Hvis man køber en ny motorblok (AS41) hos en af div leverandører, er den så "klar" til montering eller skal den klargøres inden montering, her tænker jeg på afgratning osv..?
Hvis man køber en ny motorblok (AS41) hos en af div leverandører, er den så "klar" til montering eller skal den klargøres inden montering, her tænker jeg på afgratning osv..?
Jeg har lige fået en fra Csp, den er lidt grov støbt, men 5 minutter slibning, og blæse den GODT igennem, og den er klar.
Super fedt at arbejde på en ny blok.
Ok lyder godt.. Må man spørge om hva du måtte slippe for en ny blok.?
Og så montere et tysk oliesugerør ikke?
Tysk oliesugerør..?
Ja det der sidder i den nye blok ligner noget et barn har loddet sammen. Det gjorde CSP vist ved Martins før han fik den med hjem.
Ja csp satte andet sugerør i.
Mener den kostede 55oo kr.
Kit og buggi har også nogle blokke på lager.. Han kan sælge dem til 45oo mener jeg.
Ok lyder godt, kan være man skal gi k&b et kald så. :-) tak for hjælpen.
Husk at udmåle lejeboringerne (hoved&knast)og afstanden fra samlefuge
til cyl.fod (100mm)
Til det rigtige lejemål går jeg ud fra. .?
Ja det skulle jo gerne være standard.
Men det er mere om de er 10000% runde.Det er nemlig Ikke altid tilfældet.Slidgrænsen er få 100/dele og det er ikke sådan bare lige at måle.
Nogle bruger 3punkt måler men det er ikke nøjagtig nok.
Samlefuge/cyl.fod er af hensyn til komp./vendehøjde.
Hvad måler man med?
Et spærmål lidt ligesom en trepunkts målere bare det at den kun måler to punkter i stedet for tre trepunktsmålere kan snyde og måler ikke ovalitet..
Billede virker ikke men søg spærmål feks disella spærmål så kan du se hvad det er for et værktøj
Højde fra samlefugen og til cylinder flade kan man ikke bruge til ret meget idag. højden varierer op til ca. 0,9 mm (I det mindste hvad jeg har set. nogen har måske oplevet endnu mere) Det er jo bla. derfor det ikke er "bare lige" at samle en motor, hvis det skal gøres ordentligt.
T
Rigtig Farmer. Med et spærmål (samme som til Cylindre)laver man 3 målinger.
kl. 11-17 og 13-19 og udregner et gennemsnit. derefter kl 21-15. disse 2 målinger må ikke overskride slidgrænsen. Se tekn. data.
Husk afrensning af samlefuge skal være 100%ren og blokken spændt samman med Korrekt
moment.
Spærmål(cyl indiketor/ur)skal nulstilles med mikrometerskrue,husk lidt forspænding.For at holde mikrometerskruen spænder jeg den op i fiberbakker i skruestikken.
Fvee det ser ud til du bare har chek på det med at måle blokken ud.....så må vi håbe farmer også lære lidt idag...
Mvh jan
Det er ik nemt at lære en halvdød hund nye triks:-)
jeg har rettet i min tekst dumme mobil,
og jeg bruger tit mit micrometer til at checke når jeg har taget et spærmål på arbejde ,da jeg syntes at det nogen gange kan være svært at aflæse et spærmål,og det skal holdes meget nøjagtigt nokkes lidt frem og tilbage når man er lige ved at være der ,det tager lidt tid at bruge et spærmål rigtigt og jeg har brugt det i 15 år nu og syntes stadig det kan være svært nogen gange,
og lige som formel vee skriver skal man checke spærmål med micrometer og micrometer har tit nogen standart pinde/calibrerings mål man kan checke med så at micrometer måler rigtigt efter den dybt nedgravede i frankrig metermålere hvor alt bliver calibreret ud fra og det er bedst at måle ved 20 grader celsius for bedste nøjagtighed dvs måleværktøj må ikke ligge i lommen eller lignende der kan varme det op,og selfølig heller ikke det man skal måle på
Skal vi ikke bare opgive det med at samle Vw-motorer og så bare købe en Kia Ceed med 7 års garanti ?
Jo Frank ,det er da også en løsning HI HI.
Men du ved da som os andre, lejehullerne i blokken er altafgørende for en holdbar
motor ik. Nye VW blokke er ikke altid sagen.
Nej men hvad pokker skal en almindelig dødelig gøre.?
Ja det er jo lige det.En bekendt har lige fået renoveret en stdmotor for mange kilo penge hos en kendt motor/tuner og det duer bare slet ikke. Så ja Frank hvad gør de?
Jeg ville gøre som Martin.
Og så mærke efter når man samler den.
Mærke efter??Hvad
Om tingene mærker rigtigt, ikke klemmer og snurrer let.