Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ovaler springer fra højre til venstre. Hvorfor?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja. Jeg ved godt jeg kører sænket også er alt smadret!!!
Jeg har sænket den et hak(gav ca. 8 cm) bag. Står ca 2 cm over fælgkant. Og tilsvarende foran, justerbar forbro. Der er nye støddæmpere på bag, ingen støddæmpere bag. Den kører ikke med krængningsstabilisator foran bag er der 195 dæk på for 135.

Yep, ved godt det egen lorte cocktail hvis man vil have gode køre egenskaber. Men jeg er jo ikke den eneste der kører sænket og med den opsætning.

Kan det virkelig passe man ikke kan køre lige ud med kun et hak sænket?

Når jeg nu gerne vil køre sænket, hvad kan jeg så gøre for at kører lige ud.

Hvad gør i andre der også har smadret jeres biler med sænkning, ligesom jeg.

.??

Toft

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kan ikke finde ud af det iphone billede pis..
Men sådan ser den ud.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Hagen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det vil sige at du kører uden krængningsstabilator og ingen dæmpere . .. det er en skidt kombination

Sænkede spindler og original forbro med dæmpere og krængningsstabilator.

Er den 4 hjul opmålt...

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

"kun 1 hak" Det har nok givet så meget at bagenden står nede på gummistoppene.
1 hak er rigtigt meget.
Hvis bilen ikke kan fjedre vil den hoppe rundt på vejen.

splines.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kan der godt monteres en krængningsstabilisator på sådan en gammel 54er med de gamle bærearme. Forbroen er vist også smallet.

Alle de krængningsarme jeg kan se til salg er til 65 og frem.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Man kan jo ikke sænke den mindre end 1 hak.

Hvad dælen gør de andre der kører sænket. Hopper de også rundt på vejen med 1 hak sænket. Forstår det ikke!

Jeg hæver lortet igen og lever med skammen. Jeg kan ikke leve med den hopper rundt med kone og børn i bilen.

Så kan den jo også køre hen ad Skovvejen til Bugs under Bøgen.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) nissen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

altså hvis du ikke har fået den sporet efter sænkning så er det jo klart at den kører af røven til

-------------------------------------------
jnstyre@hotmail.com
tlf 27505174
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som minimum skal der støddæmpere på for og bag samt en sporing på alle 4 hjul!
Selvfølgelig skal den også stadig kunne fjedre som Frank også er inde på, så check om den står på gummistoppene.

Så kan man så efterfølgende vurdere om man vil ofre penge på en krængningsstabilisator (den bliver meget mere stram og stabil). Men det er ikke mangel på den, der får din bil til at danse rundt.

mht. højde i bag, så kan du lave en kombination af inderste og yderste stråler, indtil du finder den højde du vil ha den i.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der er mange input allerede.

Kan godt følge det med støddæmpere foran også og krængningsarme for.

Også det med manglende fjedringsvandring bag. Løsningen her er jo at hæve den igen.

Men sporing. Er det ikke svært, når det først er når bilen fjedrer/ belastes at hjulstillingen ændres. Camberen bag og på forhjulene drejer hjulene til højre og venstre når bilen bevæger sig op og ned.

Skal den måske spores med belastning/ vægt på.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jo man kan ændre højden med 50' (minutter). Der går 60' på en grad. Man flytter et hak frem forinden og et hak tilbage foruden, bare som eksempel. Så er den ændret med 50'. En grad giver ca. 6mm.
Se tabellen længere oppe i tråden.
Antallet af stråler (hak som I kalder det) er ikke ens forinden og foruden. Derfor forskellen. Jeg mener der er 40 og 44 stråler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den skal bare spores som den står. Du kan ikke på forhånd tage forbehold for om den skal køre halvt eller fuldt lastet. Det har ethvert værksted med et sporingsapparat helt styr på.

Mht. fjedervandring, så kan du få forskellige størrelser gummistop til bagi.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Min bobbel er sænket en del, og den kører 9.4o på nurburgringen med 2oo kmt, så det kan lade sig gøre, at køre lige ud! :-)
Start med at hæve den en smule i bag, og kontrollere at den kan fjedre både i for og i bag. Derefter skal du have den sporet.
Når bilen er så lav som på billederne, tvivler jeg på at du får plads til Krængnings stabilisator foran, den fylder lidt nedad,, og hvis forbroen er smaldet, så skal stabilisator special laves, så den passer til den ny brede.
Men hvis den kan fjedre, og støddæmpere er i orden, og den er korrekt sporet, så kan den også kører lige ud.
En af grundene til at den flyver rundt på vejen nu,, er at du har så meget camber på baghjulene, så de står og skubber i bilen i hver sin retning .
Så selv om det er træls arbejde, så hæv den lidt, så camper bliver mere neutral.
Ellers super flot bil.. Og super flot farve!

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak Rasser

Meget konkret

Men måske spørger jeg dumt. Men indre og ydre stråler. Hvad mener du med det? Troede kun der var en slags stråler. Da jeg havde afmonteret bagaksel fra svingarmen, trak jeg bare armen ud til den var løs og helt fri. Havde sat et mærke og satte den ind igen i første hak jeg kunne mærke. Syntes godt nok også at det gav meget. Ville gerne bare have haft den 2 cm ned og ikke 8.

Jeg forstår ikke det med indre og ydre stråler??

Hvordan finder man dem og justerer dem.?

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fjederstaven har også stråler inde i midten af bilen. Altså i begge ender af fjederstaven.
Hvis du vil sænke den 2 cm. skal du altså flytte fire hak frem og fire tilbage. Se tabellen jeg har lagt tidligere i tråden.
Jeg bruger en gradmåler og måler vinklen på svingarmen. Det er set i forhold til en vandret tunnel. Jeg mener en bobbel skal stå med 21-22 graders forspænding. Så hvis jeg skal sænke en bil 2cm. sætter jeg svingarmen på 18-19 grader.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 9 years siden | | | |

der er stråler i begge ender på torrisionsfjederen. du kan pille den helt ud . der er flere stråler inderst end der er yderst.du har sikkert flyttet den yderst i fjederpladen , men du kan trække "akslen" ud , så er der også stråler i den anden ende af den.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Og tak i andre. Frank og Martin mfl.

Rart for en amatør som mig at have nogle som jer der kender svarene.

Nu har jeg bare skruet længe nok, og nu vil jeg bare ud at køre, og så ter den sig sådan.

Karbs og tænding på den nysamlede motor skal også justeres, men det er en anden historie. En ting ad gangen.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ved godt at det vil skabe voldsom røre i andedammen, men..

Hvad sagde synsmanden til det setup? En bil uden støddæmpere, 135 dæk foran og stor motor, der bruger begge vognbaner for at køre ligeud... godt du bor på den anden side af vandet, så jeg ikke risikerer at møde dig i trafikken i dit dødsmissil ;-)

Byg nu de biler så de først og fremmest kører godt og sikkert - så må udseendet nedprioriteres en anelse. Det kan sagtens lade sig gøre at lave en god moderat sænkning, men det fordrer naturligvis en god dæmper i alle fire hjørner, krængningsstabilisator (gerne en kraftigere model end standard), fire ens dæk og tilsidst en 4-hjuls udmåling/indstilling. Så kan du både styre og bremse, og komme hurtigt rundt om hjørnet...

Jeg bliver sgu skræmt fra vid og sans når folk kaster sig ud i undervogns opsætning, uden at sætte sig ind i helt basale kendskaber om toe-in/out, og camber og casters indvirkning på retningsstabilitet og køreegenskaber. Din bil er oprigtig ment skide flot, men hvis den ikke er sikker at køre i, må den op på traileren når den skal fra A til B...

Dette link giver iøvrigt et rigtig godt indblik i tingene: http://www.gripping.dk/hjul.html

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Guller Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis I nu læser hvad Henrik(Toft) skriver så er det jo netop at han IKKE ønsker at køre rundt i "et dødsmisil". Henrik, jeg har et ord "SPORING"

(permalink) Guller Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hov Hov Henrik, der er lagt ny asfalt i skoven, så I kan komme til BUB med jeres "ødelagte" biler) :)

(permalink) Kenneth l Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sku godt man skal på bub. Kan læse at der er en masse jeg kan lære om min ødelagt bil:-D. Og Toft den står så flot den t1 godt arb et 12 tal her fra

-------------------------------------------
Vw 113 deluxe fra 1967
(permalink) Dogfather Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej

Hvis din bil ikke kan styre ordentligt er den nok ikke sporet og det at du mangler støjdæmpere er et problem.
Løsning - først få dig en forbro med støjdæmpere og derefter spor den. Husk at den skal stå på jorden. Ikke hænge på en lift... Og ja det er der mange der har gjort...

Hvis din bagende kaster sig fra side til side.
Løsning - skal du have nogle længere fjederplader på og hvis det skal være rigtig lækkert bukkede fjederplader. Så får du både affjedring og du kan undgå at hjulene pejer ind.

Mvh Claus

-------------------------------------------
Bor på Amager.
Kører pt en 67’er splitbus
(permalink) Lyng Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har længe haft samme problem, og bilen er absolut ikke sjov at køre i høj fart..

Først gør som Dogfather skriver med hensyn til sporing (på jorden), det afhjælper en del af styringen, Dog og jeg gjorde dette på min i garagen og det hjalp gevaldigt.

se evt også om dine campere står korrekt på dine forhjul, bagved er der ikke så meget at gøre, de vil automatisk stå skævt ved sænkning.

Derefter kontroller om du har slidbane på dine dæk, hvis ikke forstærkes denne følelse meget.

Få fat i bukkede og længere fjedreplader bagerst, dette hjælper på affjedring men også dine campervinkel hvis du vælger et sæt med justerbar mulighed. Ved at få længere fjedreplader undgår du "toe-in" på dine bagerste hjul, og bukkede gør at du kan stille din fjedreplade, så den næsten får normal affjedring og undgår bump-stop.

Vil også tro at du har sænket din bil med mere en et "hak".. se evt billede af min bagpå, det er 2 "hak" på de inderste stråler

Mvh
Lyng

fjedreplader.jpg
20140323_171055.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg hæver lortet og monterer støddæmpere foran, og får den sporet.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Lyng Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hey Toft - Ikke give op :-)

Så er den jo bare som alle de andre:-)

Arbejder på at få hjemmelavet en forbro som er smallet ca. 4" med dæmpere, skal nok sende billeder hvis det lykkes..

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) volkswagen54 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hey Lyng det ikke noget problem med 4" smallet,min er smallet 6"med støddæmper tårne,bare væk med inderskærme så står de helt op af tanken,så bare skær skær skær :-)


Reply »

You must log in to post.