Vi har en 1302 fra '71 med en 1500 motor i. Jeg ved ikke lige hvad årgange 1500 kom i; så spørgsmålet er om denne motor kan køre på 92 blyfri?
Den kører som oftest fint; men nogle gange (somregel når den er varm) er den lang tid om at starte. Desuden hugger den en del når den er kold.. Kan det hjælpe at køre på anden benzin?
hallo,
jeg har købt en bog fra 1965 den 1. mai i hannover. den hedder "Jetzt mache ich ihn schneller" -> det er det første bind fra motorbuch verlag fra 1965. deri har jeg kun fundet 1500S med 70hk. jeg tror ikke, at du har denne motor i din bobbel. måske har du en H-type med 1500ccm -> så ville det være den robuste busmotor fra 1962->1967 med enkanal til topstykkerne. denne motor er til normalbenzin og til normal kørsel. den har enten 42 eller 44 hk -> en rigtig go`langtidsmotor når du ikke er vild i gaspedalen! folk er helt vild med at få dem i splitbusserne igen, såfremt de ikke vild op på 180hk i type4 (superbenzin).
jens
Hej Michael og JJ.
Som grund regel kan vi vist rolig sige, at ingen et kanals -topstykker kan køre blyfri !
De panserede ventiler / sæder kom jo først i dobbelt kanal topstykkerne og det var i de senere 1.2 L, 1.3 L og 1.6 L motorene.
Eller tager jeg fejl ???
De gamle et kanals topstykker kan jo godt være blevet opdateret i forbindelse med en renovering, men hvordan kan man tjekke det ?
MchAlf.
JOE Alfie, lige med undtagelse af de nyere 1200 motorer. De har osse de rigtige ventiler mm.
Alt efter -69 kan / må køre blyfri jævnfør fabrikken. (Det har noget med det amerikanske marked at gøre)
Men jeg tror nu ikke lige det er benzinen der gør mærkelige ting ved den motor.
Hvis den hugger når den er kold kan det bla. skyldes at choker funktionen ikke er ok. Eller at den ikke får korrekt mængde benzin, eller for kold luft. (Icing) Prøv at hælde karburatorsprit i og se om det gør en forskel.
Svæer at starte når varm.
Dårlig kompression, dårlig tænding, tændrør. Fordampning af brændstof, eller det modsatte. Benzinpumpe taber trykket.
Jeg har kørt på blyfri lige så længe som det har været på markedet, i alle mine folkevognsmotorer både 1200 1600 2100 og 2400, min gamle 53ér med 30hk kører også på det..
Min teori er, at jeg har skilt hundreder af motorer ad, og når der har været noget galt, har det aldrig været noget der havde noget at gøre med blyindholdet eller mangel på det.
I Californien har de vist ikke haft bly i benzinen siden starten af 70érne (Og der kører som bekendt en DEL vwér)
Derudover har jeg læst alt teknisk litteratur om vwér jeg har kunnet finde de sidste 15 år, og jeg har aldrig set en seriøs artikel der beskriver de skader der kunne forekomme ved at køre på blyfrit.
Jeg kan stadig blive klogere, og dette er ikke nogen garanti fra min side, -gør som du selv synes..