Hæ hæ. 170 styk var sikkert stående styrke i den danske hær, hvilket igen betyder at der garanteret blev leveret erstatninger for dem der gik til i øvelser, eller blev udlånt til FN, og hvad mili ellers kunne finde på. Min tidliere genbo var tilknyttet HMAK værkstederne i sin tid, og hans udsagn stemmer overens med andres. At DK modtog største leverancer i 1974/1975 og igen i 1976/1977.
Da mange andre NATO lande også modtog dem betød velsagtens at de blev leveret drypvis til det danske forsvar. Min genbo huskede at de ved adskillelse efter nogle års brug af de første leverede (1974) opdagede at de rustede fælt, hvorfor alle de senere modtagne blev adskilt og rustbeskyttet yderligere. Han huskede også at det vist er sket at en karosse kom på en anden bund.... Om det var en fejl, eller om det var ulovlig fredstids kannibalisering af køretøjer vides ikke, men det er et faktum at det var under den kolde krig, og at man faktisk befandt sig i en form for krigstilstand. Desuden var typeplader på karrossen nem at flytte. Øjeboltene på de danske biler var efter sigende med henblik på adskillelse. Evt også til løfte transport på skibsdæk m.m. Selve antallet af producerede VW181 er også omgærdet med mystik og hemmelighedskræmmeri, for hvad var de oplyste tal, og hvad var de faktisk producerede tal??? Nedrustningsaftaler gjorde jo at der var basis for den slags "snyd". Et godt eksempel på ovennævnte er at VW lavede 16 styk prototyper til test i 1968. De oplyste derefter at disse 16 blev destrueret efter afsluttede tests, ifølge god VW tradition. Pudsigt nok kender jeg til tre styk som er 1968 biler men med nye stelnumre...
(De har bl.a. kun en forstærkning på panelet og ingen udpresning i front til VW mærke. Bornholmer havde vist den ene af dem.)(desuden findes der vist tre forskellige motorklappe...) Foto af en 1968 model vedhæftet.
Hvis du kan oplyse hvilken entreprenør der udgravede Stevnsfortet, så ligger de faktuelle tal vedrørende danske VW181 sikkert i samme kartoteks skuffe;-) ;-) ;-)
Mht camouflage farverne på danske militær køretøjer, så har, såvidt jeg ved, mange garnisons køretøjer ofte bare været grønne. Også efter 1980.
Jeg vil ikke hænges op på dette, men det er sådan jeg har forstået det over tid. Derudover er der garanteret andre der har en mening eller fakta om det, og jeg ser frem til yderligere info.
Uanset hvad, held og lykke med projektet Nicolai.
Undskyld jeg spammer tråden.