Luft i bremserne
Hey folks
Jeg har renoveret det meste af mit bremsesystem (hovebremsecylinder, den ene baghjulscylinder, forreste bremseslanger + rør, samt "det lange rør" fra hovedbremsecylinderen igennem kabinen til "fordelingsdimsen" bagerst!)
Da tiden var lidt knap i går aftes, fik jeg "kun" luftet ventilerne ud et par gange dog med den klare overbevisning, at der nu ikke var noget luft i systemet.
Da jeg testede det, erfarede jeg dog, at bremsen skulle pumpes for at tage fat. Dvs. forhjulene bremsede fint, men baghjulene kom ligesom først med efter nogle pump. Trykket faldt dog ikke! Mit spørgsmål går nu på, kan der stadig være luft i systemet? Skal jeg måske bare lufte ud et par gange til eller kan der være noget andet galt???? Er det vigtigt at rørene går så vandret som muligt, eller vil bremsevæsken under alle omstændigheder "skubbe" luften ud???
Som det sikkert fremgår af mine spørgsmål, er det første gang jeg har lavet sådan noget. Så selv om jeg har fedtet godt og grundigt med min gamle Vespa Super Sport igennem flere år, har det sku ikke hjulpet mig meget ;-)
By the way....er der nogen der ved, om der skal 17 eller 19 mm baghjulscylindre på en årg. 67??
Ser frem til at høre fra jer!!!!!!!
J.C.
Hvis der er luft i systemet vil pedalen være fjedrende, blød. Det du siger med at du skal pumpe nogle gange kunne tyde på at bagbremserne ikke er justeret ordentligt. Hvis bremsebakkerne ligger for langt fra tromlerne, vil de ikke nå ud og bremse ved første tramp, men efter et par stykker. Når du så har sluppet bremsen vil fjedrene trække sammen i bakkerne og derved trykke væsken tilbage i bremsevæskebeholderen. Prøv at trække håndbemsen,- så vil bakkene ligge sig ud til tromlerne hvis håndbremsen er justeret ordentligt. -Prøv så igen at jokke og se om den gør det samme.
god fornøjelse ;D
OK. Lyder meget plausibelt.
Fik en 17 mm baghjuls cylinder af Kadow, da han mente det var den rigtige størrelse. Har efterfølgende set i en std. type godkendelse som jeg har fået fingrene i, at der skal 19 mm. baghjylscylindre på bilen. Det forklarer måske hvorfor der skal pumpes før baghjulene tager ved!!!
Bør man iøvrigt skifte begge baghulcylindre samtidigt, eller er det lige meget??
Brgds
J.C.
Det siges af profer at man skal skifte begge, men det er sku nok fordi de vil tjene penge !!! på værkstederne.
hvis det ikke hjælper med bremsecylenderen, kan det også være bremse kraft fordeleren. sidder på indersiden af vangen i føresiden. kan ikke lige huske fra hvilken årgang de begynte at komme på. Men det problem har jeg endgang haft.
De er ikke til at købe fra nye mere. men kan selvføllig findes på andre busser, ellers kørte fort taunus også med den ( de gamle modeller )
M`sen det er nok hjulcylenderen. eller brensebelægningen er slidt volsomt ned. du kan få lagt ny belægning på, det koster kun 380 kr pr. sæt. hos
I.B.S. Bremse&koblingsservice. hold-an vej 94. 2750 Ballerup. 44653999.
Hey Scharling
Tak for tippene. Da bilen bremsede fint inde jeg skiftede baghulscylinderen, tror jeg ikke at det er belægningerne der er problemet.
Da jeg skal til syn i morgen tror og håber jeg på, at det "blot" er en 19 mm cylinder der skal til for at det funger. Hvis der bliver behov for at justere bremserne, hvordan gør man så det??
Stiv pibe og ild i håret
J.C.
Der er enten et hul i trumlen,eller hul bag anker pladen. Hvor du kan stikke en skruge trækker ind og fange nogle justere tapper. den vipper du op eller ned. de tapper er ligsom tandhjul, hvor skrugetrækkern skal ramme. der er 2 stk i hvert hjul, du må lige lyse ind for at finde dem. de kan godt side fast........ juster helt ud til tromlen ikke kan køre rundt, og så et par gange tilbage så tromlen kan dreje.
jeg mener at tandhjulene sidder nederst i tromlen.
men hvis du skal skifte hjulcylenderen alligevellet, så rens tandhjulene og smør. de kan tages ud.
held og lykke med synet i morgen.....
Jeps, dem så jeg godt da jeg havde det adskilt her forleden. Jeg var dog ikke rigtig klar over, hvad det var for nogle dimser, men de så spøjse ud ;-) Jeg lærer sgu noget hele tiden, hvilket er rigtig fedt!!
By the way.....vil man dermed kunne justere sig ud af et problem med at have monteret en 17 mm cylinder, hvor der skulle have sidet en 19 mm eller er det for krejler agtigt???
Og så lige til sidst: Kadow holder på at en 67ér skal have 17mm baghjulscylindre på, mens der står 19mm i std. type godkendelsen.....! Hvem har ret??? Kan det betyde noget, at min bil originalt er en "svensker"??
Brgds
JC
du kan bruge noget kobber fedt.
ang størelse.... prøv at juster og se hvad der sker. 2 mm er jo ikke meget, det burte kunne lade sig gøre hvis der er god tyk belægning på bakkerne.
men hvis juster skrugerne sidder fast, så skil det lige af, så det køre rigtigt. du kan godt komme ud for at du skal justere hver 14 dag på nogle vwèr. og så er det også nemmer at få tromlerne af når man skal ind og lave lidt lækkert på bremsern.
så justere du dem jo bare ind, så glider tromlen lige af. i stedet for at tæske løs på den og slå den oval..... ;D
S
Når du nu har justeret og skruet som en gal på de tromler, så kør på en bremsestand med en skruetrækker i lommen, og få justeret dem så de bremser nogenlunde ens....hele vejen til blokering. De bremser fandme altid skævt, og jeg har prøvet at køre fra en bremsestand med ok resultat og så blive kasseret dagen efter til syn.... :(......så bremsetest den til sidst og kør derefter til syn..ingen cruising i mellemtiden....ja det er mit råd..
J.
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Med hensyn til to forskellige størrelser hjulcylindre. Hvis den samme mængde bremsevæske presses ned i et mindre rumfang ( de 17mm ø) bør stemplerne vel skyde sig længere ud en den med ø 19mm, men til gengæld vil momentet stemplet presser med vel være mindre....det bør vel give en skævbremsning?? ..siger min logik mig??- tager den fejl??
held og lykke med synet 8)
[quote author=jesper_arndt link=board=teknik;num=1025688748;start=0#8 date=07/04/02 kl. 15:28:03]Når du nu har justeret og skruet som en gal på de tromler, så kør på en bremsestand med en skruetrækker i lommen, og få justeret dem så de bremser nogenlunde ens....hele vejen til blokering. De bremser fandme altid skævt, og jeg har prøvet at køre fra en bremsestand med ok resultat og så blive kasseret dagen efter til syn.... :(......så bremsetest den til sidst og kør derefter til syn..ingen cruising i mellemtiden....ja det er mit råd..
J.
Hey Jesper
Tak for rådet. Da jeg skal til syn kl. 10.00 i morgen fredag må jeg jo satse på, at jeg kan fikse det i "hånden" jf. Scharlings råd. Er det 100% sikkert at de ikke godkender den, hvis det "eneste" er at den bremser minimalt skævt på baghjulene??? Jeg er selvfølgelig godt klar over den menneskelige faktor der går på om synsmanden er i godt humør ;-)
Brgds
JC
For at de bremser til at virke SKAL du have 2 ens hjulcylender i
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
Hej!
Jeg mener at 19mm er fra T3 - Ka´ det passe?
Ganske korrekt at 19mm gi´r mere bremsekraft på baghjulene, men større pedalvandring. Giver som regel en bedre balance i brensekraften, men pas på med for tidlig baghjuls-blokering.
Det er for at slippe af med de skoddede VW bremser >:( jeg er ved at montere Porsche 944 skiver i alle fire hjørner!!! 8) Se evt. emnet 'Porsche 944 bremser på 1303'.
Hyg!
Germanlook
Såvidt jeg husker er det 20% den må skævbremse bagpå uden den kan kaseres, og håndbremsen plejer man at sige 30%,- men det eneste krav til den er at den kan virke som nødbremse og holde bilen parkeret på en stigning på 15-18 %.
Hæng mig ikke op på noget.
Hvordan gik det til syn ;D ??
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
19 mm baghjulcylinder var løsningen, og den er nu synet og på vej på ferie. Munken og undertegnede tager madammerne med en tur til det jyske, som de næste to uger vil lægge veje til et stk. bus og et stk. bobbel fyldt om med blå colaer og en masse grilkød.
Word
J.C.
Man kan ikke justere skævbremsning væk. Hvis den bremser skæv er der noget galt. man kan ikke bytte om på 17 og 19mm. cyl. For de passer til 2 forskellige bakker.
17mm. til 40mm. bakke fra 67-68 og frem.
19mm. til 30mm bakke til -67.
De kan fåes til at passe og ja de findes fra Porsche 924 og passer.
Type 3 er 22mm og 23,8 på stationcar. Den sidste i øvrigt den samme foran på 1302-03.
Når jeg laver bremser og kører i synshallen plejer de at ligge på en skævbremsning på 3-7% Ingen problem. Lad fagfolk om at lave bremser, hvis det kommer bag på jer hvad I finder inde i tromlen. Der er jo nok en grund til at vi stod i lære i 3½ år. ( og så 25 års erfaring )