det er kun hvis der ikke er nogen fortilfælde i dk - der kører jo en del 67 westfaliaer rundt...
men læs evt dette og vuder selv http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Dataerklaeringer.aspx
Jeg tror man overfortolker reglerne. Det med en dataerklæring er noget med at hvis nogen, en campingvognsfabrik, bygger en camper op på et varevognschassis. Så vil man have en dataerklæring på at varevognen opfylder personbilskrav til f.eks. kolisionsikring og forurening.
Det er ikke aktuelt på en gammel bil.
Det er bare at syne den. DU hævder så det er en personbil og anvendelsen er beboelse. Så skriver I bare det og så er det op til SKAT om de vil godkende den til beboelse. Krav om ståhøjde kan jo f.eks. blive et problem. Men igen en gammel bil der kører mange af
Fedt. Tusind tak. Så finten er at insistere på, at det er en personbil, som kan anvendes til beboelse (?). Kan det have nogle afgiftsmæssige konsekvenser set i forhold til, at det var en camper (eller det er måske så lidt, at det er ligegyldigt).
Finten er at du indregistrere den som en personbil, og betaler fuld afgift , så du ikk efterfølgende får et gok i nøden hvis du mangler en sovepose eller andet happengut.
Det første knald er altid det billigste
Det er ikke en finte.
En "Camper" er en personbil og i punktet "anvendelse" står der beboelse.
En personbil er en- ja gæt selv og under anvendelse står der i stedet "personbefordring"
Grunden til at jeg skriver at DU hævder det er personbil til beboelse er at det er ikke noget synsmanden bestemmer. Han opretter den i Motorregisteret som personbil til beboelse. Men det er i sidste ende SKAT der afgør om den bliver det.
Hvis ikke kan du gøre som 1960 cabriolet siger og indregistrere den som personbil. Når den er så gammel er der ikke krav om sædeantal, seler osv. Og så kan du gøre med den hvad du vil, bare du overholder totalvægten.
Jeg ved ikke hvad der er billigst.
Hej Frank, tak for det. Det mystisk er bare, at de kræver den rådne dataerklæring, og det gør de så formentlig ikke når det er en personbil... Ringer og snakker med dem i morgen.
Kender nogen af jer cirka forskellen i afgift camper kontra personbil?
TUSIND tak for hjælpen.
Hvis de kræver en dataerklæring er det fordi de ikke ved hvad de ellers skal finde på. Find en synshal med erfarne folk. ( folk der har arbejdet ved statens bilinspektion )
der er jo regler for camper - bla stå højde - har man ikke det er det jo ikke en mulighed.
også er der kun personvogn afgiften tilbage - der er også andre betingelser for camper afgiften - men jeg kender ikke detaljerne, mener at bla 4 sovepladser måske er en betingelse.Det er de færreste splitcamperer der har det.
men alm personvogns afgift giver også mange fordele som camper og veteranafgift ikke giver..
men kan køre i fred og ro, og ombygge sin bil næsten som man vil - uden at ha fnold og fnat i nakken, det er mange penge værd, og kan i mange tilfælde være en kæææmpe besparelse på sigt..
Også kan bilen også sælges igen uden restiktioner og betingelser om feks 100% organilitet mm.
hvis bare man kører "original camper" er der da ingen problemer med nfold og fnat....
livet er for kort til den slags - man må jo principielt ikke engang fast monterer en strømforsyning eller en moderne radio..... principielt !!.. på veteran - aner intet om hvad man må og ikke må på camper afgit.
Arh, når man nu ikke kører med bling bling fælge, stor motor, smallet forbro osv osv, går det jo nok.
ja måske ;-) men får jeg en bøde for at køre med bling bliver jeg da muggen at andre kører med bumbum radio - ret skal vel være ret.. og måske fnold og fnat er enig og måske ikke... måske ikke; er dog nok mest sandsynligt ja... men uorg er jo uorg retsligt set...
Lad være med at snyde den ind på camperafgift, betal hellere 15000kr mere så du er sikker
Hvis du får en knald senere hedder det fuld afgift og bøde, og så skal du måske betale 60000kr
Lars er det en original camper på papiret gælder reglerne om sovepladser, køkken, ståhøjde osv. Ikke.
Bare at den er original, men bygger du en bus eller panel om, skal de krav opfyldes..:)
Det var hvad jeg har fået afvide..
Jeg synes ikke at det er en chance at tage ihvertfald
er det en orginal WESTFALIA camper og den skal være 100% turde jeg godt tage chancen og spare de penge.
men ville jeg feks ha en lidt større maskine eller lidt mere sikre bremser på et tidspunkt hvilket man bør - så havde jeg valgt personvogns afgiften.. selvom den er dyrerer.
Hvis den er fabriksbygget skal den da indregisteres til beboelse med 0kr i afgift og uden brændstoftillæg. Alt andet ville være hul i hovedet.
Prøvede i to dage - uden held - at få fat på A-plus' "tekniske orakel", som var ham synshallen ringede til.
Kørte til nabobyen med owners manual under armen og en registreringsattest, og bussen er nu synet. Personbil til beboelse.
Tak for hjælpen alle.
Var den i maribo idag?
Jep :-)
Den er super fed! Den blev synet hos min Svigerfar.
Ja, den bliver helt super, når den lige bliver sænket en bitte smule og får et sæt Fuchs på. Det var min far der synede, godt han tog til Maribo. En god mand din svigerfar :-)
Nyboe: Kan du ikke lige sende mig en mail på vw@primitiv.dk. Tak