hey
non der har erfaringer, med at dreje svinghjul ned, reducere vægten for at opnå flere omdrejninger? plusser og minusser?
hey
non der har erfaringer, med at dreje svinghjul ned, reducere vægten for at opnå flere omdrejninger? plusser og minusser?
plusser flere RPM - minus flere RPM
minus mindre torque - plus bedre udsigt når du kører opadbakke ;0)
nej pjat hva skal motoren bruges til ???
snakkede med en kammerat, om tuning af min std. 1600 motor.
han foreslog så at dreje svinghjul ned. motor skal ikke køre race, udover de race i lyskryds.
ja men lyskrydsrace er vel også race , forestil dig du holder et cykelhjul
i hånden , et let hjul er hurtigt at få op i hastighed , men også hurtigt at bremse . et tungt hjul er svært at få op i omdrejninger - men til gengæld bliver det også oppe i omdrejninger lidt længerer...
sammenlign så med dit svinghjul på en lige ud vej og feks op ad en bakke
og bestem ud fra det hvad du ønsker.
iøvrigt bør lyskrydsrace foregå på en bane - så er udfordringerne også lidt sjoverer , og der er nogen til at lappe dig sammen når det går galt ;0)
der findes da ikke noget bedre end at smadre ham brian ved siden a i sin golf med taiwansen potter:D
tror bar jeg lader svinghjulet være:D tak for hurtig svar
skal du ha tungt svinghjul - så sæt et tungt remhjul på i den anden ende for at udligne belastning på din krumtap - så kommer den til at flexe dine lejer lidt mindre..
men det er nok lige overkill nok med en 1600 standart motor , den har jo kun sølle 50 hk - den slår du sgu ikke mange brian biler med.
Det giver ikke "flere omdr". Det er heller ikke ønskværdigt på en std. krumtap uden kontravægte.
Jeg har i mange år ikke tillagt det at lette svinghjulet nogen betydning og nok tænkt at det ville betyde mere hvis jeg selv tabte mig 10 kilo.
Men for et års tid siden købte jeg Joe Calis bog om konvertering af type4 motor i type1, og han nævner det i et afsnit som "free horsepower" Jeg kan godt se hvad han mener. Han mener at der er så meget enerti i svinghjulet, når det skal sættes i gang, komme op i fart. At det svarer til nogen HK der går tabt.
Samtidig har jeg talt med en af mekanikerne fra Team Fartstrup. Vist nok danmarks hurtigste Golf 2.
På deres SCC-bil har et let svinghjul mindsket tendensen til understyring. Og det er jo klart. Et svinghjul på 10 kilo, ved 10.000 omdr. "Vejer" måske 200 kilo, der vil køre ligeud, ind i svinget. Det har måske samme virkning på en VW, blot med modsat fortegn. Overstyring ??.
Frank:
Jeg går ud fra at det er coriolis effekten du taler om. Det giver fuldt ud mening at et lettet svinghjul i den forbindelse vil mindske understyrring da den reducerede masse i svinghjulet medfører mindre inerti og dermed "mindre" coriolis effekt. Men at det skulle virke med modsat fortegn i en luftkølet vw er jeg ikke med på?? (Coriolis effekten virker på samme måde uanset hvordan svinghjul er roteret omkring z-aksen ...90 graders forskel mellem Golf og luftkølet)
Calorius ? Nej jeg laver gas. Der lærte jeg et nyt ord. Nu skal jeg bare lære at udtale det :)
Jeg kom blot til at tænke på om et tungt svinghjul, som jo sidder 90 grader drejet, bagi på en bobbel. Ville give bilen tendens til at slå mere med bagenden -
Coriolis effekten er den der man altid legede med i fysiktimerne. :-)
Et cykelhjul med et håndtag på hver side. Når cykelhjulet ikke drejer rundt er det nemt at "vippe" aksialt, men når det sættes i rotation så modarbejder hjulet når man prøver at vipper det.
...hvis cykelhjulet byttes ud med et svinghjul er effekten stadig den samme. Når føren af bilen drejer ind i et sving og dermed "vipper" svinghjulet aksialt vil det modarbejde og gerne fortsætte lige ud i stedet.
Note: Ved nærmere eftertanke bliver det sikkert til overstyrring i en bil hvor motoren ligger bagi. Forenden drejer ind i svinget men bagenden vil hellere fortsætte lige ud. (svært lige at regne ud i hovedet)
Det var min kørelærer viste da jeg tog kort til MC. Han sagde at en MC ikke kan vælte, hvis bare hjulene drejer rundt.
"Lad være med at blive grebet af panik hvis der løber en ræv ud foran jer. Alt op til navhøjde kører man bare igennem" - :)
Frank: jeg kan godt se at det er en god ide med en modvægtet/afbalanceret krumtap hvis man vil køre med mange omdrejninger, men hvis man kører i "normalområdet"
er det vel ikke nødvendigt i forbindelse med et lettet svinghjul.
Og ved acceleration vil et lettet svinghjul vel medføre at det går lidt kvikkere,
også selvom man holder sig indenfor moderate omdrejninger.
Hvis du letter svinghjulet ville jeg få krumtappen og svinghjulet afbalanceret, sammen med koblingen og remskiven og tandhjulet til knasten.
Bare lige for a være på tværs :o) - Coriolis effekten drejer sig om objekters bevægelse på en roterende overflade - en effekt der har stor betydning for sky-systemers opførsel på jorden. Det er gyro-effekten der tænkes på her, der som Warp skriver, netop viser sig ved et roterende emnes modvillighed til at ændre orientering eller retning. I teorien vil svinghjulet modarbejde at bilen drejer, ligemeget hvilken vej svinghjulet vender, men om det er noget der kan mærkes i praksis i en bil ved jeg ikke.
Jeg kører selv med lettet svinghjul på en tunet 1600, og det fungerer fint - motoren er i teorien lidt hurtigere oppe i omdrejninger, men ved godt nok ikke om det ville kunne mærkes hvis den fik et std. svinghjul.
Neddrejet svinghjul på 1600 motor...se nogle af de første sider i denne tråd :)
Oggesen: Jep, you'r right! Blandede lige de to kræfter sammen ...er vist længe siden jeg har haft med roterende referencesystemer at gøre. (nå, nok om det og tilbage til lettet svinghjul eller ej)
Jeg vil vove at påstå det er mere behageligt/harmonisk at køre med et ikke-lettet svinghjul på gaden da motoren ikke dropper omdrejningerne helt så hurtigt mellem gearskift og man ikke behøver at flå motoren i gear på et splitsekund for ikke omdrejningerne allerede er dalet til tomgang. (måske lidt sat på en spids ...but you get my point)
Så længe det kun er en 1600 gademotor ville jeg ikke bekymre mig så meget om det.
Motoren i den tråd Griebel henviser til har nærmest ikke noget svinghjul tilbage fordi det er lettet så voldsomt, men er også alt andet end en gade motor. (Meget imponerende projekt)
er vi så ikke tilbage til det jeg skrev , altså bare uden alle de smarte ord ...
men sån helt nede på jorden dansk agtigt ????
Jo det er vi nok Ib. :-)
På en mere eller mindre std. 1600 motor til gadekørsel er den største fordel ved et lettet svinghjul vist prale-effekten. Det lyder fedt at sige, men ellers tror jeg ikke der er nogen fordel. ;-)
du rammer sømmet lige på hovedet , prale effekten er dog vigtig for mange - hehe
Motoren kommer også til at lyde vildere med mellemgas når man holder ved lyskrydset fordi den farer op i omdrejninger med det lettede svinghjul - hvor et tungere svinghjul selvsagt skal arbejde mere for at komme op og ned i rpm...
Pil da vægten af hjulet og giv den noget gas i frigear :D Det kan godt være bilen ikke bliver hurtigere af det men den lyder vildere hehe...
Er det for vågehalse ?
Ha!
Den faldt jeg også over da jeg læste Jakobs indlæg ;-)
Den danske sprog er en underli en. Hver, vær, vejr, eller værd ?
Min rumænske kone fik 10 til den meget omtalte danskprøve. Men jeg kan stadig ikke forstå hvad hun siger :)
Det er da utroligt så meget ballade der er med jer to! ...skulle I ikke passe arbejdet i stedet for at læse korrektur på vwnettet!? ;-)
(Fejl er rettet)
I med stort - flot, det går fremad! ;-)