Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad koster en Type 4 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Efter at have været i Hannover og se alle de flotte biler og motorer har jeg fået en idé om at min Karmann Ghia ville være meget flottere med en Type 4 motor, men jeg aner ikke om jeg overhovedet har en chance for at kunne betale mig fra en.
Derfor, er der nogle her som kender prislejet? Nu har jeg kigget lidt i Tyskland og der koster en 120hk. ca. 90.000.kr. og det er rigtig langt fra hvad jeg vil give for en motor.

Det jeg godt kan lide er Porsche looket med det store blæserhjul, men kan det evt. laves på en Type 1? Er det i så fald billigere og hvad får jeg ud af at have en Type 4 motor frem for en almindelig tunet Type 1 motor?

Jeg ved godt det er et vidt begreb og der er forskel på kvalitet osv., men hvis nogen kunne lede mig i den rigtige retning kunne det hjælpe mig lidt til hvad jeg skal vælge og hvor meget jeg skal spare op.

Hilsen Steven.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Farmer har/kan lave sagerne :
http://www.morepower.dk/type4.htm

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej John

Jeg prøver at kigge lidt på hans side.

Hilsen Steven.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Porscheblæseren er rigtig flot at se på. Men det er ikke den bedste køleløsning på en 4 cyl.
Den køler ikke så godt som et ombygget type1 blæserhus og den snupper for mange HK.
Og så er brugte blæser/generatorer blevet meget dyre på det seneste og nye helt ubetalelige, som du sikkert allerede selv har set.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej.

Jeg vil da gerne sælge min 1910 Type 4 for 70.000 kroner.., he he, den giver 118 hk.

Ej spøg til side, det er sgu da mange penge.

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg er blevet helt forelsket i type 4 motorer efter vores lille testtur til det tyske - aldrig har jeg oplevet en så harmonisk luftkølet motor - ingen problemer med for høje temperaturer og rigeligt med kræfter til rådighed. Bakkerne opdager man slet ikke man kører op af!
Hvis jeg da bare havde opdaget det noget før ;-)

Du kan forresten købe min for 69.999 ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Henrik: Det kan jeg godt forstå du gerne vil, hehe.

Frank: Hvad er grunden til den køler dårligere og snupper hk.? Hvordan ser et ombygget Type 1 blæserhus ud?

Hilsen Steven.

(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Rasser

Hvilken af jeres biler var der Type 4 motor i og hvor mange ccm. og hk. er den på?
Ved du hvem der har bygget den og en ca. pris?
Den flødefarvede cabriolet og den kobberfarvede 1303 i Hannover, de havde nogle rigtig flotte motorer.

Hilsen Steven.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det var i min bil der var type 4 motor (den beige foldetagsbil) ;-)
1971ccm og hk stadig ukendt, men vil tro omkring 110-120hk, og den er forresten bygget om med type 1 blæserhus som Frank omtaler.
Jeg har selv bygget den, og har ikke holdt regnskab (med vilje tror jeg nok).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Rasser

Jeg så godt din motor, troede bare det var en Type 1 motor. Jeg kan godt lide de karburatorer du har på den.
Hvor meget vil du skyde på den har kostet dig ca.? Er det på den anden side af 20.000.kr.?

Hilsen Steven.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Rasser

Jeg så godt din motor, troede bare det var en Type 1 motor

Fedt, så virkede det efter hensigten ;-)

Ja det er meget på den anden side af 20.000 er jeg bange for :-(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kiel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Til rasser (formanden)

Harmonisk MOTOR. Og min røv er en flyvemaskine. Hvem har lært dig at kører type 4 motor,hvem spørger jeg.
Kan godt huske hvad jeg fik at vide for år tilbage,type 4 er for gamle sure mænd. Traktor motor og ligende.............

Mvh (bagmanden)

-------------------------------------------
Thomas kiel. tlf : 20705072
(permalink) duck Member
Skrev for 14 years siden | | | |

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja ja Hr. bagmand... men type4 ER til gamle sure mænd, da jeg var ung og glad kørte jeg jo type1 motor ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kiel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja,ja ja........

Med tiden bliver mand klogere.

-------------------------------------------
Thomas kiel. tlf : 20705072
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det må vi da håbe, du bliver jo ved med at købe nyt type 4 grej - på et eller andet tidspunkt må vi vel kunne mærke effekten ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ducks regnskab er et godt udgangspunkt, men ikke komplet. Der mangler bl.a. ting som oliekøler, slanger, fittings, speedertræk, termostat til oliekøler, udstødning og sikkert en del flere ting. Andy har også lavet nogle ret gode handler som bestemt ikke er nemme at finde som f.eks. topstykker til 500,-
Jeg er selv ved at bygge stor type 4 og er holdt op med at tælle kroner da mit projekt forlængst har overskredet budgettet med flere længder.

Det skal ikke lyde som om det er umuligt at bygge type 4 til fornuftige penge, for det kan man godt, men det er bare generelt lidt dyrer end type 1, men til gengæld får du også en motor der holder længere end en typisk type 1 og ikke har de børnesygdomme som en tunet type 1 ofte har.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Enig med Warp. Det er MINDST 10 lange ved siden af.
Mht. Porscheblæs. Frank har ret. De billige blæsehuse er faktisk ikke ret gode. der findes nogen på markedet der er markant bedre, og som jeg ikke ville tøve et sekund med at bruge. Men så koster blæse set uppet alene ca. 13500. Disse systemer har indbyggede luftledeplader som genner luften derhen hvor den gør gavn. (Og de tar osse mindre effekt.)
Jeg plejer at sige, at som udgangspunkt koster det ca. 5000 mere at bygge en 125 hk type 4 i forhold til en type 1. Men det er med type 1 style køling. Til gengæld kører type 4éren stadig når du er ved at renovere type 1 eren 2. gang. (Lidt overdrevet måske. Men til langtur og buggyer er den det eneste rigtige IMO. Til cafe ræs har den lidt svært ved at hænge på type 1erne pga den lidt højere vægt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Elnef Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"Ja ja Hr. bagmand... men type4 ER til gamle sure mænd, da jeg var ung og glad kørte jeg jo type1 motor ;-)"

Hold da helt kæft jeg har været gammel og sur i mange år og tør da ikke tænke på Frank og Dalsgaard :-)

(permalink) duck Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Speedertræk er med i karburatorsættet - toppe skal have hele 3500 turen så samlet set koster de 4000...

men ja der mangler en del i arket - jeg har jo ikke prøvet at bygge en type4 endnu.

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Duck: Hvis du skulle finde på at bygge 2.4L har jeg et sæt topstykker som er lige til at smide på. (alt maskinarbejde er lavet osv.)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Steven.

Kom til at tænke på om du ikke så alle de mange forskellige komplette Type 4 motorer der var til salg dernede, så en komplet 2,4 til 5000 euro med Porsche blæs m.v. samt andre Type 4 motorer også

Og JA, ved godt der ikke er nogen garanti på noget sådan, men der er da et udgangspunkt i delene. Ville nok skille det hele ad og tjekke inden man begyndte at køre...

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja både Kieleren og Rasser har mærket type4 motoren på deres krop og kørt med en gammel en jeg byggede i 1984-85. Dengang var det en gammel 1700cc der IKKE blev adskilt og fik nye lejer. Den blev boret og fik fire gamle 1800 stempler, med nye ringe og nye ventilstyr. Topperne var forsøgt "portede", men der havde nogen, jeg nævner ikke navne, gravet dybt i sæderingene. Derfor var jeg nødt til at redde dem ved at fræse sæderne op til 412S ventiler.
Den blev så ombygget med et hjemmelavet blæserhus, bygget op omkring et type1 blæserhus.
Den kørte så i en daglig bil i 15 år, hvorefter jeg selv, Kieleren og Rasser har kørt med den.

Det med prisen, kommer an på hvor meget man kan/gider/vil lave selv.
Men lad nu være med at udbrede for meget om type4. Vi andre vil gerne have de sidste motorer for os selv.

Hilsen en sur gammel mand der opgav type1 motoren i 1979.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Henrik

Jeg så de nybyggede motorer, men ikke hvad de kostede. Jeg så ingen originale Type 4 motorer, men jeg kiggede heller ikke så meget efter brugte motorer.

Hilsen Steven.

(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Farmer: Jeg sender dig en mail.

Til alle jer andre, tak for hjælpen. Nu ved jeg lidt bedre hvad jeg skal gå efter og hvad det vil koste mig.

Hilsen Steven.


Reply »

You must log in to post.