Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Sporing ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) RasmusGustav Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej

Jeg har en type 1 fra 63, der i dag står med droppede spindler og justerbar 2" smallet forbro og har desuden monteret 17" Escra fælge. Jeg har kørt i den som den står siden jeg købte den. Mine fordæk er meget slidte på ydersiden, så jeg går ud fra at de har for meget "toe-in", men ved ikke om jeg skal være opmærksom på andre ting? Er der nogen, mod betaling, der kan hjælpe mig med at spore bilen eller har i andre forslag?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du kan jo kun justere spidsning ( toe ) på bilen, såh -
En ting man skal være opmærksom på er at man skal sørge for at styrehuset står i midterstilling når man sporer en VW.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kan man ikke justere camber på forhjulene ?

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) RasmusGustav Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank,
Er dette en simpel proces som jeg vil kunne klare selv, eller skal der et autoværksted til at klare det?

(permalink) Dogfather Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du kan jo bare måle afstanden mellem hjulene og så justere den ind efter det. Men husk den skal så på jorden. Ved godt det ikke er super præcist men den kan lade sig gøre så det bliver fornuftigt.
Camper vinklen kan også ændres ved at rykke skiver fra den ene side til den anden side på ja jeg kan ikke huske hvad den hedder nu. Men det er heller ikke umuligt :-)

Mvh Claus

-------------------------------------------
Bor på Amager.
Kører pt en 67’er splitbus
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej du kan ikke ændre camper vinklen ved at flytte skiverne. Skiverne flytte kun for at kompensere for bærearmenes forskydning i forhold til hinanden. Når det er gjort er camber vinklen altid den samme.

Men ellers ja, så prøv at mål dig frem, og juster styrearmene indtil du har en lille smule spidsning på forhjulene.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På min 65 har jeg ændret camper. Der er 4 Sims skiver på hver side,som jeg husker det.
Det kunne laves sådan at, istedet for 4 og 4 på hver side (for oven og for neden) ,, lavede jeg 2 og 6 for oven og 6 og 2 for neden. På den måde ændre man vinklen på selve ( narvet/ spinlen) med 4 Sims tykkelser, jeg kan ikke huske hvad det var i grader.. Der er muligt at det ikke er beregnet til dette, men det kører super godt, og det går let og fint det hele.
Det kan laves mange kombinationer med Sims skiverne.
Det giver mening det hele, når du skiller det ad.

Mvh martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 11 years siden | | | |

som de andre skriver + så tjek at der er de skiver der skal være i forhold til dine 2 bæreamre .

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis man gør som du har gjort Martin, så vrider man jo bundboltene skævt igennem bundboltsbøsningerne. Enten det, eller det bliver umuligt at stramme bundboltene til, og du får slør mellem spindel og bærearm.
Det er forkert montering, og absolut ikke noget man bør gøre.

Det er jo lavet sådan at skiverne er til for at kompensere for den forsætning bærearmene har. Jeg mener de skal have ca. 7mm forsætning. Hvis du så måler 8,5mm med en retteskinne henover bærearmen, så ved du at der skal 3 skiver til for at kompensere for det. Den rigtige mængde skiver udlæser du så i rep. håndbogen, og monterer herefter.
Det er ikke bare 4-4 4-4 skiverne normalt monteres! Det udmåles individuelt hver gang for at få den korrekte camber vinkel hver gang.
Hvis du bare vælger samme 6-2 4-4 eller lignende opsætning på hver side, udsn at måle bærearmenes forsætning. Så er det næsten sikkert at du får indstillet dine hjul med forskellig camber OG forkert monteret med deraf følgende ekstra slid eller defekt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og nu gider jeg ikke skrive mere om det før i har læst i værkstedshåndbogen..... :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Som jeg skrev, er det nok ikke sådan vw foreskriver det.. Men de syntes også at hjulene skulle stå indad forneden, og derved kørte bilerne elendigt over 1oo kmt..
Ved at ændre på Sims opsætning, er det jo ikke cm man ændre, men mm. Og efter 10ooo km, er der ingen af de symptomer, rasser skriver om. Det kan fint spændes ind, og det går let og fint.
Dette er mine affaringer, så hvis du/i har lyst, kan det godt fungere.. Man kan ændre rigtig meget på hvordan bilen opfører sig, ved at ændre på sporing, camper, støddæmpere og Krængnings stabilisator, uden at det går ud over komforten, min er blød og komfortable affjedret hverdagsbil.
. . Den kører nemt 14o kmt i sidevind, med en hånd på rattet, og hvis man går til den ud over landet, føles den sikker og kan kontrolleres på grænsen.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Martin, med den måde du har gjort det på, hvor du bare har valgt at bruge 6-2 2-6 shims, og overhovedet ikke haft en retteskinne på bærearmene. Så er det simpelthen rent held hvis du har ramt indstillingen af shims nogenlunde i nabolaget.
Hvis du har samme camber vinkel på begge dine forhjul nu, så er det usandsynligt heldigt ramt!

Det kan IKKE anbefales. Man skal altid måle forsætningen på bærearmene, og indsætte shims herefter!
Den måde du har gjort det på Martin (undskyld mit ordvalg), men det er simpelthen at famle i blinde, du har jo ingen ide om hvad udgangspunktet er (forsætningen på bærearmene), før du begynder at sætte 6-2 2-6 shims ind. Det er helt forkert fremgangsmåde, og du aner ikke hvad cambervinkel du havde som udgangspunkt, før du begyndte at justere bundboltene skævt vha. shims. Det er forkert med forkert på :-/

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har brugt digital grademåler, til at kontrollere at det er ens i begge sider.
Opsætning 2. 6 var et eksempel, jeg har det lidt anderledes, for at få det ens..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå nå, ok. Men det var jo ikke det du skrev! Så er det jo ikke nemt....

Hvor mange graders camber har du så indstillet forhjulene på?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) RasmusGustav Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Okay, nu er jeg så blevet virkeligt forvirret og frygter lidt for min fine vogns ve og vel. Er der nogen der har interesse i at gennemgå min vogn mod betaling? Jeg befinder mig i 9800

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tag det helt roligt, det jeg vrøvler om er nørderi ..
Du kan køre til hvilket som helst hjulcenter, og få din bil sporet.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Martin: Du virker uden tvivl som en dygtig mand, men du har stadig ikke forstået hvad Rasser forklarer dig.

Du kan ikke ændre camper på en pre 66 forbro, uden at du får ikke parallelle flader mellem bærearm og spindle.

Mvh Peter

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Må jeg bryde ind og spørge om Martin mener at det kan være gavnligt at køre med mindre camber foran ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Til min kørestil passer det bedst, at der er lidt negativ camper, altså at forhjulene er tættere sammen for oven. Det Gør den mere stabil i sving, og ved høj hastighed.. Og det mindsker understyring.
En anden gavnlig ting, er hvis man kan få lidt mere caster på, altså vippe hele forbroen lidt ud for neden. man kan Købe nogle alu Sims til at spænde imellem forbroen og tunnel. Det giver lidt mere selv opretning, og især ved høj hastig, giver det stabilitet.
Men der er mange meninger omkring opsætning af undervogn.. Nogle mener at en org vw ikke kan blive bedre;-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej men der kan du du måske have en pointe i at bilen ikke var tiltænkt at køre 150 km/t og så har fabrikken vægtet andre egenskaber.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er et gammelt klip på YouTube, fra nurburgringen. Det er fra 70ern. Der kan man se gamle std biler, vwer, bmwer, porsche, og mange flere, køre på grænsen, og mere til.. DET ER SKRÆMMENDE at se hvor dårligt de kører, de vælter rundt på taget ved bare det mindste..
Prøv at søge nurburgring chrashes, så burde de dukke op.. Yderst god underholdning, jeg tror i vil give mig ret i, at der er plads til forbedringer, efter at Have set denne film. :-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er fordi de slipper speederen ind i svinget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Slot Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rhapsodie in blech:
http://www.youtube.com/watch?v=dWlF4sT0HWs

...men en Type1 er jo ingen racerbil.
Rasser Mfl. har ganske ret i at skiverne er til at udligne den lodrette forskel mellem bærearmenes anlægsflade til knoerne.

Desuden kører folk den dag i dag lige så sindssygt gennem det selv samme sving :)

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og sikkerhedsseler er for bøsser -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der er også en del 2...

http://www.youtube.com/watch?v=dtmEcNV-z8A

Alle biler dengang kørte mere eller mindre dårligt - ellers osse kendte førerne ikke deres egen eller bilernes begrænsning.

To finish first, you first have to finish!

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M

Reply »

You must log in to post.