Det her er en Ghia med en historie som ligger mig tæt på hjertet.
Oprindeligt bygget/renoveret i slutningen af ´80erne/starten af ´90erne af min gode gamle klubkammerat fra det første Copenhagen Aircoolers, Anders Møller.
Jeg kan tydeligt huske at da Anders først begyndte at fjerne maling, spartel samt diverse tvivlsomme stykker plade arbejde, var der et stort stykke arbejde foran ham. Ret tidligt besluttede Anders sig for at hele fronten skulle bygges om. Han byggede Type 1 lygtehuse ind i forskærmene, fjernede luftindtagene. Dengang lukkede han endvidere kofanger beslag hullerne samt dør håndtag.
Bilen blev malet grøn i 2 omgange, da han ikke var tilfreds med arbejdet i første omgang. Alt var monochromt grønt selv det splitnye trærat han havde indkøbt fik malet ratkransen grøn. Bunden, aksler, gearkasse, forbro alt blev malet og detaljeret. Foran monterede han en Moon tank, vi tog hjem fra Stockholm og monterede plexiglas der hvor den oprindelige tank sad. Så man kunne se det detaljerede ramme hoved samt styrstænger og styretøjs dæmperen oppe fra.
Bilen vandt utallige pokaler næsten uanset hvor den blev vist frem. Jeg kørte sammen med Anders i Ghiaén op til Custom show i Elmia. Bare den tur var en succes i sig selv da Anders fik lejlighed til at vise bilen frem for en af de store VW custom byggere fra USA, Chris Addington.
Årene gik og Anders fik andre interesser og bilen blev noget forsømt. Senere tog Steven over og renoverede minutiøst bilen til den stand den har i dag. Steven valgte at få både kofangere og dørhåndtag tilbage på bilen. Steven har gjort et virkeligt flot stykke arbejde. Der er stadig spor af den grønne lakering. Bl.a på oversiden af tunnelen. Nu er jeg den lykkelige ejer af dette stykke af dansk VW historie. Steven havde valgt at gå lidt på kompromis med det monochrome sorte. Så han havde valgt at have chromet lygterammer på forlygter, blinkerhuse og baglygter. Jeg har malet alt dette sort. Det eneste som fortsat er chrom er KG logoet på bagklappen og dørhåndtag. Viskerne bliver også malet sort inden længe. Jeg har lavet en del andre mindre justeringer rundt omkring som matcher min smag. Interiøret har jeg ændret lidt med en Gene Berg gear stang hvor jeg har detaljeret selve håndtaget, samme har jeg gjort med håndbremse håndtaget. Rattet er skiftet ud med et lækkert svensk Hellebore rat med quick change fra Killer Products.
Jeg har skiftet alu. rulle speederen ud med et hjul fra en rulleskøjte med kuglelejer på begge sider af monterings hullet.
Jeg har sænket forbroen yderligere 4 - 5 cm samt monteret Cosmic repro fælge ( 5 x 15") fra JGE.
Twisten består i at der lige pt kun sidder en 1200 maskine i. Men det arbejdes der på :-)
Den opmærksomme har sikkert lagt mærke til at udstødningen er magen til den S & S som oprindeligt sad på bilen da Anders havde den for over 20 år siden. Udstødningen er venligts udlånt af Gert Jørgensen.
Forøvrigt en udstødning som sad på flere af vores biler i det gamle Cph. Aircoolers.