min bil er begyndt at dryppe lidt olie :P og har fundet fejlen til at være i den foreste del af gearkassen. i samlingen, ved bund proppen. har spændt skitet efter, og håber det kan gøre det.... men vil da også lige tjekke om der nu er nok olie på gearkassen. har jeg gættet mig frem til gøres ved den prop der sidder lidt oppe på sidden af gearkassen? men det har vidst sig at være en store firekant, og sådan en nøgle ligger jeg ikke just inde med :-X hvor køber i jers vw værktøj? og hvad skal jeg fylde på af olie?
Først og fremmest ville jeg, i dit sted, være glad for at du overhovedet kan løsne/spænde bundproppen i gearkassen. Da jeg prøvede på min 1303'er fik jeg bøjet to nøgler, inden jeg gav op og pumpede den gamle olie ud gennem hullet i siden *GG*. Bolten på siden gav til gengæld ikke problemer. Jeg kan ikke huske hvad jeg løsnede den med, men det var ikke specialværktøj.
Så vidt jeg husker anbefaler Hayne's en Castrol olie til gearkassen (i hvert fald til 1303), så du kan sikkert få hjælp hos Castrol (www.castrol.dk). Hvis du finder en ældre mekaniker på et VW-værksted kan han sikkert også hjælpe. Min mekaniker mente at alle SAE 90 gearolier af rimelig kvalitet fungerede fint, så jeg købte noget almindelig gearolie hos Texaco og det ser ud til at fungere udmærket.
På en 1303'er skal olien tappes ud af hullet i bunden og den friske olie skal pumpes ind gennem hullet i siden. Da gearolie er rimelig sejt, kan det anbefales at varme olien op inden den pumpes ind. Når der ikke kan pumpes mere olie i gearkassen (= det løber ud af hullet) passer mængden. Det er vist lige lidt over 2 liter, der skal til.
Det er selvfølgelig muligt, at systemet er anderledes hvis din bil ikke er en 1303'er, men jeg håber at det gav dig noget at gå efter.
Jeg ved faktisk ikke om det er den samme bundprop i 1303 og 1600 motoren. Men min bundprop blev "forhandlet" løs Vha. To sammensvejste "17mm" møtrikker svejst på en 1 meter tenderstålstang... U Can't beat NM's ;D
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Jeg bruger også en bolt men det er kun en 10mm og den passer i proppen ( jeg retter dig lige REN ) og så svejs den på en stang så du kan få ved med en rørtang.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Ingen årsag..... Men det var nu 17mm "gaffelmål" jeg mente. At det så er en M10 bolt er rigtigt..
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
tak for hjælpen,det var nu proppen i siden jeg havde problemer med.. .men har fundet ud af noget værktøj, det bare at tag sig tiden til det, og 5min for an fræseren. ;) men stadig ikke helt sikker hvad olie jeg skal fylde på? der er vil nogen der ved det, i skifter vil også olie på jers biler engang i mellem :P
[quote author=klokmose link=board=teknik;num=1023804276;start=0#5 date=06/12/02 kl. 19:22:49]...men stadig ikke helt sikker hvad olie jeg skal fylde på? ...
Du skal bare have fat i godt 3 l. alm 90ér gearolie...
jeg prøver om det virker at sende et billede fra min instruktionsbog fra August 67.Måske det kan hjælpe.mvh luffe
1000 tak, for hjælpen ;D men nu hvor jeg skal i graven, kan jeg jo lige så godt skifte på motoren også ;) hvad fylder i på der? kender i ikke evt en hjemme side/bog. om alm vedligeholdse af vw tybe1.
Motoren skal køre på SAE 30 (plæneklipperolie)fra fabrik og i kolde klimaer (vinter) på SAE 20.mvh luffe
Svaret på hvilken motorolie du skal bruge afhænger nok af hvem du spørger. Min mekaniker anbefaler en SAE 50, Shell anbefaler deres blå Helix (delsyntetisk SAE 40) og nogle bruger åbenbart SAE 30 og 20.
Det vigtigste er sådan set bare, at du finder ud af hvad motoren kræver som minimum og sørger for at den olie du fylder på opfylder de krav. Jeg ved ikke lige hvor du finder kravene, hvis du ikke har en manual, men måske det lokale VW-værksted kender dem? Muligvis kender olieproducenterne dem også (Castrol, Shell, etc.)?
Vær iøvrigt opmærksom på, at tynd motorolie i gamle dage smurte væsentligt bedre end tyk motorolie, navnlig ved koldstart, hvorfor der tit i gamle instruktionsbøger o.lign. vil blive anbefalet en tynd motorolie (fx. SAE 20). Tykke motorolier er idag af en langt bedre kvalitet end de var for 30-40 år siden, primært takket være de additiver der tilsættes, så man kan oftest bruge en tykkere motorolie idag end man kunne tidligere. Fordelen ved en forholdsvis tyk motorolie er, at den ikke så let løber "de gale steder" hen som en tyndere olie gør, og sandsynligvis smører fx. en SAE 40 olie idag lige så godt som fx. en SAE 20 olie gjorde i 60'erne.
Men det er vigtigt, at du køber olie af en god kvalitet - altså et rimelig anerkendt mærke. Man kan sagtens spare penge ved at købe en billig olie, men de penge kommer man hurtigt til at bruge igen til motorreparationer.
Mht. bøger købte jeg selv en Haynes manual da jeg købte min bobbel og den er sådan set OK. Der ligger vist også et par bøger under "butikken" her på sitet, så mon ikke de kan anbefales?