Jeg er ved at renovere en 1600 motor med nye lejer, cylindre/stempler, portet og poleret std. toppe, std. knast. og er nu kommet til svinghjulet som jeg har tænkt på at få lettet, men hvor meget materiale kan man fjerne uden at det går ud over funktionaliteten? hvor på svinghjulet er bedst at fjerne materiale? og hvor kan man få det gjort?
Er der nogen ubehagelige sideeffekter ved et lettet svinghjul?
Milton
-------------------------------------------
Vh. Allan
Milton,
Et godt råd er at bevare dit svinghjul som nu fabrikken har fundet ud af er godt til en orginal motor.
Tungt svinghjul = jævnere og bedre motorgang ved lavere omdr.
Let svinghjul = Bedre til at "tage gassen" dvs acc. hurtigere op i omdr ved let eller ingen belastning og giver mulighed for at motoren kan nå højere omdr. Her taler vi om området over 6-7000 omdr.
Desuden vil det kræve en ny afbalancering af svinghjulet hvis matriale bliver fjernet.
Lav hellere en let portning af kanalerne i topstykkerne og hvordan dette skal gøres beskrives temmelig godt i bogen "How to hodrod your VW". Hvis denne bog ikke er i dit personlige bibliotek, kan den på det kraftigste anbefales.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland