Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Accelerationshul VW 1303

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Min VW 1303 vil ikke accelerere ordentligt: Når man træder på speederen, bliver den først langsommere og hakker, inden den accelerer rigtigt. De første minutter efter start går det dog fint, og når den er rigtig varm, er det lidt bedre.

Motoren er en 1,3 med 44 hk og 31 PICT-4 karburator. Der er skiftet tændrør, justeret tænding og tomgang samt accelerationspumpens dosering. Flere mekanikere har forsøgt sig, og faktisk optrådte problemet også med en anden karburator, og siges at være typisk for den motor.

Jeg er desperat: Bilen er ellers meget fin, men dette ødelægger totalt min køreglæde! Kan nogen hjælpe?
(permalink) MchAlf Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Hej Simon.

Har du tjekket om din vaccum dåse på strømfordeleren / forbindelsen fra karburatoren er tæt ???
Kan pladen under platinerne rotere let ???

MchAlf.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Hej MchAlf

Tak for svaret. Ja, både vakuumdåse og platinunderlag virker angiveligt, som de skal.

Jeg har nu besluttet mig for at bekoste turen fra Malmø, hvor jeg bor, til Flensborg, hvor jeg kender en Bosch-mand, der har kunnet løse selv de mest irriterende karburatorproblemer hidtil. Men har du flere ideer, hører jeg gerne om det. Det siges jo at være et kendt problem med 44 hk motoren. Mange lever sikkert bare med det, men jeg kan ikke holde det ud.

Simon
(permalink) 1303_Mikkel Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Hey Simon.

Jeg havde selv problemmer med at min 03'er opførte sig mærkelig når jeg trådte speederen helt i bund... Som om den ikke lige ville trække det sidste...

Problemmet blev løst ved at købe en 009 strømfordeler... Den dropper vacumforstærkeren og bliver selvstyrrende. (Efter hvad jeg har forstået ;o) Men hoved pointet er at problemmet blev løst og køreglæden røg fluks tilbage...

Det billigste sted at købe sådanne en strøm fordeler er hos Bendt i "Kit og Buggy Service"

http://www.kitogbuggyservice.dk

Håber det hjælper ;o)

P.S. Det fedeste ved strømfordeleren er at du også for bedere benzin økonomi!!!!
(permalink) Rolf Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Mikkel, jeg må indrømme at du er den eneste jeg har hørt om at det hjælper at udskifte den orginale strømfordeler med en 009'er, hvis vel og mærke den orginale er OK. Faktisk bliver netop det syndrom som Simon beskriver betydelig større på en ellers standard 1303 motor når den får en 009'er . Men OK viker det på din bil er alle selvfølgelig glade.  
Dog tror jeg at Simon's problem ligger i tilstoppet forvarmningsrør på indsugningsmanifolden. En 1303'er har dog tit og ofte været plaget at dette accelerations hul, selv fra ny af og "fejlen" ligger faktisk lidt dybere en jeg vil komme nærmere ind på her for ikke at forvirre mere end nødvendig. Dog er det som Simon beskriver mere alvorligt end dette medfødte problem.   Forvarmingsrørene er dem der er forbundet med udstødningen helt oppe ved topstykkerne på cylinder 2 og 4. Du skal have manifolden af og så blæse gennem hullerne som er forbundet med udstødningen. Hvis der ikke er hul igennem fra side til side skal du forsøge med diverse rensemidler og svejsetråd for at få renset det hele ud. Et alternativ vil måske være en anden manifold som er OK.

Prøv at checke om din vacuumdåse på fordeleren virker, ved at afmontere dækslet, dækplade over platiner samt rotoren og så sug i den slange/rør som går op til karburatoren. Hvis vacuumdåsen virker skal du nu kunne se at pladen med platinerne flytter sig. Hvis du fornemmer en utæthed bør du undersøge vacuumslangen/røret og hvis dette er OK er det vacuumdåsen der er utæt og skal udskiftes.
Det beskrevne accelerations hul kan også skyldes en forkert dysning af karburatoren eller uorginalt luftfilter (eks. forkromet lav luftfilter).

Håber dette giver dig mulighed for at komme lidt videre med fejlsøgningen på din 1303'er.

Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Anonym Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Faktisk er problemet løst efter en lang tur med høj hastighed på en varm sommerdag! - mirakuløst!

Simon
(permalink) MchAlf Member
Skrev for 56 years siden | | | |
Jo..jo...

Af og til har motoren godt af, at blive brændt godt igennem ude på motorvejen.

Nok den sjoveste måde at reparere moteren på  ;D

MchAlf.

(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 56 years siden | | | |
hi folks,

jeg kender til det. har selv brugt ialt 6 forskellige carburatorer ... men det var kun en lille fejl:

kabel til tændrør blev skiftet - det var perfekt!

forinden havde jeg:

skiftet carburator seks gange
fået nye platiner to gange
testet kondensator to gange
skiftet tændspole
indstillet "lukkevinkel" (schlieswinkel) på tænding med perfekt 47 grader ¨./. 3 grader tolerance
tændingspunktet var perfekt 7 grader foran OT
alle luftledninger blev udskiftet til carburator/strømfordeler - jeg mener "unterdruckschlauch" - især porøs gummi skal udskiftes - det er pis!

jeg har søgt fejlen i 1 1/2 år på min gammel 34hk motor i min gamle "smølf". mange dage og timer gik på det. en eller anden gammel VW mester gav mig det praj - og det passede! disse kabel til tændrørene er et gigantisk problem, når de kommer op til en levetid på over 12-15 år. skift lortet ud - der kostet kun 10 euro!

der er helt klart, at en varm og lang tur kan hjælpe på dette problem, men såsnart det igen bliver kold og fugtigt er der igen fare for dette dumme problem.

jeg har pga. erfaringerne købt mig en stoboskopblity med lille computer på 12volt. den har kun kostet 45 euro hos conrad elektronic i tyskland. med dette aperat kan i altid checke tændingen perfekt på en gammel folkevognsmotor. den kører på 12 volt, sådan at den bare skal sættes på batteri i bilen. jeg klemmer den til tændspole og minus på karrose hved åben bagklap - i løbet af minuter (med meget erfaring) er den altid perfekt i indstliingen. jeg brugte kun 7,4 liter 1600ccm 50hk i cabriolet med 90kmh fra flensborg til BIC4 -> før var det 11-12 liter -> perfekt tænding i bilen.

a.s.a.p. om andre småting dertil -> check

http://www.conrad.de -> til den grønne tændpistol 12 volt!

man kan også checke 6volt motorer med den. man skal kun have et 12volt batteri.

i må undskylde, at jeg ikke kender alle danske udtryk på det. jeg øver mig i det!

jens
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 56 years siden | | | |
hi,
klart at der også skal skiftes i fordeleren!

jeg mener kapslen med de 4 kabeldimser og tilslutning til tændspole (verteilerdeckel) og den roterende finger.

minimum revner (næsten ikke til at se) kan være skyld i flere problemer på det.

jens
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 56 years siden | | | |
oh man!

det skal også siges, at der er 28 forskellige muligheder til at indstille de gamle motorer. det kommer helt an på typen!

sorry - jeg glemte det vigtigste

jens
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 56 years siden | | | |
hi,
aldrig skal der bruges brugte gamle kabler, platiner, tændrør, fordelere og andet pis - måske endda tætninger - oh man :-) det bliver bare værre.

kun i virkelige nødtilfælde - men problemet fortsætter så på den måde med nye problemer.

udskiftning af de der ting koster kun:
kabel ca. 10,- euro
tændrør ca. 10,- euro
gummi til luftledninger carburator/fordeler/luftfilter 5,- euro
platiner 3,- euro
rensning af carburator en dåse bremserenser - 4,- euro
tætninger til carburator -> sødmælkpakke!
strømfordelertop med finger - 10 euro,-

og man skal lære lidt om de 28 forskellige motortypeindstillinger.

gerne må man bruge en tom mælkepakke til selvlavede carburator-papir-tætninger. det er perfekt - et lille trik fra de gamle folk! det holder utroligt godt.

jens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
tætninger til carburator -> sødmælkpakke!.......

Okay... kan man bruge en sødmælkspakke/ karton til at lave en ny pakning af ????
Letmælk kan vel gå i en snæver vending ? :lol:


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply

You must log in to post.