hjalp det så ?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) berner100 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den blev renset igennem på kryds og tværs men intet hjalp. Så fandt jeg denne vejledning omkring tomgangsdysen på thesamba.com, og det hjalp:

At some point ( if the carburator is used or rebuilt) somone could have " overtightened this jet" in the body of the carb and it will not idle worth a damn. after making sure it is not blocked... loosen it up a tad and run the engine... then turn it in and out ever so slightly... you may find a ' sweet spot ' where it runs much better and idle up high... if so then get some locktite and put it on the threads and set it to that spot and let the locktite set- up... then reaadjust the mixture etc. all over again.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sikke da noget fordrukket sludder. Foreslår man seriøst at man løsner tomgangsdysen, så den reelt sættes ud af drift, og så limer den fast der hvor motoren kan køre ?
Verdens simpleste bil kan også ødelægges af en amerikaner - ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det må da kaldes et "fusker-tricks" der vil noget - men virker det i længden?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fik lige brug for lidt tomgangsviden og faldt over Franks anti-imperalistiske kommentar.
Fantastic!

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har skam ikke noget mod amerikanere. De skal bare holde sig til at bortsprænge blehoveder.
Jeg tænder også lys i vinduerne i aften.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hæ Hæ :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Søren Member
Skrev for 12 years siden | | | |

HA blehoveder

-------------------------------------------
58 dd panel,swallowtail golf1
26838555 sorenbryggerjensen@hotmail.com

Reply »

You must log in to post.