I et tidligere indlæg blev der spurgt om en clips der var mont
på vippearmsakslen.Kan ikke finde indlæget og ved ikke om der er nogen der har svaret.
De første 1200 34 hk motorer kom på typ 2 i 1959.Foto 1.
Det var en motor der var lidt speciel, Axial spill. var ikke med skiver mellem
svinghjul& hovedleje 1, men ved hjælp af hovedleje 2 som var i forskellige bredder.
Bemærk den specielle ventildækselpakn,og de lave konsoller til vippetøjer.Denne motor kørte også med en speciel svinghjulspakdåse.
På typ 1&2 34hk i 1960 var der runde konsoller Foto 7&8 ,her var der lange støttebolte til vippetøjet & ventilafstand 0,20mm. Det var en dårlig løsning da boltene gik løse og vippetøjet faldt af.Fra fabrikken fik vi så et rep.sæt hvor man
skar nyt gevind & mont. korte bolte.Derved skulle ventilafstanden ændres til 0,10mm
og der blev mont. den lille clips på vippearmsakslen. (Data ud fra motorno. sagde jo 0,20mm).I aug. 1964 kom så det topstykke med de firkantede konsoller Foto 5 (Korte bolte) som kører op til i dag. På et tidspunkt ændrede man ventilafstanden til 0,15mm (klistermærke på blæserhus) det galt også tidligere motorer.De første typ.3 kom også med runde konsolder &0.20 i afstand ( de faldt også af). Kan du huske den tid Torkild Osted.
Den første halvdel af 60erne var det nogle dårlige motorer som VW kom med. Foto2&6 er et NOS 1200 34 hk, med runde konsoller, men det er fra Fabrikken mont. med korte bolte da man kan se der ikke er boret gevind der hvor de lange skal mont.Jeg vil tro det er fra ca. 1964. Jeg fik det ved en Lagerstatus fra min tid hos VW i Hillerød.
Vh. FVEE.