Bobbel_Janus skrev:
[quote author=spliff link=board=teknik;num=1021229656;start=0#3 date=05/14/02 kl. 19:49:37]Ja...fedt ser det ud med en sænkning og 135'ere... og dejlig let styring, MEN regn ikke med de bedste bremseevner og specielt ikke i regnvejr. Trust me... jeg taler af bitter erfaring...
/Spliff
Hej spliff.
Jeg har 125/65-15 på fra en 2CV,og det er faktisk ikke så ringe som jeg troede....
Jeg har skiver på foran og type3 tromler bag,det hjælper selvfølgelig også lidt på det...Man skal jo bare være lidt på mærkerne når man bremser,så går det sgu fint...
Hilsen Janus.
INGEN 2cv har kørt med 125/65x15.
Et Michelin X (original montering på 2cv) var et 125/90x15, et andet alternativ var Michelin zx i 135/82x15.
Et meget brugt alternativ, til custom byggede 2CV modeller er 135/75x15 eller 145/65x15, begge Smartcar fordæk.
Tro mig, jeg kender lidt til 2CV.
(Blandt andet kan jeg da smadre to myter: En 2CV er ikke bedre i sne end andre grundet de smalle dæk, bilen vejer 550kg og har et kontakttryk på vejbanen som en Golf på 255 dæk, altså har den bredere dæk end gennemsnittet, relativt.
At de er bedre i sne skyldes lav vægt, høj frihøjde og lavt drejningsmoment.
En 2CV er blev ikke forbudt i Sverige fra år 1969 grundet manglende kollisionssikkerhed, det skyldes blandt andet manglende forlygterensere, manglende nakkestøtter, et kreds bremser, men altså ikke grundet kollisionssikkerhed, derfor kan en 2CV lavet efter 1985 indregistreres uden problemer (man skal blev ansøge om dispensation for manglende forlygterensere).)