svinghjulsbolten (VIGTIGT)
Hvaaaa hvor meget skal man spænde bolten når man kører med en 69mm modvægtkrumptap med lettet svinghjul
Kender en der næsten tabte svinghjulet da det ik var hårdt nok med 350 nm
Vi er lidt Lyse-grønne herover på fyn såååååå HJ
Fyn er fin!
Hvis i bruger std.bolten skal den spændes med 35MKG.
Er det en HD bolt skal den spændes med 60MKG.
Eller sagt på en anden måde,Tag et 2meter vandrør på 36mm nøglen 2 mand holder motoren og en rykker i jernrøret,så skulle det være spændt.Men husk kun lige til bolten knækker og så en1/4 omgang tilbage ;D
Hilsen Janus.
Ps:Husk nu ikke noget med locktite.Det er ikke til at skille ad igen.
Jeg spænder med ca. 96kg..
Jeg har motoren i en motorbænk og bruger 1m langt rør med en 36mm top svejset fast på. Når jeg så lægger al vægt i giver det 960 nm. -så flyver det ikke af.. :o
Hvis jeg bruger et længere rør eller "hopper", så knækker bolten..
Jeg har aldrig brugt HD-Bolte, der er noget med at man skal checke om de "bunder" i gevindet´, inden de har fået fuldt moment.. :o
Hej igen.
De 35mkg og 60mkg er taget fra DALLHEMS katalog,bruger selv den med jernrøret.
Den med at hoppe på jernrøret var ment som en joke,jeg tænkte ikke lige over at det kunne misforstås.( UNDSKYLD hvis jeg vild ledte nogen) Jeg har ind til for et par dage siden ikke haft en motor bænk der kunne holde en motor mens man spændte svinghjuls bolten på,så den med en der holder motoren på gulvet og jeg stillede mig så op på jernrøret,den er sgu god nok(nu vejer jeg jo også kun 87kg).7 9 13 bank under bordet,har ikke knækket nogen bolte,ej heller "tabt" svinghjulet.Den med at røret skal være 1m og så en tyksak ;D på 96kg til at hænge i det,den er sgu god.Det havde jeg ikke tænkt på.....Du er sgu da snedig Morten...
96kg mandfolk+1meter jernrør=96mkg.
Hilsen Janus.
Du er jo snedig !!! :)
Tyksak..? Hvem..? -Stol aldrig på en mand under 90 kg !!
;D
Alt under 95Kg er feminint..... :-*
I er sgu' da ikke andet end en flok drenge fra en børnehave ;D ;D
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
rigtige mænd regner ikke i kilo men i ton ;-) alt under 0,1 ton er ikke godt ;-)
Jah, jeg hører jo nok osse til i børnehaven så.
Men i er dælme ikke kede a´det, når i spænder org. svinghjulsbolte optil 95 kg!!!!!!!!!! DAMMN !!!
Min ledetråd er, når først endeslør osv. er OK at bruge en ny skive, og så en lille smule rød loctite, (en stribe rundt på bolten) og jeg har sikret mig at den ikke bunder i gevindet. Så spænder jeg 45 - 50 kg og SLUT! - Jeg har aldrig tabt en bolt, med undtagelse af nr. 2 motor jeg lavede til mig selv. Det var fordi stifterne var for lange, så jeg spændte på dem istedet for svinghjulet!
Til gengæld 8-stifter jeg ALT over 70 hk.
Jeg er lidt undrende overfor det 8 stifts "hejs". Nu skriver du godt nok at du stifter alt over 70hk om. Meen efter min bedste overbevisning(Og jeg understreger lige at det er RENT teoretisk) så burde der ikke være oveklipningsproblemer på selv en rimelig tunet vw'er, FORUDSAT at der ikke er "slok" i systemet.
Klippes 4 stifter i "virkeligheden" oder??
Njah, i virkelighedens verden er der da af og til set motorer på op imod 100 hk der har overlevet på 4 stifter. Men det kræver altså kun EN super grip dragstart til at klippe dem, hvis uheldet er ude. Det så jeg engang i England på Avon Park i klassen "Run what you brung" - En ung fyr med en ikke specielt voldsom 1914 T1, kørte en tre gange, for sådan lige at lære lys og bil at kende, for så næste gang art sende den afsted for fuld hane. Han kom kun lige over startlinien den sidste gang!!! SUUURT!
Så derfor gør jeg som jeg gør.
Farmer: Hvordan får du løsnet den bageste bolt igen når du bruger locktite? HarTherkildsen gamle 1776 CT blok, hvor jeg havde store problemer med netop denne bolt. Jeg ved jo det var jer to lavede motoren såååh........Jeg prøvede med varme, luftnøgler og alt hvad jeg kunne af voldsomme bevægelser, intet hjalp.
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Altsåeh, en almindelig luftnøgle kan SLET ikke løsne den bolt. Den slår kun det halve af hvad der er nødvendigt. Og du skal være meget forsigtig med at bruge varme!!!.
Garagemetoden er:
Placer motoren på gulvet. Sæt et stykke 2x4" eller 4x4" træ ind under det højre topstykke. Tag så den store krydsnøgle og sæt på bolten. Find så et eller andet stabilt og sæt under den anden ende af krydsnøglen så den ligger lige. Så står du op på "løsne" siden på nøglen, gir et lille hop, (måske to) og vupti så er bolten løs.
Hvis baskeren allerede er ude af blokken skal du ha´en seriøs skruestik at holde den i, og så en forlænger på krydsnøglen,eller gå ned til din lokale smed med en stang wienerbrød og låne hans 1" luftnøgle. Den behøver knapt komme igang før bolten er løs.
Sådan !
- Skal den motor iøvrigt aldrig ud at køre igen ???
Jaaa du savner den tydeligvis..... :)
De arme topstykker var jo praktisk talt fræset væk af Jørgen Starup og med Carstens kørsel kunne de ikke holde. Motoren var lidt træt, og trængte til en kærlig hånd. Den blev aldrig realiseret grundet dengang dårlig økonomi....bilen trængte mere end motoren. Men den er samlet igen, og der er indkøbt diverse nye blæserskjolde. Med en seriøs montageindsats og et fornuftigt vippetøj og ny ekstern oliekøler er hun på banen igen.
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964