Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justerbar "gamle forbro"

Tags:
No tags yet.

(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg undres?? Hvordan justere man "Puma versionen" af den gamle forbro? Der er ingen bolt til at justere højden, men kun selve pinbolten (pinolskrue) og møtrik til sikringen af forspændingen på torsionsstængerne?? Problemet er ikke at få bilen ned, men hvordan fan... får man den op igen?? Man kan ikke komme til at hive svingarmene langt nok tilbage for der sidde dumpstoppet i vejen....

Er der nogen der kender et trix??
(permalink) Rolf Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jamen så er det jo nok ikke en justerbar forbro du har... :'( :'(

Der er to slags versioner af justerbare forbroer:
1) der sidder en bolt vertikalt som presser på en aluklods hvori bolten som holder torsionfjerderne sidder. Den vertikale bolt  kan ændre på torsionfjedernes "0" punkt og dermed højden på forenden af bilen.
2) Der sidder ligesom to rækker af tænder på hver side af bolten som holder torsionfjederne og der er så et tilsvarende stykke med tænder som vender ned mod tænderne på hver side af bolten. Dette stykke har fat i bolten som holder fjederne.  Man ændre så torsionsfjedernes "0" punkt ved at flytte dette stykke et eller flere hak alt efter om bilen skal op eller ned med forenden.

Ja det er lidt svært at forklare, men jeg prøvede da i det mindste... ;D ;D Jeg er sikker på at du kan se hvad jeg mener lige så snart du ser det på en sænkningsforbro. Forøvrigt er sænknings metoden den samme om det er en forbro med styre/bundbolte eller med bærekugler. 8)

Mvh
Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) spliff Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tak Rolf... Jeg er helt med på hvad du mener..og det er ganske tydeligt forklaret. Jeg har den "ikke justerbare" version (nr.2). Dette ændrer dog ikke faktum af at nr.2 også skal kunne justeres - både ned OG op. Spørgsmålet lyder om der er en "work around" på hvordan man får bilen op igen?

Som jeg ser det er den eneste mulighed at skrue hele lortet fra hinanden igen.. få trukket svingarmene så langt ud at de kan paserer dumpstoppet og få vredet torsionsstængerne op på "0" igen?? Det kan sgu da ikke være rigtigt...uuuhhhuuu :'( :'( :'(
(permalink) Rolf Member
Skrev for 54 years siden | | | |

Du hæver da bare forenden på bilen og sætter et par bukke under (sikkerhed husk det nu !!!) og løsner bolten så stykket med tænderne bliver løst og vægten af hjulet etc vil så flytte på det sagerne. Piece of cake ;D ;D Fjerdene kan ikke flytte sig inden i forbroen da de sidder gennem et hul der er formet ganske nøje efter fjedernes form. Så hvis du føler at du har mere styr på tingene kan du uden problemer tage bolten helt af.  
Men igen skal jeg mane til forsigtighed når man arbejder under en bil. HUSK S
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det er åbenbart et problem at dientificere forbroer, så jeg bringer lige billedet igen..

[img:9e8f26f805]http://medlem.spray.se/vwmorten/forbroer.JPG[/img:9e8f26f805]


Apropos sikkerhed, så blev Danborns ven Henrik mast af anhængertrækket mens hans to børn så på, da han "lige" skulle fixe varmekablerne på hans splitbus (uden at bruge bukke)

Reply

You must log in to post.