til alle de kloge!!!!
Hej alle de kloge med alle de smarte kommentarer!!!
prøv denne -
har et problem - L
Til alle de uvidende som ikke giver nok info til at få et ordentligt svar, kan det være 10 ting der gør det! Og bilassistenten har nok ret, selvom du synes han er imbesil.
1. Er den sporet korrekt i forhold til dæk/fælge?
2. Hvilken type forbro?
3. Går den ellers stramt i styretøj?
4. Har den nok caster? (Ja jeg har set du har mont. shims, men er det tilstrækkeligt til at opnå min. 2,5 gr.)
5. Er dine styre/bærekugler iorden?
Tjek det først. Og lad os så se om du stadig har et problem!
Godt ord igen farmer
Ja den er sporet efter alle regler, forbroen er just.bar og står i miderste position. Dæktryk er kontroleret, styrehus går let og ubesværet castorvinklen var inden jeg monterede carstor-chimps 2 grader så jeg synes jeg begynder løbe tør for ideer
til hvad der kan være galt, så alle forslag modtages med tak
the bugman :)
Har muligvis en "far out" løsning.
Lad os rent hypotetisk antage at bunden er kortet forkert op. Hvis midten af samlingen "Spidser" vil dette naturligvis have indflydelse på castorvinklen, og de ca 2.5 grad på styrtøjet, vil relativt til vandret/lodret ikke længere holde.
2.5 graders fejl i samlingen er praktisk taget usynlig..
Eyyy I'm a Freak now. :P
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Caster Shims er en anordning man bruger når bilen er sænket kraftigt i fronten men IKKE eller mindre i bagenden.
Castervinkelen er den akse din spindel drejer om, sådan lidt groft sagt.
Forestil dig at du havde tapet en blyant fast på siden af din bil i samme vinkel som din akse. Når du så sænker bilen foran ændrer du på vinkelen af både blyant og aksen. For at kompensere for det "flader du så styrtøjet ud igen ved at lægge en (eller flere) shims bagved forbroen.
Du siger din bil er sænket bagi. Er castervinkelen den samme som original behøver du faktisk ikke shimsen...
Håber ikke det var for kryptisk.
Har været ude for at styrtet på de excentriske møtrikker gjorde samme udslag??? få en firhjulsudmåling....
Hilsen Gustav
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
hallo,
jeg kan huske lidt om, at vores tyske syn vil se en svejsning på denne "arretering/montering" af en forbro, sådan at den ikke mere kan komme ind i en anden position. især pga. af kræfterne og sikkerhed i styretøjet, kørsel og indstilling. men en hævelse på 20cm kan jeg ikke interpretere, har i sat en ny vinkel i rammehovedet? -> måske kan jeg finde noget om det i bogen "Bodengruppentherapie" -> den ligger hjemme.
mon tyskerne er lidt for grov?
det var en ingeniør der forlangte denne svejsning på arreteringen af forbromonteringen - det ville jo være en ide med input til den danske synsmand om tyske "panzermetoder" ...
a.s.a.p.
jens
[quote:356c4eaa43="Farmer"]Til alle de uvidende som ikke giver nok info til at få et ordentligt svar, kan det være 10 ting der gør det! Og bilassistenten har nok ret, selvom du synes han er imbesil.
1. Er den sporet korrekt i forhold til dæk/fælge?
2. Hvilken type forbro?
3. Går den ellers stramt i styretøj?
4. Har den nok caster? (Ja jeg har set du har mont. shims, men er det tilstrækkeligt til at opnå min. 2,5 gr.)
5. Er dine styre/bærekugler iorden?
Tjek det først. Og lad os så se om du stadig har et problem![/quote:356c4eaa43]
Hey farmer: Min er begyndt at være afsindig svær i styretøjet. Har smidt den på et par bukke ude i dobbeltgaragen, så jeg skal ud og se på det senere. Jeg har lige afleveret haynesbogen, så jeg ville lige høre om du ved hvad der kunne være problemet....
/partyman
Jeg ville begynde med at tjekke styrehuset, hvis ellers ikke der er nogen reele mistanker til noget. Gjorde det en stor forskel at få løftet hjulene fra jorden ? Hvis ja, er der en sansynlighed for at dine bærekugler er bustede.
Den nemmeste måde at tjekke styrhuset er nok at afmontere styrekuglerne ude ved spindlerne. Så kan du osse bedre undersøge delene styk for styk
T
Mht. selvopretning har jeg set mange citroën'er med dårlige tårnlejer, som udgjorde problemet. Jeg ved ikke om det også er et problem på vw. Men som Gustav siger: Få en 4- hjulsudmåling, så ved du om du har en fejl på vinklerne. Hvis ikke må du kigge på komponenterne.
partyman er din ikke en 1303ér..?
på 1303ére plejer det at væer kuglerne i enden på hjælpestyrestangen der ruster fast (ny stang) eller hjælpestyrehuset i højre side der gror fast (fix det)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
husk evt at køre med korrekt dækdimension og tryk- lavprofiler har det lidt sværere ved at styre selv- men inspektøren må absolut heller ikke
forvente at det nogen sinde blir ligeså godt som i en ny bil - men han har ret i at det skal virke..de her dæk kunne jo nok godt gi lidt trouble
[img:c603f30dc1]http://www.azbaja.com/RRBaja13a.jpg[/img:c603f30dc1]
bare fordi man kommer med smarte kommentarer behøver man da ikke at være klog :lol: :lol:
Der er jo altid den med :
Kære hr syns mand - de er jo uddannet mekanikker- der er specialist i mange bilmærker - jeg er bare en alm mand - men til gengæld et GENI
på netop denne bil af dette mærke- det er de jo ikke - og når jeg fortæller dem at sån skal det bare være - så klapper de bare bisserne i
og se at få fisket deres møgbeskidte stempel op af lommen og få det banket ned i disse papirer KOM IGANG!!!! :P
__________________________________
sagde manden der lider af bilinspektørkrofobi :oops: :oops: kan man få piller i mod det ?????? :roll: :P[img][/img]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej
Nu er det så ikke mit indlæg originalt - det passede bare til emnet :o)
Og jo morten, det er en 03'er fra '73. der er en hjælpestang, mener jeg, og det kunne snildt være den.
Nu havde jeg bukket den op iaften, og der var så ikke noget galt med styretøjet, men jeg fik den ikke sat ned igen - skal lige rode lidt mere - men kunne man være så heldig at symptomet på en rusten stang også ville vise sig når den er oppe, eller er det kun når den er nede?
Og det er ikke lavprofiler jeg har på... bare ganske alm. vintersutter der ikke har forvvoldt problemer før.
Og tårnlejerne er næsten lige blevet efterset, da jeg skulle ha nye fjederskåle på i efteråret.
Anyway, jeg fik ikke tjekket bære kuglerne, så det vil jeg lure lidt på imorgen - og tak for hjælpen allesammen!
/Party
8) For 2 år siden var jeg til syn med min 61'er, og fik netop også en lærling til at syne den.. Han kasserede den på netop det samme. Jeg havde også shims i da den var sænket i front.. Da det nok var første gang han havde kørt i sådan en gammel vogn, vidste han nok ikke bedre..
Men jeg havde også lige 4-hjulsudmålt efter alle kunstens regler, så jeg kørte hjem og stillede den i garagen og kørte til omstilling næste morgen, uden at have rørt bilen forstås.
Så var det en gammel rotte der fik den, og han kørte, kom tilbage, steg ud og sagde "hold op hvor fint...!"
Fint stempel i papirerne..
Hej igen... gammelt emne, nye ideer!
Jeg kørte med bilen en gang mere, og det forsvandt helt.... mystisk... det gik der så en uge med så kom det igen... nu har jeg så lige haft meget at se til, (og togkort), så jeg har først fået set på det nu.
Og en ide (fra den gamle) var at der måske ikke var nogle olie i styrehuset. hvad aner jeg... jeg tjekkede dog lige tegningen i haynes bogen, og i topdækslet på styrehuset skulle der grangiveligt være 2 "plugs"... det kunne da godt tyde på, at de skulle fungere som input-steder for en gang gearkasseolie eller noget, men jeg ville jo lige rådfører med hos jer eksperter før jeg gør noget overilet.
/Partyman
Hvis det var min 1303ér, ville jeg skille det hele ad, og gå hver ting efter, det er jo trods alt styretøjet som er en væsentlig sikkerhedsfaktor..
Det nytter ikke rigtigt noget at sidde her ved tastaturet og gætte på forskellige ting..
Som jeg tidliger har skrevet så har 1303ére oftest problemer med kuglerne i enden af hjælpestyrestangen, hjælpestyrehuset og kardanleddet op til rattet. Check dem alle..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Anonym ? Hvor bor du ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
bugman bor vist i århus, men jeg tror at han har fået løst problemet..(det er et ret gammelt indlæg)
Hvad var problemet så ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeps... jeg går også det hele igennem... kunne nu bare være rart hvis det "bare" var lidt olie der manglede...har nemlig haft det hele skildt ad før, og der vidste jeg intet om styrehusets virkemåde, og derfor heller ikke at der evt. skulle smørrelse... det virkede bare som det skulle, men det kan jo være det kun liiige har være lidt tilbage....
men jeg tror jeg tager en ting ad gangen...
/Kenneth
Jeg var lige ude og rode idag.
JEg starte med at skrue hjælpestyrehuset af, og rev i rattet... ingen virkning. Så pillede jeg main styrehuset fra alle stænger og lort -> ingen virkning.
Så tænkte jeg, enten er det ledene eller styrehuset der er noget fnat med, så jeg pøede en masse tyktflydende smøreolie op i det kadan-led der sidder lige over styrehuset, og efter 2-3 minutters filen i rattet, var det meget meget bedre.... den så også lidt rusten ud og jeg fandt så ud af at der ikke var, som der stå i haynes der skal være, manchetter på de to led, så det har være tiltrængt.
Efter 10 minutter var det stort set back to normal, men stadig ikke helt.... lette buler kunne føles,
men så er mit første spørgsmål: Kan de tørre led ha forvoldt så meget skade, at det aldrig forsvinder?
Og igen, kan man på nogle måder forebygge at styrehuset ikke går hen og laver en defekt derinde, eksempelvis ved at hælde lidt letløbsolie (gearkasse olie, eller lign) ned igennem de to propper man kan se i haynes manualen? Jeg har nemlig læst det område om overhaul af styrehuset, men jeg kan bare ikke se det skrevet nogen steder.... men min logiske sans siger mig at der ikke kan være tørt derinde, sådan som de dele gnider mod hinanden.
Mvh Party
Køb et nyt kardanled.
Olien til styrehuset skal være det ykkeste du kan finde!
Jeg gør nogen gange det at jeg tager en lille sjat 80/90 gearolie. Sprøjter 4-5 tjat i fra fedtsprøjten. Varmer der hele lidt op, sådan tilen 40 grader, rører det sammen og fylder det i styrehuset. Det virker fint.
T.
ok - det var et (lækkert) råd der så kunne bruges til noget.... det vil jeg prøve.
men så går jeg ud fra, at det er korrekt, at stadset bare skal pumpes ind i gennem de der huller i "toppen" til styrehuset?
/Party