Karmann Ghia coupe 1,3 lit 6v 1966, t2 Westfalia 2,0 Aut 1977
Bilen lige kommet tilbage fra maler.
fik lige lidt billeder fra autolakerer. Tak for disse.
Nu er bilen faktisk færdig. Jeg har kørt konfirmationskørsel den 19 april fra Holme kirke i Aarhus, og den 25 april fra Aars kirke. ren fornøjelse
Flot arbejde!
Har den været i Danmark længe ?
Martin
Hej Martin. Den har altid været i Danmark . Første ejer er Fru Ellen Fischer fra København ( ejer i mere end 30 år) jeg har alle reg attester. Jeg er 4 ejer. Bilen er fra 1966.
Ha-ha, så har jeg repareret på den en gang eller to for 20-25 år siden. :-)
Martin
cool - især looket med de sorte kapsler virker ret godt - skal du ikke ha chrometrimmet på rudelisterne igen - det er en øv ting de mangler på mange ghiaer... det er et must have ;-)
Tak! Bornholmer. Ja du har ret, men jeg var lidt i tidspres, så valgte den nemme løsning. Men på et eller andet tidspunkt kommer der de rigtige i igen.
Udskiftede du gummilisterne ved bagruden og ved popout-vinduerne eller monterede
du de samme igen?
Og i givet fald, hvor købte du og hvordan oplever du pasformen ?
Martin
Martin ved du hvem den første ejer var, og hvad hun beskæftigede sig med? Mvh Steen PS. Så er det da derfor min bagklap ikke passede helt hvis du har skruet i den. Ha ha!
Ja dem skiftede jeg, men de passede ikke super godt. Svære at lukke igen uden hjælp. De er købt ved Karmann Ghia klubben.
Jeg husker ikke hende så godt som jeg husker vognen, for hvis jeg ikke tager meget fejl, så har
den lidt af en historie;
Den blev totalrenoveret en gang midt i 90'erne og kort tid efter totalskadet.
På broen, hvor Englandsvej går over motorvejen, blev den ramt så hårdt bagfra, at bagruden
på det nærmeste stod lodret og dørene satte hver et baghjørne i asfalten.
Vognen var kendt af Dansk Karmann Ghia klub, men ejeren var ikke medlem.
Der var et langt trækkeri med forsikringsselskabet, som havde svært ved at indse værdien af vognen.
En 30 år gammel folkevogn var ikke mange sild værd på det tidspunkt, heller ikke selvom den var totalrenoveret,
men det endte med, ikke mindst takket være klubbens (med-)stifter og daværende formand, desværre nu
afdøde Claus Bjerg's store indsats (for et ikke-klubmedlem!), at der blev forhandlet en fornuftig erstatning i
hus til ejeren.
Men her stopper historien jo ikke, for Claus købte derefter vognen fra forsikringsselskabet. Det skete ikke
så sjældent i totalskade-sager, da der så godt som altid var gode dele at hente ved at pelse de skadede vogne, og
dele til Karmann Ghia var nærmest umulige at få fat på i 90'erne, hvor VW havde ryddet alt ud (destrueret) og ikke
mange var begyndt at reproducere.
Men Claus havde en anden idé med denne vogn, primært fordi den basalt set var i utrolig god stand, så han
fik den kørt ud til Teknologisk Institut, hvor de ved hjælp af laseropmåling - en på daværende tidspunkt ret ny
teknologi - fik trukket vognen ud til original længde og skubbet den sammen til oprindelig bredde.
Den endte med at blive en af Danmarks flotteste Karmann Ghia'er og den kom såvidt jeg husker også til at pryde
klubbens julekort dét år.
Første ejers navn ringer en klokke hos mig, ligesom vognen selv virker bekendt.
Men er det så helt sikkert den samme vogn ?
Ja, det er jeg ret sikker på;
Ligesom det er tilfældet med Type 1 (boblen), er årgang 1966 også en one-year-only for Karmann Ghia. Den
er en lidt spøjs overgangsmodel med flere, for årgangen unikke, detaljer.
Karmann Ghia Type 14 blev produceret i 20 år (1955-1974) og der blev igennem de officielle kanaler importeret
ialt ca. 200 Type 14 til Danmark svarende til gennemsnitligt 10 vogne om året.
Heraf var ca 10% cabriolet-modeller, hvilket giver ca. 9 importerede Type 14 coupé-modeller i hver årgang.
Statistisk set (fra klubben) er ca. halvdelen af alle importerede Type 14 gået bort af forskellige
årsager inden de opnåede en alder af ca. 30 år, hvilket så efterlader os med ca 4-5 vogne af hver årgang.
- Modellen er korrekt.
- Årgangen er korrekt.
- Farven er korrekt.
- Den er fra København.
- Og nu siger du, at bagklappen ikke passer 100%
:-)
Jo, jeg er ret sikker på, at det er den vogn.
Martin
Tusinde tak for den historie. Spændende om det er min bil, men det må jeg kunne se på reg attest.
Den er sku' blevet lækker, set i lyset af at det er en gammel totalskadet balje, hvor bagklappen ikke passer 100%. (o;
(Misundelse er en grim ting)
Karsten
Jeg fandt lige en salgsannonce. Sort/hvid, håndskrevet og kopieret som man gjorde dengang.
Jeg er ikke sikker på årstallet men sandsynligvis omkring 1994-95.
110.000 var en meget høj pris, men efter uheldet blev vognen renoveret for omkring 80-90.000 og
hvis man lægger et beløb til for handelen med forsikringssselskabet, så ender vi nok deromkring.
Desuden var den, som allerede nævnt, i fantastisk stand og hver en krone værd.
Martin
Sjov annonce.
Classicvwparts var så venlige at skaffe en original himmel fra Belgien i en ruf. Montering tog en hel Søndag, men når man ikke har prøvet det før er det vel ok. Nyt tæppesæt er osse indkøbt i helt sort, men skal først monteres når engang der bliver tid.
Mangler en højre siderude till ghia
Mener jeg har en H og V siderude, hvis det er til døren?
Det er ruden bag passagersæde med opluk jeg mangler.
Jeg har et sæt på lager
Mvh Bjarne
Hej Karmann57
er de originale?vw logo årgang? min er fra 1966. pris?
Ja de er original. Jeg tager et par billeder nå jeg kommer hjem.
Mvh Bjarne