Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasse problemer, 1. og 3. gear er ”no go”

(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Efter lidt tid med begyndende problemer med 1. og 3. gear, er gearstangen nu så langt på vej ud af forruden, at det ikke længere er muligt at ramme disse gear.
Jeg har ikke oplevet problemer med at gearkassen skærer tænder eller andet, det er alene som om gearlinket mellem gearstang og gearboks er blevet for kort, så gearstangen nu skal lægges ned til gulvet for at ramme de nævnte gear? 2., 4., bak og frigear fungerer upåklageligt.
Jeg har forsøgt at løsne boltene ved gearstangen for justering, men det er jo slet ikke nok. Gearkasselinket bag virker ikke umiddelbart til at justere. Hvad siger de kloge hoveder?
Vedhæftede billeder er taget med bilen i frigear! Vi taler 1303’er standard fra 1973 med nogle få hundrede tusinder på tælleren ;o)
MVH Ole

g1.jpg
g2.jpg
g3.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

udskift skifterbøsningerne inde i tunellen , og monter skiftet efter vw's foreskrifter - så virker det nok igen

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

OK, tak for svar.
Kunne du give lidt flere detaljer?
Hvor mange bøsninger taler vi om?
VW's forskrifter, hvor findes de... eller findes en Bornholmers quick guide?
Ellers må vi have fundet Haynes frem fra gemmerne i flyttekasserne.
/Ole

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 13 years siden | | | |

der sidder en under gearstangen (lidt bagud) og så sidder der en under bagsædet (under stelnummeret).

Hurtigt og nemt at skifte- det behøver du ingen guides, dokumentarfilm eller Haynes til

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ahhh, sådan skal det være.
Tak for det, hendrixxxxx

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er så ikke helt rigtigt. Der sidder en bøsning lige bag gearstangen, inde i tunnelen. Og kun den ene.
Du skal afmontere leddet ude bagi, så der kun er den glatte stang tilbage.
Så tager du klappen af ud i rammehovedet og frontstykket og tager gearstangen op.
Så kan du lirke den lange gearstang, inde i tunnelen, fremad med en fladtang, ned gennem gearstangshullet. Lad være med at bruge vold.
Når den er skubbet langt nok frem, falder den ud af bøsningen. Nu kan du se bøsningen inde i tunnelen. og du kan se den hænger i et øje lige bag gearstangshullet. Den kan du nu rykke ud med en spidstang. Der er en nylonbøsning og en rund låsering.
Se efter at øjet inde i tunnelen ikke er beskadiget. Hvis det er, skal det udskiftes. Ja det kan man faktisk få som reservedel.
Ellers køber du en ny nylonbøsning. Smører den med molybdænfedt og putter den ind med låseringen siddende på. Samlingen skal vende til siden, ikke op eller ned.
Så renser, pudser og smører du den lange gearstang og lirker den ind igen. Du kan nu forstå at bøsningen ikke sidder fast igen før den lange gearstang kommer på plads. sæt leddet på ude bagi.
Kom en klat fedt i "pipehovedet" på den lange gearstang og sæt så gearstangen ned igen og indstil den.
Læg mærke til hvordan bakgearspærren skal vende.
Spænd boltene let og prøve gearene. 1. og 2. skal ligge når du holder gearstangen over til venstre (førersiden) og fører gearstangen frem og tilbage.
Når du trykker ned og fører gearstangen ned mod dig selv, skal den gå i bakgear. Og når du fører den frem igen, skal den springe op af bakgearspærren med et tydeligt smæk.
Det kan evt. være nødvendigt at stikke en skruetrækker ind under den øverste del af gearstangens beslag og holde imod bakgearspærren. Læg også mærke til at nogen modeller har en pil på det øverste sorte beslag, der skal pege fremad.
Når du har kørt et par ture skal du efterspænde pinolbolten under bagsædet. Det er 95% sikkert den går løs.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Frank
Jeg tager hatten af for dit meget konstruktive svar med så mange detaljer, at det er til at græde over... arh, måske ikke, men værdsat bliver det.
Bravo!
MVH Ole

(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tja, så blev der nusset med gearskiftet.
Dvs. ny nylonbøsning og låsering, øjet i tunnelen er OK, fedt anvendt, og nyt led på bagtil. Har rodet grundigt med det, og skiftet er blevet mere lækkert men ellers uforandret! Dvs. fortsat en gearstang generelt alt for langt fremme, så det er umuligt at komme i 1. og 3. gear. Damn, må rode lidt mere med det en af dagene, men det er sgu da mærkeligt. Peger det i retning af et problem med gearkassen eller hvad?

1.jpg
2.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er din bil ikke netop den nye type med pil på beslaget. Kan man ikke se at det ene hul er spidst ?
Det skal pege fremad.
Jeg syntes det er underligt. Det er yderst sjældent at gearkasserne fejler noget.
Har du ikke en i en klub i nærheden der har forstand på det ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har forsøgt at vende beslaget, men så giver det ballade med bakspæren. Det er også værd at huske, at det jo har fungeret i 10 år med det nuværende setup. I løbet af 2-4 ture kom gearstangen blot længere og længere frem i bilen - mystisk. Prøv at se det første billede øverst med bilen i frigear, det er jo helt tosset.

Nå, må rode lidt mere med det en af dagene (weekenden), og så se ekstra godt efter pile og andet godt. Jeg er medlem af Klub Syd, Haderslev. Men bilen står nu i Odense, og der har ikke rigtigt været plads i en travle småbørnsfamilie til VW klub aktiviteter.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har du checket om dine gearkasseophæng fejler noget?

For hvis gearstangen pludselig flytter sig frem, så tyder det jo på at motor/gearkasse er rykket baglæns - men det lyder sgu mærkeligt! neej det hænger sgu ikke helt sammen :-/

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du skiller forbindelsen af igen under bagsædet. Så må du med fingrene kunne mærke at de tre skiftestænger står rigtigt. Altså når gearkassen står i frigear.
Hvis det skal gå galt med både 1. og 3. gear, så skal der være sket noget med to skifte"dimser" inde i gearkassen. Det tror jeg ikke på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg tænkte også på det med "skifte dimserne" som du kalder det - men hvis der skulle være sket noget med dem, så ville det være alle 3 der havde rykket sig samtidigt. Hvis det kun havde været den ene, så burde man ikke kunne bevæge hockeystaven smertefrit igennem dem, og dermed skifte gear.
enig?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja. Ja det hedder jo skifteakslerne. Men det er svært at forklare, hvis ikke Pharma ved hvordan det skal mærke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ser på det i weekenden inkl. "mærker efter", som du skriver Frank. Jeg har vedhæftet et par ekstra billeder fra Haynes, måske der kan henvises til noget fornuftigt.

g10.jpg
g11.jpg
g10.jpg
g11.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

På de billeder er du jo inde i gearkassen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Yep, det var blot et forsøg på at synliggøre skifteakslerne, som I nævner.
Har fortsat en fornemmelse af, at det er fuldt ud muligt at få gearkassen i 1. og 3. gear, såfremt gearlinket (den lange gearstang i tunnelen) var længere. Som nævnt, blev det ikke sværere at få den i gear, så længe gearstangens frigang (her den korte gearstang) i beslaget tillod det. Så som Rasser skriver det, virker det næsten som om, at gearstangen og gearkassen er kommet længere fra hinanden - navnlig nu, hvor I begge skriver at det næppe er gearkassen i sig selv, den er gal med. Meeeen, måske jeg lige skulle se godt på skidtet endnu engang.
Tak for input i øvrigt.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har 2. og 4. gear også flyttet sig længere frem ?
Måske uden du har bemærket det på samme måde som med 1. og 3. ?
I givet fald ville jeg også se lidt nærmere på ophængene da der
så bliver længere og længere ud til gearkassen.
Det lyder besynderligt men der skal nok ikke så forfærdelig mange
millimeter til, førend det tydeligt kan mærkes.

Martin

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ville ellers se sjovt ud hvis hele drivlinien brasede bag ud :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) webmate Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så er ophængene da nemme at skifte! :-)

(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ser på ophængene, nu hvor jeg er igang. Der er slet ikke tvivl om, at det er samtlige gear, som har flyttet sig frem. Det fremgår også af frigearet, på det første billede øverst oppe. Derfor var første bud også, at et eller andet gjorde stangen mellem gearstang og gearkasse kort. Såfremt gearkasse og motor har tryllet sig bagud, vil det give samme resultat.

(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

... har ikke nået så meget af det beskidte arbejde, men fik taget et par billeder af gearkasseophænget. Særligt ophænget foran ser lidt betænkelig ud, eller hvad siger i?
Jeg har smidt lidt yderligere billeder ind fra Haynes med fokus på ophænget for, og de to bag.
MVH Ole

1.jpg
3.jpg
g1.jpg
f2.jpg
b1.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ser godt nok skidt ud. Er det din hobbybil ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tja, det kan man vel godt kalde den. Historien er den, at det var et hobbyprojekt for ca. 10år siden i min studietid, hvor top blev adskilt fra bund. Al rust blev lavet, inkl. udskiftning af rammehoved, bremsesystemet fornyet og andet godt - men for at begrænse projektet (eneste og første bil), blev der ikke fokuseret på fjederben, baghjulsophæng samt gearkasse… det begynder så nu at vise sig, først på fjerderbenene (se tidligere indlæg), og nu så gearkasseophænget. Nu tager ungerne tiden, og familiebilen (vandkølet)tager slæbet, og så må der prioriteres. Pt. prioriteres et andet projekt (57’er type 1), og tanken er, at 1303’eren skal bruges for den gode stemning og derfor holdes kørende indtil 57’eren er færdig. Herefter er der så tid til 03’eren på ny, altså hvis det lader sig gøre.
Nå, så kom der lidt baggrundshistorie med, det kan nu også være meget underholdene.
Tilbage til ”casen”. Jeg sporer i dit svar, Frank, at det ser skidt ud. Kan du komme nærmere, hvilke dele der bør skiftes, samt hvordan jeg med fordel kan klare opgaven i parcelhusgaragen?
MVH Ole

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det forreste ophæng har da sluppet i gummiet, på med et andet og problemet er sikkert løst, du blander ophængstyperne sammen, billederne fra di haynes er ikke samme type ophæng som det du har taget billeder af,
Har et ophæng du kan købe, evt også de bagerste hvis du vil have dem skiftet også

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland

Reply »

You must log in to post.