Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  13300 i afgift for splitbus !!

(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej, jeg har netop måtte betale 13300 kr. i afgift for en splitbus.
Det er en 1965 kombi (11 vinduer)
Toldsynet vurderede den som middel stand.
Motor er std. og angivet til 1600 ccm.

Afgiften er 6300 kr for registreringen og 7000 kr i tillæg for benzinforbrug.
Hertil kommer de 1200 kr. for pladerne.

Jeg synes det er høje beløb - ikke mindst tillæget for benzinforbrug.
Hvad mener I ??

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er nok normalen , det er jo ikke den mest økonomiske bil benzinforbrugmæssigt ,
og det bliver jo straffet i disse miljøtider..

afgiften siger 1000 kr pr km den kører under 16 km pr liter , dvs du har fået den opgivet til ca 8 km pr liter , det er ikke helt ved siden af..

det er jo en nyerer lovgivning , så du kan ikke helt regne med hvad vi andre gav
for nogen år siden. dengang var der andre regler.

selve afgiften på 6300 passer nok meget godt , jeg gav 6250 for tre år siden på en
lign bus.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) sigaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg betalte ca 1300 for det nye øko tillæg, og ca 3000 i afgift for min type 1 fra 1960.. altså sammenlagt ca 4300 kr.. så jeg vil da sige, at de 7 kg du har betalt extra for øko tillægget er alt for meget..
der er måske en forskel på bus og type 1, men ca 6000 til forskel på tillægget er da for meget..
mit var i midten af august..

jeg ville klage..

(permalink) martinlykke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg fik´betalt afgift på min 13 windows de-luxe fra ´66.
Der betalte jeg 7446 plus 5300 i brændstoftillæg.

Der er iøvrigt en ting jeg ikke forstår for der står at det er en sambabus. og det kan det da ik være når det kun er en 13 vinduers??
På mærkepladen stod der type 24 og derfor gik jeg ind på samba.com og fandt en beskrivelse for at finde ud af hvad modellen hedder. Der stod der at hvis den var: type 24/25 og cargo doors right, left hand drive, full middle seat så var det en model 241. Men nu står der i mine papirer at det er en samba??
Forstår det ikke helt.

-------------------------------------------
vw type 1 1300 '70
vw type 2 13 window de-luxe ´66
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

vil du klage vil jeg tro der skal noget reel dokument på det reele benzinforbrug , og den bliver svær at finde på ret meget mere end 10 km pr liter vil jeg tro ,men
lidt er jo bedre end ingenting , jeg tror bare du skal være glad for du fik din
så billig sigaard

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) curthhansen (kbh-2800) Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tror sku ikke de har helt styr på det, tror sku bare de slynger nogle tal ud.. jeg har lige betalt afgift på en 1303S med 1600 motor fra 73 med automatgear .. regnstykket lød sådan her..
8500.- i afgift
3000.- i benzin afgift
så behøver man ikke være et matamatisk geni for at regne ud at jeg gav 11500.-

curth

-------------------------------------------

tlf: 26172817
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

prisforskellen på en samba og en 13 vindues bus var ikke det vilde da de var nye ,
og procentmæssigt i afgift tror jeg ikke det vil gøre ret meget forskel.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

er der egentligt ikke nogen her på sitet der har noget orginalt salgsbrochure
hvor der er opgivet benzinforbrug , det kan måske bruges til at få nedsat en brændstofafgift.

DOH - det havde jeg selv

bus m 1500 cc ca 9,5 ltr pr 100 km
pick up m 1500 cc ca 9,7 ltr pr 100 km

bus m 1200 cc ca 9,2 ltr pr 100 km
pick up m 1200 cc ca 9,5 ltr pr 100 km

dvs en midt tresser; 16km minus 9,5 = 6,5 x 1000 kr = 6500 dkr...
dvs du kan dokumenterer du har betalt minimum 500 kr for meget..

kilde er den orginale danske 1964 splitbus instruktionsbog.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) martinlykke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nej jeg er egentlig også ligeglad med om jeg kunne ha fået det lidt billigere. Jeg er bare glad for at få numre på min bus. Selvom at der er andre som har fået det lidt billigere. Jeg kom bare i tvivl om det hedder en samba bus når det er en de-luxe siden det står i mine papirer nu?

-------------------------------------------
vw type 1 1300 '70
vw type 2 13 window de-luxe ´66
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det står vel i instruktionsbogen. Jeg har ikke lige en busbog, men en 1200 bobbel skulle køre 13,3 km/l, en 13-1500 ca 11.5 km/l.

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

en samba SKAL ha tagruder og foldetag for at være en samba - de andre hedder bare en
de luxe.

søger du billder af dem , så søg hardtop de luxe.
min er heller ikke en samba og bliver det heller ikke , selvom den har foldetag,
den mangler stadig tagvinduerne , men det er jeg nu glad nok for at den mangler ;0)
har haft en samba og savner ikke tagruderne , de er en rustfælde og ligner noget
fra en landrover hehe

men ud over taget og vinderne er en 21 vindues samba og en 13 vindues de luxe
fuldstændigt ens ab fabrik...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) martinlykke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay mange tak for svaret.
man bliver jo lidt klogere hver dag:)

-------------------------------------------
vw type 1 1300 '70
vw type 2 13 window de-luxe ´66
(permalink) sigaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, så tror jeg da bare jeg gnider mig i hænderne, og takker mit charme gen..
Hun var nu en flink dame, hende der regnede min afgift osv ud..

(permalink) Gonzo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis det er 9,5 liter pr 100 km bliver det 10,5 km per liter.

Ergo bliver det så 16km minus 10,5 = 5,5 x 1000 kr = 5500 dkk og så er det faktisk 1500 dkk for meget

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja klart for pokker , en ret åbenlys fejl - ja så er der jo lidt mere sparet.
den laver fnold og fnat sikkert også tit ;0) sorry

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvad gør de så med en kitcar der vejr 500kg . køre den så 25km på literen ?????

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har læst noget om at når det er over 16 km pr ltr så giver de 2000 kr i afslag
pr ltr , det gør feks en fiat 500 afgiftsfri , og kristian duelund kørte
til hannover i sin 1200 bobbel med ny industri motor 22 km pr ltr , så 25 er ikke
urealistisk thomas , kan du dokumenterer det på en eller anden godkendt måde
så kan din bil nok også blive afgiftsfri hvis du er heldig. det burde da helt sikkert afprøves.
det er bare lige det med hvordan det dokumenteres på en godkendt måde.

jeg kørte i den til Hurup fra randers - og der brugte den en hel del mindre
benzin end forventet.

men har de en liste hvor der står hvad en 1300 bruger og de følger den slavisk,
så er der jo ingen fidus i at arbejde med det.

kommer du og siger at din 50 år gamle vw kører 25 km pr ltr , tror jeg de griner ad dig selvom det realistisk set er muligt.
at din nye økobil så reklamerer for et benzinselskab gør det jo så bare lidt mere
komisk.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der findes åbenbart to slags mennesker kan jeg se: Dem der allerede har betalt afgift, og nu synes det er ok at afgiften er blevet forhøjet. Og så er der dem der har købt/køber en bil/bus og som så kommer i klemme i den nye regel, med en fordobling af afgiften på deres køretøj!

Jeg betaler selvfølgelig glædeligt dobbelt så meget i afgift end jeg oprindeligt havde regnet med da jeg hentede min bus hjem. Åh slap nu af hvor jeg brækker mig over det pis!

Det er da klart for enhver at denne regel skal ramme importen af familien Danmarks nummer 2 bil (golf 2 import fra tyskland o.lign.). Dem der har udfærdiget den nye afgiftsregel har jo slet og ret glemt at tage hensyn til veteranbiler, og det er nu det vi kæmper imod. Motohistorisk samråd arbejder på at få det ændret, men som det jo nu engang er så snedigt indrettet, så tager det sikkert 5-10år inden det er rettet. Åh jeg brækker mig igen! :-(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

er det nu jeg bør nævne at min bus ER dansk rasser - nej det er noget shit med
de import busser , det kan jeg godt se , min T3 bus går 14 pr liter så den er lidt milderer , var det lovligt at lave en lign motor opsætning i en T1 ville det nok gå i nul , så måske man skulle arbejde lidt med det i stedet for , men så bliver
man jo straffet fordi den ikke er orginal , tror sgu desværre det er lykkedes
for dem at lukke alle huller , men er der flere gode ideer kan det måske fjerne
din kvalme bare lidt ;0)

man må ikke gavne miljøet i dk uden at betale for det åbentbart - dejligt land bøøøørp

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) MKM Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med alt det her afgift´s snak, hvad kan man forvente, at skulle betale for en 67 bobbel???

(permalink) Klein Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tillykke med bussen. Det sku den eneste rigtige form for transportmiddel...

/ Klein

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

MKM - det kan du regne dig frem til - det er det der er så gennemskuligt ved det nye system i forholde til det gamle , men husk at læg brændstofafgiften oven i , og rene
skriver jo længerer oppe ca hvad den er.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bilrevyen 1965 siger for VW 221 Kleinbus:
Forbrug 10-11 km/L

I øvrigt er prisen angivet til 27.141 kr. kan det passe? - fordi så forstår jeg ikke hvordan 40% reglen "kun" giver 6300??

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

der er noget vuderingspris regnet i det også , der var for et stykke tid siden
en der havde taget et billlede af hans afregningkvittering fra skat af - jeg kan ikke lige finde den , men den viste udregningsmetoden ganske tydeligt.

måske der er andre der husker det og kender et godt søgeord til at finde det igen

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) micjac Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har netop fået min latebay fra 73 omregistreret fra gule til hvide plader.
Det kostede 11900kr. nyprisen var i 73 40000kr.
Jeg satte den til 12km/l !
dvs 4000kr i miljø"straf" og7900 i ordinær afgift.
Hilsen micjac


Reply »

You must log in to post.