Så er den blevet printet i 3D, og vi har nu en 1:22 model at studere.
VW 1303/1969, VW Sethera/1970
Haarby, Fyn.
casper_iver@hotmail.com / http://www.cmi-cars.com
Så er den blevet printet i 3D, og vi har nu en 1:22 model at studere.
I går da vist helt profi til opgaven.....
Når du får tid, synes jeg da du skulle tage nogen billeder af 1:22'eren!
Jep, det gør vi :)
Det da dem der lige er kommet på Mr-M ;)
Hej
Hvornår ser vi en på danske plader ? Og kan det overhovedet lade sig gøre ?
mvh Bean
Når vi har fundet ud hvad der ske. Enten skal der gøres:
Et firma køber og laver den.
Vi for fræst plug eller form og laver dem selv.
Eller vi bygger plug, form og alt selv.
Det hele hænger sammen både økonomisk og tidsmæssigt.
Det skulle den være ja, da det er på en forkortet bund (hvilket osse står i indlæget)
Lige tid til en lille update.
Da jeg pt kun har et deltids arbejde, og bygger på min anden kit car:
http://vwnettet.dk/topic/156131
Sker der ikke så meget med denne, men der sker lidt.
Planer om at få den lavet ude er droppet, da det simpelthen blev alt alt for dyrt, så det blev planen om at bygge den selv der er sat i værk.
Og planen er at få samlet nok materialer indtil vi måske kan gå i gang i vinter månederne.
Byggeplanerne er ved at blive lavet.
Billed 16, bagenden er alt for lækker, og jeg er hel forelsket i cartoon udseendet. Det gør den helt sin egen synes jeg.
Mange tak :)
Det projekt kan kun gå for langsomt... Hvis det bare bliver halvt så proffi som forberedelserne, så er der ikke mange kitcars, som kan måle sig.
Det gør det skam osse ;)
Der er så mange andre projekter og ting i vejen, men lidt sker der da.
Tegninger næsten færdige, og er ved at samle plader sammen, så :)
er vi stadig igang med dette suveræne projekt?
ja lad os se/ høre noget mere, den er topfed
Der sker nok ligeså meget som på det andet projekt :)
Det er ikke nemt, det koster kassen og man vil bare gerne gøre det så perfekt. Lige netop dét, går de fleste kolde på.
Iversen, hvis I har brug for hjælp, inspiration eller kontakter. Så må du gerne kontakte mig. Ingen grund til at I hopper i de samme fælder som jeg eksempelvis har gjort.
mvh
Ricky Søndergård.
(Sondergard)
Der er gang i projektet, byggeplaner næsten printet og samlet færdig.
Men det går ekstrem langsomt, da vi renovere hus, har fået utæt tag i værkstedet, slås med kommunen om kloak, renovere en Ford fra 55 og 37 OG jeg er ved at tage en uddannelse.
Plus, vi fortsat fortsætter med at lave mine ideer til 3D hvilket kan ses på min hjemmeside.
Ricky:
Du må MEGET gerne kontakte mig. Mit projekt/er kan altid bruge gode råd :)
min mail er: cmi-cars@hotmail.com
Mvh
Casper
Hej Casper
Hvad er status på projektet? Går det fremad eller?
Jeg skal lige høre dig om du har nogen form for adgang til "large scale" fræsning.
Det er forme der skal fræses og parterne er max 1850x1500x700 - evt kan vi lave delinger om nødvendigt.
Lad mig høre om du kender nogen...
Pris er alt afgørende.
mvh
RS
Hej Ricky
Tegningerne er lavet og klar, og træpladerne er fundet (til skelletet)
Desværre er taget på mit værksted gået i stykker og skal skiftes, så det har første priotet. Derudover er der kun blevet lavet lidt på Setheraen og en ny bil i design processen. Også har jeg taget en uddannelse i mellemtiden hvor jeg sidder på skolebænken indtil juni i år.
Jeg har haft kontakt med følgende ang fræsning:
Dencam A/S - http://www.dencam.com
Trier Christensen Maskinfabrik - http://www.trierchristensen.dk
MOEF A/S - http://www.moef.dk
Men hvad emner de kan tage i størrelse, kan jeg ikke huske mere.
Angående prisen lå den på 8500-11000 kr/m2, hviket var grunden til jeg hoppede fra fræsningen og over til formbygning i stedet.
Umiddelbart virkede Dencam mest professionelle at snakke med, men det kan du jo undersøge.
Kommer der ikke snart en update fra dig ;) ?
Venter spændt, også hvis det er på min mail.
Mvh
CMI
Dencam fræste min første 1:1 scala (den der var i Bella) Udemærket arbejde.
Kender ikke Trier - skal undersøges nærmere.
Moef har lavet en 3D scanning på et tidspunkt for mig.
Update: :-) jo men form prisen er en "killer" for hele projektet. Så en billig leverandør eller sponsor skal findes. Ligeledes mangler jeg en der har lidt indsigt i støbning og disse processer, som evt kan modellere i (solidworks eller Alias) flanger og dele formene hensigstmæssigt.
For jo fladere forme, jo mindre maskiner og materiale skal bruges til fræsning.
Hvad vil du lave karossen af? Stål, alu, glasfiber eller karbon?
Ja jeg ved form prisen er en dræber (derfor jeg valgte at lave selv)
Fik en pris på mindst 100k for bare en plug, også ca 50k for en form til 10 støbninger, og det er bare for at kunne støbe i glasfiber.
Syntes jeg var lidt vildt i forhold til de priser man kan lave det til selv, hvis man har lidt evner :)
Men nu er vejret snart ved at være så jeg ihvertfald kan begynde på mit træskellet i hallen, også skal det nok gå lidt stærkere end det gør nu ;)
Men du vil da havde fræst formene ud til de forskellige karosseridele, ikke?
Her er en der bygger karosse og laver en støbeform, der er vist lidt inspiration at hente:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44152&postdays=0&postorder=asc&start=945
Steen:
Spændende build, Enzoen siger mig dog mere end Bentleys.
Jeg har rigelig inspiration, men tak :)
Desuden ville jeg aldrig bruge expanderene skum, da det kan få spartlen til at krakelere og give problemer senere hen, hvis man ikke passer på.
Iversen:
50k for soft tool (10 print) er ikke slemt.
De sidste priser jeg har på softtools ligger på over 500k
Men selvfølgelig er det svært at få et vw projekt til at bære hvis der skal afskrives 5000 pr bil til form alene.
Vi arbejder med relativt komplekse kurver og ud fra devisen at skal man gøre en forskel. Så er man nødt til at have højt niveau på bilens "surfacing" - ellers ligner det hurtigt enhver anden kedelig engelsk kitcar.
Hvis man som ham Steen henviser til vælger at det selv. Så skal man være ualminelig dygtig for at opnå den samme finish... man kan så diskutere om den finish han har opnået ikke er tilstrækkelig.
Men selvom man fræser - så er der altid lidt tilretning og måske endda lidt der skal bygges på.
Vi havde da gang i spartelmassen og lidt pindebrænde :-)
Nej, men som du siger, til en kit car er det lige i overkanten, og især her i Danmark.
Man kan lave det meget nøjagtigt, hvis man gør det rigtigt og har tålmodighed.
Kender en del rundt omkring i verden der har bygget på forskellige måder, og de fleste er bvet meget præcise, men som du selv siger, selvom den bliver fræst vil der værre rettelser. Kender en der har bygget en Enzo, han fik fræst pluggen ud, godt nok i en nasse blokke, men han brugte stadig et par mdr på år rette den til.
Er det billeder af den første body? Kan den ikke bruges til at tage en form af?
Ser sku ellers spændende ud ;)
JA det er den første body - eller plug.
Vi havde mange tilretninger på af forskellige årsager.
Én ting jeg vil råde dig til, er at former du ser på en lille model. Vil ændre sig når de bliver skaleret op. Dvs voldsomme kurver skal nedtones i fuld størrelse.
Vi har taget form af den - og du kan se et billede her. Resten må vi nok hellere tage privat, da den jo ikke er luftkølet ;-)
Der vil altid være tilretninger, det kan jeg også se ved de andre byggere jeg kender, det kan ikke undgås jo :)
Ja det ved jeg godt, men det skulle der være taget forbehold for, men det må jeg se når jeg når dertil jo.
Hehe ja det må vi nok, så der ikke er nogen der bliver overophedet ;)