Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Jagtvogne i DK - 2016!

Tags:
No tags yet.

(permalink) nico-lai Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for velkomst. Både plader og bil er i garagen..
Det undrer mig at der stadig findes så mange danske biler. Så vidt jeg ved blev de leveret i 1974 og 1975. ialt 170 stk. At vi har senere registreringer 76,77,78 tyder på på på en langt større levereing.
Ved hæren 400 år på kastellet talte jeg med gardehusar regimentets veteran panser og køretøjsforening. (De har også en på plader). Der bekræftede de antallet på 170.. men de kan tage fejl.
Jeg forsøger at genskabe min til 1975, altså før den blev malet sort/grøn, hvilket skete i 1980 for alle hærens biler. Det er dog svært at skaffe grøn SK69/67. Men har fundet frem til en engelsk farve bs285 der ligner. Vi får se.
Fedt initiativ..

-------------------------------------------
vw181
(permalink) hym Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hæ hæ. 170 styk var sikkert stående styrke i den danske hær, hvilket igen betyder at der garanteret blev leveret erstatninger for dem der gik til i øvelser, eller blev udlånt til FN, og hvad mili ellers kunne finde på. Min tidliere genbo var tilknyttet HMAK værkstederne i sin tid, og hans udsagn stemmer overens med andres. At DK modtog største leverancer i 1974/1975 og igen i 1976/1977.
Da mange andre NATO lande også modtog dem betød velsagtens at de blev leveret drypvis til det danske forsvar. Min genbo huskede at de ved adskillelse efter nogle års brug af de første leverede (1974) opdagede at de rustede fælt, hvorfor alle de senere modtagne blev adskilt og rustbeskyttet yderligere. Han huskede også at det vist er sket at en karosse kom på en anden bund.... Om det var en fejl, eller om det var ulovlig fredstids kannibalisering af køretøjer vides ikke, men det er et faktum at det var under den kolde krig, og at man faktisk befandt sig i en form for krigstilstand. Desuden var typeplader på karrossen nem at flytte. Øjeboltene på de danske biler var efter sigende med henblik på adskillelse. Evt også til løfte transport på skibsdæk m.m. Selve antallet af producerede VW181 er også omgærdet med mystik og hemmelighedskræmmeri, for hvad var de oplyste tal, og hvad var de faktisk producerede tal??? Nedrustningsaftaler gjorde jo at der var basis for den slags "snyd". Et godt eksempel på ovennævnte er at VW lavede 16 styk prototyper til test i 1968. De oplyste derefter at disse 16 blev destrueret efter afsluttede tests, ifølge god VW tradition. Pudsigt nok kender jeg til tre styk som er 1968 biler men med nye stelnumre...
(De har bl.a. kun en forstærkning på panelet og ingen udpresning i front til VW mærke. Bornholmer havde vist den ene af dem.)(desuden findes der vist tre forskellige motorklappe...) Foto af en 1968 model vedhæftet.
Hvis du kan oplyse hvilken entreprenør der udgravede Stevnsfortet, så ligger de faktuelle tal vedrørende danske VW181 sikkert i samme kartoteks skuffe;-) ;-) ;-)
Mht camouflage farverne på danske militær køretøjer, så har, såvidt jeg ved, mange garnisons køretøjer ofte bare været grønne. Også efter 1980.
Jeg vil ikke hænges op på dette, men det er sådan jeg har forstået det over tid. Derudover er der garanteret andre der har en mening eller fakta om det, og jeg ser frem til yderligere info.

Uanset hvad, held og lykke med projektet Nicolai.

Undskyld jeg spammer tråden.

1968 vw181.jpg

-------------------------------------------
V-MEK in a VW 181.
VW 181 1976 Driving.
VW 181 1974+1977 Idle.
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, sikke dog en gang spam... :-D Men det er ok hym, det holder tråden fremme uden brug af bum, bump, boing osv. ;-)

Mht. farve Nicolai, så har jeg fået blandet Esbjerg Maskinemalje i farven NCS S7020-G70Y (se billedet), og den matcher mit originale instrumentbræt ret godt. Mange siger jo at Teknos SK80 er den rigtige, men personligt synes jeg at den er alt for grøn, og så er ulempen at den falmer til Fifty shades of green hurtigere end en Champagnebrus smelter på en varm solskinsdag. Bare se på forsvarets biler nu om dage, der er ikke to biler der har den samme nuance...

SENESTE NYT: Det første jagtvogns komsammen i 2015 er en realitet - ny tråd kommer lige om lidt... :-)

jagtvogn.jpeg

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) nico-lai Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Godt selskab. Beklager hvis tråden drejer af. Antallet på 170 skulle være delt på 30/140 i 74/75. Genforsyning er ikke kommet drypvis men i faste bestillinger. Så tab er ikke nødvendigvis dækket. En "overlevelseprocent på +30 er ikke umulig. Landrovere ligger over dette. Senere civile registreringer med datoer efter 75 er ikke bevis på senere leverancer, men det er derimod serienummer startende med 186/187/ etc.Det kunne være spændende at få eftervist.
Øjerne i bilen er beregnet til stropper når der køres uden døre. Dette var et krav på åbne køretøjer. Så det ikke blev farligt...

Farven er ganske rigtig sk80, efter 1980. Men før 1980 hed den danske grøn sk67 eller sk69. Og ja farven er jo falmet, men under værktøjs låget og under den i 1980 påførte sorte, kan man finde noget. Sk80 har iøvrigt udviklet sig fra blyholdigt opløsningmiddelsbaseret til vandigt.. Blyet dæmpede jo jordradarstråler så vores biler "næsten" var usynlige ;-

Ja de rustede, min er behandlet med dinitrol fra hæren, men de steder den ikke fik var meget slemme.

-------------------------------------------
vw181
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som sagt, lad bare tråden køre derudaf :-D

Hvem er så friske på at tage udfordringen op? http://vwnettet.dk/topic/207791

Jeg er meget god til olie på fingrene, men en klovn til sådan noget IT noget...

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) hym Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Nicolai.
Flot arbejde med male RAL koder. Interessant!
Mht. serie numre på jagtvogne, så er de tre jeg ejer af forskellig årgang, men alle er ex dansk mili.
Min 1974 er der ikke tvivl om iflg dine oplysninger, men de to andre har hhv serie numre 186 og 187??? Min genbo modtog dem også senere end 1974/75 og i relation til senere rustbeskyttelse erkendte VW også at der manglede yderligere drænhuller i panelerne ved hjørner hhv for og bagskærm. Modsat Danmark var Tyskland ligeglade, for de erstattede hurtigere og nemmere materiel. Men VW 181 var jo trods alt kun en hurtigt (og modvilligt) produceret bil som erstatning for det sløve NATO samarbejde vedrørende 4x4 EURO-JEEP, så det var begrænset med livsforlængende modifikationer. (Modsat de konstruktive ændringer såsom IRS)
Mht øjebolte, så giver det du siger god mening. Men de blev efter sigende også brugt af HMAK til at løfte karossen med. Det der undrer mig lidt, er at min HMAK typegodkendelse også foreskriver brug af stropper ved kørsel uden døre, men pudsigt nok er der ikke anført hvor de skal monteres. (De plejer ellers ikke at udelade det mindste!)
I min mili "Kontrolbog for motorkøretøjer" mangler jeg desværre bemalingsmønster for camouflage. Den kunne være sjov at have.
Andre interessante facts fra den: Kørsel tilladt med 3 personer med udrustning eller 4 uden udrustning. Ved kørsel i terræn er brug af sikkerhedsseler ikke tilladt. Max vægt i bagagebærer for sløringsnet - 25 kg.
Men igen, flot arbejde og meget interessant og informativt.

-------------------------------------------
V-MEK in a VW 181.
VW 181 1976 Driving.
VW 181 1974+1977 Idle.
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er sgu grineren :-D Denne bil er kun 7 numre fra min egen, der oprindeligt hed 45.408

vw 181 45401.jpg

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) jens 181 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er der et sted hvor man kan slå op hvor eller i hvilket regiment ens bil har kørt hvis man har milli nummeret på den...??

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) hym Member
Skrev for 9 years siden | | | |

HNC: Så er du jo nærmest lidt kongelig...

Jens 181: Mig bekendt kan man ikke søge på hvilket regiment, værn, korps eller kommando de har kørt i. Men super interesseret hvis man kan.
(Tror de har kørt forskellige steder på skift, og ellers opmagasineret på depot/motorgård. Dette medførte også ensartet slid på hele beholdningen. Men igen, kun et kvalificeret gæt.)

-------------------------------------------
V-MEK in a VW 181.
VW 181 1976 Driving.
VW 181 1974+1977 Idle.
(permalink) nico-lai Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hym; så er det bevist. 186 og 187 er jo 1976 og 1977. Det betyder at antallet nok er langt højere end 170. Jeg på hæfter billede af stropper. De føres som på billedet, når der er døre i, og trækkes frem uden. Mht bemaling af sorte kanter i 1980, var det netop sådan. Fremstående dele - hjørner- skulle være sorte. Har ikke set mønster for det. Den ældre kampvognsmand jeg har talt med, fortalte at det blot var således det blev beordret..Hvis andre ligger inde med detail forskrifter kunne det være rart at se.

HNC; Din farve ligger meget tæt på det senere royale foto. Godt ramt. Jeg håber min engelske dur. Ellers må jeg til esbjerg.

Btw. Stevnsfortet blev udgravet af Rasmussen og Schiøtz. Kendt som rend og skid, i sin tid. ;-)

HNC

img_2460.jpg

-------------------------------------------
vw181
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Du behøves nu ikke ta' helt til Esbjerg, du kan bare bestille ved en af forhandlerne :-D

Jeg har et camouflage skema på M181 til at ligge. Prøver lige at grave det frem.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) hym Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Nicolai.
Tak for info om Stevnsfortet. Var i mange år ikke offentlig viden, men er åbenbart nu;-) Mig der ikke er opdateret. :-D
Mht. bemaling. De PMV M113 A1 jeg var fast personel på i min første tjenestid blev malet ifølge et overordnet mønster. Det gjaldt alle i vores batteri. Ikke præcist malet, men pø om pø. Det går åbenbart ud på at sløre de skarpe og unaturlige hjørner og kanter, præcist som du beskriver.
Mht. 170 styk VW181 i 1974/75. Var det ikke første kontrakt levering? Sådan læser jeg det i de forskellige henvisninger.
Super super fedt med billed af stropper. Giver god mening. Tak for det.

Men uanset hvad, fedt at køre jagtvogn.
Held og lykke med din, håber du får den på forkant istedet for bagkant.

-------------------------------------------
V-MEK in a VW 181.
VW 181 1976 Driving.
VW 181 1974+1977 Idle.
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hym, du skal jo bare dukke op til træffet d 7-9 august - der bliver masser af detaljer at lure på :-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Krudt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

indregistrere : 1975 dk
Mvh
Krudt

-------------------------------------------
M 181
kallekrudt@it.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Listen er opdateret. Vi er nu oppe på 58 biler :-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) hym Member
Skrev for 9 years siden | | | |

PS. Hvad med den Jagtvogn der er til salg ved Hove biler i Sindal? Er oprindelig tysk at se på men har dansk indregistrering. Er den på listen?
http://www.dba.dk/vw-m181-16-jagtvogn-1978-km/id-503334671/

-------------------------------------------
V-MEK in a VW 181.
VW 181 1976 Driving.
VW 181 1974+1977 Idle.
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den er ikke på listen, men det kan den da komme ;-)

...sådan, så er vi på 59 biler!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) hamsedk Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nøjes hvor ville jeg gerne have sådan en

-------------------------------------------
</a
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Køb en, og du vil aldrig se dig tilbage... :-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Liste opdateret. 60 biler i alt :-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) MAK100 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

En 1979´er og indregistreret
plus en 1979 på lager
Begge tyske biler

-------------------------------------------
Martin mak@cool.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Martin,

Super, så kom der jo lige 2 mere :-) ...og velkommen til!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Skal vi snart ha´ flyttet nogle vogne fra "På vej" til "Indregistrerede"? :-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Brilleftter Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så skriv lige nr 63 på listen en 76ér :-)

(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Gerne! Hvilken kategori skal den i? ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply »

You must log in to post.