Ladelampen lyser ???
Ladelampen i min 67´er type 1, begynder at lyse svagt ved højere omdrejninger. Den lyser kraftigere og kraftigere jo flere omdrejninger motoren kører med. Jeg har prøvet at stramme ventilatorremmen. Det hjalp ikke. Det er en 12 volt, helt standard motor.
Hvad kan det skyldes ? ???
Laderelæet er højst sandsynligt stået af..
jeg har samme problem, bare ved lave omdrejninger. den slukker så ved høje omdrejninger. Er det også laderelæet eller ??
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Hej med jer.
Jeg har haft samme problem med min 1303 som du beskriver Henrik,det var simpelthen kulne der hang.Jeg fandt nogle der var lidt mere gods i på en anden gennerator og så fik det hele en ordenlig renser....Det virkede for mig.Prøv det som en start inden at du begynder på relæ skiftet,det tager 20min...
Hilsen janus.
Samme problem på min bay - en renovering af generatoren (relæ, kul etc.) skal nok gi´pote. Prøv lige at tjekke hvor mange volt lortet trækker når motoren er igang. Hvis ikke der kommer en 14/15 V ud af røven på generatoren må jeres batterier alt andet lige stille og roligt blive flade.
Cheers,
Kasper
Prøv evt at montere en ekstra tyk plus ledning mellem generator og batteriet.
Har haft samme problem og med en generator. Fejlen var en dårlig forbindelse mellem generator og batteri. Mål evt. spænding inde i bilen kontra omme på generator. Hvis der er spændingsforskel forårsager det lys i ladelampen. Ladelampen får under drift to plusser - én fra batteri og en fra generator. Hvis motoren ikke kører, ja så lyser den med de 12 V fra batteriet.
Når motoren kører får ladelampen strøm fra både generator (14,4 V) og fra batteri. Hvis disse ikke er af samme størrelse, så render der jo en strøm, og dette kan ske hvis ikke batteri og generator er ordentlig forbundet. Den vil typisk lyse med 2-3 V (14,4-12 V)
Pyhhhhh en lang forklaring...håber det kan forståes
Du kan hurtigt afprøve det ved at sætte et startkabel fra bat. til generator.
mvh. J.
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
jeg har det samme problem. dog min lyser kraftigt konstant. det er enten en løs forbindelse ved min, eller som jeg siger til dig her.. det kan blandt andet være du skal have udskiftet kul i din generator. Mvh Morten. p.s. hvis det er det med kullet, kan eller vil du ikke være flink at svarer tilbage om hvor du har fået fat i kul for jeg kan ikke finde det nogen vejne.!
Generator eller dynamo ?
Hvis kullene er slidte kan den godt kaste dem ud og holde op med at lade ved høje omdr.
Prøv mu lige at måle volt på batteriet med slukket motor, lige over tomgang og når den begynder at lyse, og kom tilbage.
Hvis kullene ser fine ud, så skift relæet, hjælper det ikke, så skift dynamoen. Man skifter ikke dynamo uden at sætte et nyt relæ på. Det vil være spild.
Og du har selvfølgelig kontrolleret for defekte kabler/kabelsko på dynamo/starter/batteri og oppe ved ladelampen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jesper_Arndt er inde på noget af det rigtige i hans forklaring omkring spændningsfald.
På 6 volt bilerne tror jeg det er mere reglen end undtagelsen at ladelampen lyser svagt når man kører med det lange lys om natten.
Jeg betragter det nærmest som et sunhedstegn, som indekerer at dynamoen virkelig bestiller noget.
Problemet, hvis det er et problem, afhjælpes ved at reducere spændningsfaldet i kablerne mellem dynomo/laderelæ - batteri og frem til instrumentbræt.
-------------------------------------------
99557244
Hvis en 6 volt lader godt og lampen så begynder at tænde. Er det spændingstabet omkring instrument, tændingskontakt mv. der skal reduceres.
Da jeg var hos VW lærte vi at sætte en 12 volt pære i til ladelampen. Efter at man havde kontrolleret at bilen ladede.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.